Woensdag 6 augustus 2003
* Wonen in een vakantiehuisje niet toegestaan *
* Commissie Bestuur en Samenleving *
* Trouwen op Internet *
* Oud papier *
* Wegwerkzaamheden *
* Tekeningen fase 2 Erflanden *
* Maandelijkse test luid alarm *
* Spetterende watermarkt in Krakeel *
* Medewerkers gemeente tellen parkeerplaatsen *
* Toezichthouders beëdigd als opsporingsambtenaar *
* Militaire oefening *
+ Bouwaanvragen *
+ Bouw- en sloopvergunningen *
+ Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan *
+ Ontwerpwijzigingsplan voor het perceel Schuinedijk 1-3 te
Fluitenberg *
De regels op een rij
Wonen in een vakantiehuisje niet toegestaan
De gemeente krijgt regelmatig vragen over de mogelijkheden van wonen
in een vakantiehuisje of recreatiewoning. Wettelijk gezien is
permanent wonen, oftewel blijvend wonen, in een vakantieverblijf niet
toegestaan. Hieronder kunt u in het kort lezen wat de regels zijn rond
het permanente bewonen van een vakantiehuisje.
Permanente bewoning
Er is sprake van permanente bewoning als een vakantieverblijf uw vaste
woon- en verblijfplaats is en u niet ergens anders nog een
woonverblijf heeft. Enkele redenen waarom u niet permanent in een
vakantieverblijf mag wonen zijn:
1. de bestemming zoals vastgelegd in het bestemmingsplan wordt niet
op de juiste manier ingevuld
2. er ontstaat een schaarste aan vakantieverblijven, waardoor er voor
anderen minder ruimte overblijft om hun vakantie in Drenthe
(Hoogeveen) door te brengen
3. als op een recreatieterrein recreëren wordt vervangen door wonen,
verdwijnt de recreatieve sfeer. De kwaliteit van het toeristisch
product wordt minder
4. de voorzieningen in een gemeente (aantal artsen, seniorencentra,
culturele instellingen, enzovoort) zijn afgestemd op de behoeften
van de plaatselijke bevolking. Permanente bewoning leidt tot een
te zware belasting van deze voorzieningen
Maatregelen
Gemeenten hebben de taak actief op te treden tegen overtredingen van
de geldende bestemmingsplannen. Gemeenten doen dit door consequente
handhaving en eventueel het opleggen van dwangsommen. Zij krijgen
hierbij steun van de landelijke overheid die strikte handhaving
stimuleert.
Hoogeveen
Permanente bewoning van een vakantieverblijf is ook in de gemeente
Hoogeveen verboden. Dat betekent dat de gemeente permanente bewoning
van een vakantieverblijf niet gedoogt. Het is goed mogelijk dat de
gemeente het verbod op permanente bewoning van vakantieverblijven nog
strikter gaat handhaven.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer L. Ottenhof,
medewerker Recreatie en Toerisme (telefoon: 0528-291767 of e-mail:
l.b.h.ottenhof@hoogeveen.nl). Ook zijn er folders over het wonen in
een vakantieverblijf verkrijgbaar bij het Voorlichtingscentrum in het
Raadhuis.
Commissie Bestuur en Samenleving
De commissies Bestuur en Samenleving vergaderen samen op donderdag 14
augustus. De vergadering, die openbaar is, begint om 16.00 uur in de
raadszaal van het gemeentehuis. Op de agenda staan onder andere de
volgende punten:
* Spreekrecht
* Bethesda, informeren en een nadere toelichting door de voorzitter
van het Actiecomité Help Bethesda de heer P. Kok over de
ontwikkelingen rond ziekenhuis Bethesda
Spreekrecht
Voor het begin van de raadscommissievergadering kunt u gebruik maken
van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30
minuten de tijd opmerkingen te maken over de genoemde agendapunten.
Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.
Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit voor het
begin van de vergadering meedelen aan de voorzitter. Nadat de
commissie één keer over het agendapunt heeft gesproken, kunt u nog een
korte nadere informatieve toelichting geven.
Inzage in stukken
De stukken voor deze vergadering liggen gedurende twee werkdagen,
voorafgaande aan de vergadering, ter inzage in het
voorlichtingscentrum
Trouwen op Internet
Via de website van de gemeente kunt u deze week weer een
huwelijksplechtigheid volgen. Vrijdag 8 augustus om 13.45 uur trouwen
Thijs Adriaan Afman en Alrina Kruizinga in het raadhuis van Hoogeveen.
Om de huwelijksvoltrekkingen rechtstreeks te volgen gaat u naar
www.hoogeveen.nl en klikt u op het cameraatje in de oranje balk.
Oud papier
Maandag 11 augustus
Juliana van Stolbergschool. Het papier wordt opgehaald van 18.30 uur
tot en met 21.30 uur.
Wegwerkzaamheden
Dinsdag 12 augustus worden er nieuwe slijtlagen aangebracht op de
Pesserraai (Siberië), Kanaal W-Z (geheel), Krakeel (geheel) en
Geesserraai (Verlengde Hoogeveense Vaart-gemeentegrens). Daarnaast
zijn er volgende week ook enkele dagen asfaltbergingswerkzaamheden in
de volgende straten:
* Dinsdag 12 augustus Zuidwoldigerweg, ter hoogte van Erflanden en
Gijsselterweg/Kalenberg
* Woensdag 13 augustus: Gijsselterweg/Kalenberg
* Donderdag 14 augustus: Jan Knegtweg, tussen Coevorderstraatweg en
Trambrug
Het verkeer wordt omgeleid. Voor de bewoners zijn de percelen zoveel
mogelijk bereikbaar.
Tekeningen fase 2 Erflanden
De tekeningen voor het woonrijp maken van fase 2, Kolblei, Winde en
Karper in Erflanden zijn klaar. U kunt de tekeningen vanaf maandag 11
augustus inzien bij het Voorlichtingscentrum in het Raadhuis en bij de
keet van de gemeente in Erflanden. Op deze tekeningen is te zien waar
de straten en parkeervakken komen en waar de gemeente struiken en
bomen gaat planten.
Maandelijkse test luid alarm
Vanaf maandag 1 september is overal in Nederland als test maandelijks
het luide alarm te horen. De test wordt elke eerste maandag van de
maand om 12.00 uur uitgevoerd door de regionale brandweer. De sirene
is één keer 1 minuut en 26 seconden te horen.
Herkennen alarm
Reden van het testen is dat veel mensen het geluid van het alarm niet
of te weinig herkennen. Dit blijkt uit een landelijke enquête over het
oude proefalarm dat één keer per jaar te horen was.
Landelijke campagne
Met het invoeren van de maandelijkse test hoopt binnenlandse zaken de
herkenbaarheid te vergroten. Op 25 augustus start een landelijke
voorlichtingscampagne rampenbestrijding. Er zijn dan onder ander
spotjes te zien in de zendtijd van Postbus 51.
Enkele weken geleden verscheen het eerste Burgerjaarverslag. Hierin doet de
burgemeester verslag van de kwaliteit van de dienstverlening door de
gemeente. Deze zomer verschijnen regelmatig delen uit het verslag in het
Torentje. Vandaag het eerste deel van hoofdstuk vijf, Communicatie.
De rode draad in het Burgerjaarverslag is het contact tussen burger en
gemeente. Een van de doelen van het verslag is de burger een blik te gunnen
in de keuken van het gemeentebestuur. Want de deur van die keuken hoort wijd
open te staan.
Het complete verslag is - zolang de voorraad strekt - gratis verkrijgbaar
bij het Voorlichtingscentrum in het raadhuis. Ook is het verslag te
downloaden via www.hoogeveen.nl/burgerjaarverslag. Op de website en in het
Burgerjaarverslag vindt u een reactiebon. U kunt daarmee suggesties doen
voor verbeteringen van het verslag voor de komende jaren.
