Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 6 augustus 2003

Aan de redactie

TLN steunt rechtszaak over inzet ZZP ers met zelfstandigheidsverklaring

Transport en Logistiek Nederland heeft zich achter het eerste transportbedrijf geschaard dat in de problemen is gekomen door de nieuwe regels van het UWV (Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen) over de inzet van ZZP ers, oftewel zelfstandigen zonder personeel. Het gaat om transportbedrijf C.A.M. Driessen Transport BV uit Wijchen. Driessen spant een rechtszaak aan tegen het UWV, omdat het UWV heeft bepaald dat zijn ZZP ers geen zelfstandigen zijn. Dit ondanks het feit dat zij een zelfstandigheids-verklaring, ook wel VAR genoemd, van de Belastingdienst hebben. Hiermee is Driessen de eerste vervoerder in Nederland die naar de rechter stapt, omdat het UWV de zelfstandigheidsverklaring van de Belastingdienst negeert. Het bedrijf krijgt daarbij volledige ondersteuning van Transport en Logistiek Nederland en SCT Juridisch Adviesbureau.

Transport en Logistiek Nederland volgt de zaak van Driessen al sinds maanden op de voet. Het bedrijf is de dupe geworden van onduidelijke regels over de inzet van ZZP ers, in de transportsector ook wel eigen rijders genoemd. Als gevolg hiervan worden ZZP s ers die voor Driessen transporten uitvoerden, vanaf 1 juli 2002 ineens aangemerkt als chauffeur in loondienst. Zowel opdrachtgever als ZZP ers dreigen hierdoor forse naheffingen werknemersverzekeringen te krijgen. Duizenden andere transporteurs verkeren in dezelfde onzekerheid.

Die onzekerheid wordt veroorzaakt doordat de Belastingdienst en het UWV verschillende regels hanteren om te bepalen of iemand zelfstandig ondernemer is. Tot 1 juli 2002 werd een eigen rijder door het UWV als zelfstandig ondernemer aangemerkt, als hij beschikte over een eigen auto en een vergunning voor beroepsgoederenvervoer. Aan deze eisen voldoen de eigen rijders van Driessen.

Vanaf 1 januari 2002 is het mogelijk om een zogenaamde Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) aan te vragen bij de Belastingdienst, waaruit eveneens zelfstandigheid (de verklaring Winst uit Onderneming) blijkt. De ZZP ers van Driessen hebben derhalve ook nog eens deze verklaring aangevraagd. Toch worden zij nu opeens door het UWV als werknemer aangemerkt, en wel vanaf 1 juli 2002. Ondanks de eigen wagen, de vervoersvergunning, de verklaring van de Belastingdienst, en het feit dat hun werkzaamheden na 1 juli 2002 niet zijn veranderd.

Onbegrijpelijk , stelt de directie van Driessen Transport. Immers, als wij werk uitbesteden aan een groot bedrijf dan is er niks aan de hand. Maar besteden we het uit aan een kleine ondernemer die het werk zelf uitvoert, dan zou de eigen rijder opeens bij ons in loondienst zijn. En dat terwijl de voorwaarden waaronder de eigen rijders of de grote bedrijven het werk uitvoeren, niet anders zijn .

Oproepen aan de overheid van Transport en Logistiek Nederland om deze slepende kwestie op te lossen, hebben nog steeds geen resultaat gehad. Ondanks diverse toezeggingen van minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om duidelijkheid te creëren. Onlangs maakte het ministerie op 22 juli nieuwe regels bekend die de vorige regels van amper een half jaar oud weer vervangen. Maar net als de oude regels vormen ook de nieuwe regels geen oplossing. Wederom hebben het UWV en de Belastingdienst - zonder overleg met de betrokken maatschappelijke organisaties - de regels gepubliceerd. Transport en Logistiek Nederland en andere betrokken organisaties vinden de nieuwe regels eerder een verslechtering dan een verbetering, want er is nog steeds geen duidelijkheid.

Transport en Logistiek Nederland beschouwt de rechtszaak van Driessen als een soort proefproces. Transporteurs dreigen door de slepende onduidelijkheid, afgezien van bedrijfsmatige problemen, ook in een juridische molen terecht te komen. Ze moeten, net als Driessen Transport, eerst bezwaar aantekenen tegen het UWV-besluit bij het UWV zelf. In een hoorzitting op het hoofdkantoor van het UWV moet de ondernemer zijn bezwaren toelichten. Na zes weken volgt een nieuw besluit van het UWV.

Er is echter bij Transport en Logistiek Nederland nog geen enkele zaak bekend, waarbij het UWV zijn oorspronkelijke besluit niet handhaaft. In al die gevallen zit er voor de transportondernemer niets anders op dan een gang naar de rechter. Hiermee is veel tijd, geld en administratieve rompslomp gemoeid. De handelswijze van het UWV is opmerkelijk, omdat de minister een aantal keren heeft aangegeven dat de VAR-verklaring voorgaat, tenzij er sprake is van fraude.

Transport en Logistiek Nederland vertegenwoordigt zowel de ZZP ers als de opdrachtgevers. Het ZZP-probleem speelt ook in sectoren als: organisatieadviseurs, tekstschrijvers, duikers, interim-managers en filmmakers.

Bel voor meer informatie met Transport en Logistiek Nederland, afdeling communicatie, Clarisse Buma, 079-3636115. Kijk voor meer achtergronden over de ZZP-problematiek op www.pzo.nl