Tom Coronel

3 augustus 2003: Tom achtste op Fuji

De vijfde race van het Japans GT Kampioenschap 2003 werd verreden op het Formule 1 Circuit van Fuji. Voor Nederlander Tom Coronel, die ook ditmaal de GZox NSX deelde met teamgenoot Daisuke Ito, eindigde deze race op een achtste plaats. De winst ging naar de Honda NSX met Michigami en Philippe.

Met een buitentemperatuur van meer dan veertig graden was het heet op het Japanse Fuji Circuit (ruim 60.000 toeschouwers) . We reden dan ook met de zogenaamde coolsuits oftewel de koelpakken, anders was het niet te doen, legt Coronel uit. Toch bleek ook dit keer het hoge tempo van de Nissans en Toyotas nauwelijks bij te houden. Na de successen in de afgelopen jaren heeft men de restricties van de Hondas NSX zover opgevoerd, dat het bijna niet lukt om in de Top 5 te eindigen. Toegegeven er heeft hier op Fuji nu een NSX gewonnen, maar dat bleek een auto met een heel bijzondere motor. Die mocht niet alleen meer toeren maken maar was eigenlijk voor een kortere race-afstand ontwikkeld. Hij heeft het nu gehouden en ik denk dat de andere Honda Teams voor de toekomst ook naar deze ontwikkeling zullen kijken. Toch denk ik dat het risico van motorschade aanzienlijk is en daar zul je dus mee moeten calculeren, aldus de coureur uit Huizen.

Nadat hij bij de start een twaalfde positie innam, verloor Ito in zijn openingsronde direct twee plaatsen. Tom vervolgt zijn verslag: Die won hij in de latere ronden weer terug. Sterker nog, hij wist zijn rijbeurt af te sluiten met een achtste plek. Tijdens de wissel vergat hij echter de stoel verder naar achteren te zetten, waardoor ik de pitsstraat uit reed in een Japanse houding. Met wat gepriegel lukte het de stoel verder naar achter te krijgen en de rest van de race uit te rijden. Ondanks de remproblemen aan het eind kon ik die achtste plek behouden. Voor mijn gevoel zit er progressie in de resultaten, zeker nu de andere teams steeds wat mee ballastgewicht meekrijgen. Het volgende circuit is Montegi waar op 6 en 7 augustus getest gaat worden. Daar is het bochtig en heeft de Honda het altijd goed gedaan. We gaan de komende periode bekijken in hoeverre wij de huidige motor door een hoge toeren exemplaar vervangen. Maar zoals gezegd daar kleven duidelijke risicos aan. aldus Tom

---