Communicatie
Wat zijn de ontwikkelingen in het communicatiebeleid? En welke
communicatiemiddelen zijn ingezet in 2002?
Imago-onderzoek
Tijdens de vorming van de Structuurvisie heeft de gemeente onderzoek laten
doen naar diverse thema's. Een van de uitkomsten is dat in het algemeen het
imago negatiever is dan de identiteit. Daarnaast zijn niet alle Hoogeveners
trots op hun woonplaats. Het blijkt dat Hoogeveen meer zijn sterke punten
kan laten zien, zoals:
* de sterke economische structuur
* de goede bereikbaarheid
* de ruime, groene woonomgeving
* de hoge arbeidsmoraal
* de vitaliteit van het landelijk gebied
Het kennelijke verschil tussen imago en identiteit vraagt om nader
onderzoek. Daarin zal niet alleen de gemeente als plaats onderwerp
zijn, maar ook de gemeentelijke organisatie. De voorbereidingen hierop
zullen in 2003 starten.
"We willen met de uitkomsten van het imago-onderzoek in ieder geval
werken aan ons 'smoel' naar buiten. We hebben heel veel reden
zelfbewust en met trots naar onze gemeente te kijken en dat ook uit te
dragen."
Communicatiebeleid en huisstijl
Het imago-onderzoek zal aanleiding zijn het algemeen
communicatiebeleid op papier te zetten. Dit beleid zal de 'kapstok'
worden voor de diverse manieren waarop bestuurders en ambtenaren
communiceren met de omgeving. En het zal uitgangspunten bieden voor de
promotie van Hoogeveen, toeristisch/recreatief en economisch.
Ook de huisstijl van de gemeente zou in de komende jaren een
verandering kunnen ondergaan. De huisstijl zou moeten aansluiten bij
het beeld dat de gemeente uit wil gaan dragen.
Het Torentje
Het Torentje (de gemeentelijke pagina in de Hoogeveensche Courant) is
een beproefd communicatiemiddel. De pagina bestaat elke week uit een
aantal artikelen en een aantal officiële mededelingen, zoals verleende
bouwvergunningen. Twee veranderingen staan op stapel voor 2003. De
bedoeling is de mededelingen kernachtiger en inzichtelijker te
presenteren. Daarnaast komen besluiten van raad en college in het
Torentje te staan, net als op de gemeentelijke website.
"We merken dat de pagina goed wordt gelezen. We zijn dan ook content
met deze samenwerking tussen de uitgever en de gemeente."
www.hoogeveen.nl
De gemeentelijke website www.hoogeveen.nl. blijft scoren in
overheidsland. In 2002 staat de site een tijd lang op nummer 1 in de
prestigieuze ranglijst van Webdam. In de andere gezaghebbende
ranglijst, van advies.overheid.nl, staat Hoogeveen bij de eerste 25.
Hoogeveen biedt veel en actuele informatie. En Hoogeveen doet het goed
in de communicatie met de sitebezoeker. Zo kent de site een
discussieforum, een digitaal spreekuur van bestuurders en
reactieformulieren bij inspraakmomenten.
Dagelijks wordt de site geactualiseerd, met name het onderdeel Nieuws.
Hierin staan de persberichten, het Torentje, de projecten, de
wegwerkzaamheden en de vacatures. Daarnaast is in 2002 nog een aantal
onderdelen tijdelijk of vast toegevoegd:
* Reactieformulier Stationsgebied
* Nieuw beleid evenementenborden
* Aanvraagformulier vaste evenementenborden
* Condoleanceregister prins Claus
* Discussie toekomst Mauritshof
* Weekagenda en wisselexposities (toerisme)
* Vergaderschema en besluiten presidium raad
* Condoleanceregister Pim Fortuyn
* Statistieken Hoogeveen 2001
* Aanvraagformulier subdomein
* Digitaal loket voor producten en diensten
Doorontwikkeling website
In 2002 bereidt de gemeente de overgang voor naar een
databasegestuurde website. Deze techniek heeft een aantal voordelen,
waaronder makkelijker ontsluiting van informatiebronnen en eenvoudiger
beheer. Ook wordt complete online dienstverlening technisch mogelijk,
bijvoorbeeld een complete vergunningafhandeling.
