Verbond van Verzekeraars

Handig naast polis: Succesvol schade claimen

De Consumentenbond heeft een praktische brochure uitgegeven over het claimen van schade: Succesvol schade claimen. De brochure beschrijft de aard van een aantal schadeverzekeringen, hoe je schade kunt claimen en hoe te handelen als de verzekeraar te weinig vergoedt of de claim afwijst.

In de brochure zet de bond ook nog even de belangrijkste polisvoorwaarden op een rijtje: waar moet een klant aan voldoen (premie betalen), waar moet hij op letten (schade zoveel mogelijk beperken) en wat moet hij zeker niet vergeten (alles schriftelijk bevestigen).

Onder het kopje aansprakelijkheid worden alleen huis-, tuin- en keukengevallen als voorbeelden genoemd. Geen enkel voorbeeld wordt gegeven uit de momenteel druk besproken andere
aansprakelijkheidssectoren: in de medische, milieu- of beroepssfeer.

Voorbeeldbrieven

De brochure biedt een hele serie voorbeeldbrieven waarmee een verzekerde een verzekering kan opzeggen, een claim kan indienen of bezwaar tegen een schadevergoeding kan maken. Ook wordt verwezen naar instanties voor advies en klachten. Jammer genoeg zegt de Consumentenbond niet dat een klacht bij het Klachteninstituut Verzekeringen gratis is, en dat je voor advies bij de bond zelf lid moet zijn, of anders moet betalen.

Bondig, augustus 2003