AutoRai


1-8-2003

Per tweetakt naar succes

Het merk DKW is niet alleen een belangrijk bestanddeel van de historie van het huidige AUDI AG. Zonder DKW zou Audi misschien niet eens hebben bestaan. Thomas Frank, directeur van Audi Tradition, spreekt van de zware tijden na de Tweede Wereldoorlog.

Auto Union probeerde in Ingolstadt, na de gedwongen verhuizing uit Saksen, een nieuwe start te maken. En daarbij waren het de DKW-motorfietsen en -autos met hun tweetaktmotoren die de onderneming weer op de been hielpen. Derhalve, maar niet alleen daarom, organiseert Audi Tradition van 3 juli tot en met 23 september 2003 in het Audi museum mobile te Ingolstadt een speciale thema-expositie over DKW-oprichter Skafte Rasmussen, die op 30 juli zijn 125e verjaardag zou hebben gevierd. Titel van de expositie: Erfolg im Zweitakt Jörgen Skafte Rasmussen und DKW.

Rasmussen werd geboren in Nakskov, Denemarken en volgde in de Duitse plaatsen Mittweida en Zwickau een opleiding tot ingenieur. In 1907- hij was toen 29 - richtte hij in Zschopau in het Erzgebirge een kleine fabriek op voor de fabricage van stoomketelappendages. Tijdens de Eerste Wereldoorlog ontwikkelde de Deen daar een stoomauto; de afkorting van het Duitse Dampfkraftwagen, zou later de naam van zijn producten worden. Na 1918 schakelde Rasmussen de productie in Zschopau over op die van tweetaktmotoren en begon met de bouw van motorfietsen. In een ongelooflijk expansieve ontwikkeling lukte het hem om de Zschopauer Motorenwerke in tien jaar tijd uit te bouwen tot `s werelds grootste motorfietsenfabriek. Rond 1928 begon Rasmussen met de fabricage van autos en bouwde als eerste in Duitsland voorwielaangedreven voertuigen in serieproductie; autos die al snel in steeds grotere aantallen werden verkocht. De wereldwijde economische crisis bleef echter ook niet zonder gevolgen voor DKW en op initiatief van de Sächsischen Staatsbank kwam in 1932 een fusie tot stand van de Saksische autoproducenten Audi, Horch, DKW en Wanderer; het resultaat was Auto Union. Rasmussen was een van de hoofdfiguren bij de stichting van Auto Union AG, waar hij tussen 1932 en 1934 in de raad van bestuur zat. Onoverkoombare meningsverschillen over de bedrijfsvoering leidden er echter toe dat Rasmussen in 1935 uit Auto Union AG stapte. Na de Tweede Wereldoorlog keerde hij terug naar Denemarken, waar hij op 12 augustus 1964 in Kopenhagen overleed.

Rasmussen was met zijn merk DKW in meerdere opzichten innovatief. Terwijl de concurrentie al lang was gevestigd, kwam DKW als nieuwkomer op de markt en wist ze daar bij zowel klanten als dealers enthousiast te maken. Met technisch geniaal eenvoudige en tegelijkertijd robuuste producten was het vooral DKW dat voor brede lagen van de bevolking de toegang tot de individuele mobiliteit mogelijk maakte. Verleid door slimme reclamestrategieën - zoals zeer aantrekkelijke afbetalingsconstructies - lieten de klanten zich aan het merk binden. Klanten die echter ook na de oorlog het merk trouw zouden blijven. En dat terwijl er al in geen jaren nieuwe DKW-producten meer waren geweest.

De expositie in het Audi museum mobile laat een serie hele bijzondere voorwerpen zien. Zo zijn er diverse stukken uit de persoonlijke nalatenschap van Jörgen Skafte Rasmussen, waaronder de 20.000e geproduceerde hulpmotor voor fietsen, die de medewerkers destijds aan hun chef schonken. Of de beroemde speelgoedmotor Des Knaben Wunsch van één pk. Onder de gepresenteerde motoren bevinden zich ook voorbeelden die niet voor weggebruik zijn gebouwd, zoals een buitenboordmotor en een uiterst zeldzame DKW viercilinder lijnmotor. Deze laatste werd oorspronkelijk ontwikkeld voor toepassing in een auto en later in geringe aantallen voor stationaire doeleinden werd gebouwd.

Met de historische productielocaties Zschopau, Zwickau en Spandau als leidraad laat de expositie verder belangrijke fasen zien in de ondernemingsgeschiedenis van DKW. In Spandau werden bijvoorbeeld de met kunstleder beklede, houten carrosserieën voor de DKW Front-modellen geproduceerd. Deze werden vervolgens voor de eindmontage naar Zwickau gebracht, waar de chassis en motoren werden gemaakt. Op de tentoonstelling wordt hierover een film met historisch materiaal getoond, die de toenmalige productie perfect in beeld brengt. Een van de pronkstukken van de expositie is een DKW PS 600 met een houten carrosserie. Verder staat in het expositie-onderdeel Zwickau staat een DKW F 5 chassis naast een complete auto. Het optische middelpunt van Erfolg im Zweitakt Jörgen Skafte Rasmussen und DKW vormt een nagebouwde DKW tentoonstellingsstand van circa 1930. Hier zijn negen modellen te zien, waaronder zeldzame stukken als de DKW Schwebeklasse Roadster (1935), de Golem Sesselrad (1921) en de Framo vrachtwagen (1928).

Het Audi merkembleem met de vier ringen symboliseert de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer, die fuseerden tot Auto Union. Auto Union en NSU, die in 1969 fuseerden, hebben de ontwikkeling van de auto in belangrijke mate beïnvloed. In 1985 ontstond uit Audi NSU Auto Union AG het huidige AUDI AG. Samen met de historische bedrijven Auto Union GmbH en NSU GmbH onderhoudt en presenteert Audi Tradition de omvangrijke en wijdvertakte Audi-historie.

Het Audi museum mobile in het Audi Forum Ingolstadt heeft sinds 30 juni 2003 nieuwe openingstijden. Het museum is nu dagelijks voor bezoekers geopend van 09.00 tot 18.00 uur.