Bezoekcijfers
Eind 2002 telt de website iets meer dan 1000 bezoekers per dag. De
groei zit er in, want medio 2002 krijgt de site nog ruim 850 bezoekers
per dag. In 1996 is dit laatste getal het bezoekaantal per maand...
Internetgebruik en de populariteit van de gemeentelijke site zijn dus
nog steeds groeiende. Traditioneel scoort de pagina met de vacatures
hoog. Daarnaast doet de link naar de gemeentegids het goed, met de
adressen van maatschappelijke instellingen en verenigingen. Verder
worden onder andere de persberichten veel geraadpleegd, evenals de
'trouwcamera', die op verzoek de huwelijksplechtigheden in het
raadhuis registreert.
Wijk op 6 september in teken van water
Spetterende watermarkt in Krakeel
Waterschap Reest en Wieden houdt op zaterdag 6 september een
spetterende watermarkt in Krakeel. Er zijn diverse activiteiten en
verschillende organisaties presenteren zich tijdens de watermarkt.
Heeft u altijd al willen weten welke beestjes er in de sloot leven en
wat dat nu eigenlijk zegt over de waterkwaliteit? Of wilt u graag iets
weten over afkoppelen? Komt u dan naar de watermarkt en laat u
voorlichten over alles wat met water te maken heeft.
In de Hoogeveensche Vaart ligt tijdens de watermarkt een boot van
Stichting Reinwater. Op deze boot is een tentoonstelling waar u
informatie krijgt over de kringloop van het water. De tentoonstelling
en de markt zijn toegankelijk voor jong en oud. Voor de kleintjes is
er een springkussen en clown Ikke.
Waterbesparingsproject
Water in de wijk is een belangrijk aandachtspunt in WOP Krakeel. Om
water en gebruik van water onder de aandacht te brengen is een
projectgroep opgericht. Deze werkgroep bestaat uit mensen van het
waterschap en bewoners van de nieuwbouw- en de renovatiewoningen in de
Kroon. De waterwerkgroep heeft vijf leuke waterplannen bedacht die te
maken hebben met het water in de Kroon. Deze waterprojecten worden op
de watermarkt gepresenteerd door de werkgroep op de watermarkt aan
alle bewoners van de Kroon. Met behulp van een formulier kunt u
tijdens de watermarkt stemmen op uw favoriete project.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u bellen met Annemieke Salverda
(0522-276726) of Bea Stoker (0522-276725) van Waterschap Reest en
Wieden.
Eerste fase parkeeronderzoek afgerond
Medewerkers gemeente tellen parkeerplaatsen
De afgelopen weken zijn medewerkers van de gemeente in het kader van
een parkeeronderzoek alle openbare parkeerplaatsen alle
parkeergelegenheid op eigen terrein en het aantal woningen gaan
tellen. Dit hebben zij gedaan in de wijken Centrum-West, Venesluis,
het stationsgebied en delen van de wijk Krakeel.
De aanleiding voor het onderzoek is de vragen die gemeente en
Buurtbeheer regelmatig krijgen over uitbreiding of aanpassing van de
parkeergelegenheid. Met de onderzoekscijfers kan de gemeente beter
beoordelen of uitbreiding of aanpassing wenselijk of nodig is.
