Handig naast polis: Succesvol schade claimen
De Consumentenbond heeft een praktische brochure uitgegeven over het
claimen van schade: Succesvol schade claimen. De brochure beschrijft
de aard van een aantal schadeverzekeringen, hoe je schade kunt claimen
en hoe te handelen als de verzekeraar te weinig vergoedt of de claim
afwijst.
In de brochure zet de bond ook nog even de belangrijkste
polisvoorwaarden op een rijtje: waar moet een klant aan voldoen
(premie betalen), waar moet hij op letten (schade zoveel mogelijk
beperken) en wat moet hij zeker niet vergeten (alles schriftelijk
bevestigen).
Onder het kopje aansprakelijkheid worden alleen huis-, tuin- en
keukengevallen als voorbeelden genoemd. Geen enkel voorbeeld wordt
gegeven uit de momenteel druk besproken andere
aansprakelijkheidssectoren: in de medische, milieu- of beroepssfeer.
Voorbeeldbrieven
De brochure biedt een hele serie voorbeeldbrieven waarmee een
verzekerde een verzekering kan opzeggen, een claim kan indienen of
bezwaar tegen een schadevergoeding kan maken. Ook wordt verwezen naar
instanties voor advies en klachten. Jammer genoeg zegt de
Consumentenbond niet dat een klacht bij het Klachteninstituut
Verzekeringen gratis is, en dat je voor advies bij de bond zelf lid
moet zijn, of anders moet betalen.
Bondig, augustus 2003
Verbond van Verzekeraars