3 augustus 2003: Tom achtste op Fuji
De vijfde race van het Japans GT Kampioenschap 2003 werd verreden op
het Formule 1 Circuit van Fuji. Voor Nederlander Tom Coronel, die ook
ditmaal de GZox NSX deelde met teamgenoot Daisuke Ito, eindigde deze
race op een achtste plaats. De winst ging naar de Honda NSX met
Michigami en Philippe.
Met een buitentemperatuur van meer dan veertig graden was het heet op
het Japanse Fuji Circuit (ruim 60.000 toeschouwers) . We reden dan ook
met de zogenaamde coolsuits oftewel de koelpakken, anders was het niet
te doen, legt Coronel uit. Toch bleek ook dit keer het hoge tempo van
de Nissans en Toyotas nauwelijks bij te houden. Na de successen in de
afgelopen jaren heeft men de restricties van de Hondas NSX zover
opgevoerd, dat het bijna niet lukt om in de Top 5 te eindigen.
Toegegeven er heeft hier op Fuji nu een NSX gewonnen, maar dat bleek
een auto met een heel bijzondere motor. Die mocht niet alleen meer
toeren maken maar was eigenlijk voor een kortere race-afstand
ontwikkeld. Hij heeft het nu gehouden en ik denk dat de andere Honda
Teams voor de toekomst ook naar deze ontwikkeling zullen kijken. Toch
denk ik dat het risico van motorschade aanzienlijk is en daar zul je
dus mee moeten calculeren, aldus de coureur uit Huizen.
Nadat hij bij de start een twaalfde positie innam, verloor Ito in zijn
openingsronde direct twee plaatsen. Tom vervolgt zijn verslag: Die won
hij in de latere ronden weer terug. Sterker nog, hij wist zijn
rijbeurt af te sluiten met een achtste plek. Tijdens de wissel vergat
hij echter de stoel verder naar achteren te zetten, waardoor ik de
pitsstraat uit reed in een Japanse houding. Met wat gepriegel lukte
het de stoel verder naar achter te krijgen en de rest van de race uit
te rijden. Ondanks de remproblemen aan het eind kon ik die achtste
plek behouden. Voor mijn gevoel zit er progressie in de resultaten,
zeker nu de andere teams steeds wat mee ballastgewicht meekrijgen. Het
volgende circuit is Montegi waar op 6 en 7 augustus getest gaat
worden. Daar is het bochtig en heeft de Honda het altijd goed gedaan.
We gaan de komende periode bekijken in hoeverre wij de huidige motor
door een hoge toeren exemplaar vervangen. Maar zoals gezegd daar
kleven duidelijke risicos aan. aldus Tom
---
Tom Coronel