Fase twee
Met de telling is fase 1 van het parkeeronderzoek afgerond en kan fase
2 beginnen. Hierin gaan de wijkbeheerders in de avonduren op pad. Na
23.00 uur meten zij de parkeerdruk in de wijken. Dat wil zeggen in
welke mate de aanwezige parkeerplaatsen gebruikt worden. De metingen
starten in het najaar.
Toezichthouders beëdigd als opsporingsambtenaar
Gisteren zijn drie toezichthouders van Bureau Toezicht beëdigd tot
buitengewoon opsporings ambtenaar. Dit betekent een uitbreiding van de
bevoegdheid van de toezichthouders. Zij mogen nu proces verbaal
opmaken voor bepaalde overtredingen.
Voorbeelden zijn illegaal plakken, baldadigheid, alcoholgebruik op
straat, illegale reclame, illegale gokkasten en overlast door honden.
Ook mogen ze mensen bekeuren voor verkeersovertredingen, zoals
fietsen, bromfietsen en autorijden in voetgangersgebieden, het niet
dragen van een helm en het parkeren in gemeentelijke groenstroken.
De opsporingsambtenaren werken binnen Bureau Toezicht. Ze pakken zaken
aan waar de politie niet aan toe komt. Dat zijn vooral zaken waar
burgers zich erg aan storen. Een voorbeeld daarvan is bromfietsers in
de Hoofdstraat.
Militaire oefening
Dinsdag 12 augustus start de koninklijke luchtmacht met een oefening
in de gemeente Hoogeveen.De oefening begint om 12.00 uur en duurt tot
en met donderdag 14 augustus 19.00 uur. Doel van deze oefening is het
trainen van militaire vaardigheden. Tijdens de oefening maken de
militairen geen gebruik van losse munitie en /of andere
vuurstellingsmiddelen. De militairen stellen zich op langs de voor
openbaar verkeer openstaande wegen. Er wordt zoveel mogelijk gedaan om
het verkeer minimaal te hinderen. In principe wordt de bebouwde kom
gemeden. Als er ondanks de voorzorgsmaatregelen schade ontstaat door
de oefening dan kunt u dit melden aan:
Ministerie van Defensie, afdeling claims
Schadecommissie Krijgsmacht
Postbus 20701
2500 Es Den Haag
Telefoon: 070-3186985
Klachten
Heeft u klachten over de oefening dan kunt u contact opnemen met de
beheerder van het Schiet- en Oefenterrein in Havelte. Telefoon:
0521-348175 of 06-52571331
Lichte bouwaanvragen
* Florijn H., uitbreiden van een woning, Vreughdenstraat 12
* Sieders H., uitbreiden van een woning, Vreughdenstraat 14
* Kikkers H.H., vernieuwen en uitbreiden van een carport, De Marke
47, Pesse
* Mulderij H.R., bouwen van een garage, berging en carport, Kerkweg
8a, Tiendeveen
Reguliere bouwaanvragen
* Hanze Vastgoed Fonds B.V., verbouwen van een supermarkt en luifel,
De Wielewaal 24
* Schelhaas J.C., plaatsen van een hekwerk, Brinkstraat 26
* Gils Bouwservice en Onderhoud B.V., verbouwen van bedrijfsruimte
en vernieuwen van gevels, Industrieweg 5
Reguliere bouwaanvraag fase I
* Eck-Wagenaar van J.H., bouwen van een serre en plaatsen van een
dakkapel op de woning, De Welhaak 13
Bouw- en sloopvergunningen
Lichte bouwvergunningen
* Steenbergen R.V., bouwen van een berging en carport, De Kogge 37
* Molenberg R.M., plaatsen van twee dakkapellen op een woning,
Groenland 27
* Loopers A., plaatsen van een erker en schuifpui,
Coevorderstraatweg 45, Noordscheschut
* Kok H.G.J., uitbreiden van een woning, Holtienstraat 3
* Schonewille H.W., plaatsen van een schutting, Piet Heinstraat 47
* Barelds J., uitbreiden van een woning, Holtienstraat 1
* Jonge de R., plaatsen van een antennemast, Roerdomplaan 55
* Schalen G., vernieuwen van een schuur en plaatsen van een carport,
Noorderweg 15 en Prinses Irenestraat 21
* Broer R., vernieuwen van een carport, Da Costastraat 13
* Weerd de G., wijzigen van de achtergevel, Reviusweg 5
* Kats J.H., bouwen van een tuinhuisje, Veldkamp 25, Fluitenberg
Reguliere bouwvergunningen
* Ballast R.M., uitbreiden van een woning, Parelgras 5
* Aldi Ommen, wijzigen van de voorgevel supermarkt, Markt 9
* Ebeltjes R., bouwen van een berging met paardenstallen, Brugstraat
34, Nieuwlande
* Gemeente Hoogeveen (MOW), plaatsen van vier voetgangersbruggen,
Sirius 37 en 58 / Spica 33 / Pollux 21
* Hopster D.J., plaatsen van een dakopbouw op de garage, De Komenij
4, Noordscheschut
Reguliere bouwvergunning van rechtswege
* Robesta Vastgoed B.V., plaatsen van hekwerken rond het terrein en
plaatsen van een lichtmast, Fokkerstraat 16
Reguliere bouwvergunning fase I
* Bols H., bouwen van dertig recreatiewoningen (excl.
beheederswoning, receptie en gebouwen t.b.v. opslag), Marten
Kuilerweg / t.o. parkeerterrein ten behoeve van recreatieplas
Schoonhoven, Hollandscheveld
Reguliere bouwvergunning fase I van rechtswege
* Vereniging voor Protestants-Christelijk Onderwijs, uitbreiden van
een onderwijsgebouw, Schweitzerstraat 21
Sloopvergunning
* Total Fina Elf Nederland, slopen van een tankstation,
Bilderdijklaan 117
Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met
toepassing van een vrijstellingsbepaling van de van toepassing zijnde
bestemmingsplannen Noord A2 en Oost vrijstelling te verlenen aan:
* J.C. Schelhaas, voor het plaatsen van een hekwerk op het perceel
Brinkstraat 26 te Hoogeveen;
* R. van de Beld voor het uitbreiden van de woning Linthorst
Homanstraat 46 te Hoogeveen;
* Woonconcept Projectontwikkeling B.V., voor het bouwen van 16
zorgappartementen op het perceel Bentinckslaan 80 te Hoogeveen.
De bouwplannen liggen met ingang van 7 augustus 2003 gedurende vier
weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen
en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders,
schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen omtrent het verlenen van
vrijstelling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen, ten
behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.
Ontwerpwijzigingsplan voor het perceel Schuinedijk 1-3 te Fluitenberg
Dit wijzigingsplan is een herziening overeenkomstig artikel 11 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening voor een deelgebied van het
bestemmingsplan 'Buitengebied, partiële herziening'van de voormalige
gemeente Ruinen. Het betreft het perceel Schuinedijk 1-3 te
Fluitenberg. Het plan voorziet in de wijziging van de bestemming van
dit perceel. De huidige agrarische bestemming wordt omgezet in een
woonbestemming.
Het ontwerpwijzigingsplan ligt met ingang van 7 augustus 2003
gedurende 4 weken ter inzage bij de centrale publieksbalie van de
sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te
Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden hun
zienswijze over het ontwerp naar keuze schriftelijk of mondeling naar
voren brengen. Schriftelijk reacties kunnen worden ingediend bij het
College van Burgemeester en Wethouders, postbus 20.000 7900 PA
Hoogeveen.
Wanneer er behoefte bestaat aan het mondeling indienen van een
zienswijze kan daarover contact worden opgenomen met de heer L.
Benning van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, via telefoonnummer
0528-291709. E-mailen kan ook. Het adres is L.Benning@hoogeveen.nl.
Gemeente Hoogeveen