1-8-2003
Per tweetakt naar succes
Het merk DKW is niet alleen een belangrijk bestanddeel van de historie
van het huidige AUDI AG. Zonder DKW zou Audi misschien niet eens
hebben bestaan. Thomas Frank, directeur van Audi Tradition, spreekt
van de zware tijden na de Tweede Wereldoorlog.
Auto Union probeerde in Ingolstadt, na de gedwongen verhuizing uit
Saksen, een nieuwe start te maken. En daarbij waren het de
DKW-motorfietsen en -autos met hun tweetaktmotoren die de onderneming
weer op de been hielpen. Derhalve, maar niet alleen daarom,
organiseert Audi Tradition van 3 juli tot en met 23 september 2003 in
het Audi museum mobile te Ingolstadt een speciale thema-expositie over
DKW-oprichter Skafte Rasmussen, die op 30 juli zijn 125e verjaardag
zou hebben gevierd. Titel van de expositie: Erfolg im Zweitakt Jörgen
Skafte Rasmussen und DKW.
Rasmussen werd geboren in Nakskov, Denemarken en volgde in de Duitse
plaatsen Mittweida en Zwickau een opleiding tot ingenieur. In 1907-
hij was toen 29 - richtte hij in Zschopau in het Erzgebirge een kleine
fabriek op voor de fabricage van stoomketelappendages. Tijdens de
Eerste Wereldoorlog ontwikkelde de Deen daar een stoomauto; de
afkorting van het Duitse Dampfkraftwagen, zou later de naam van zijn
producten worden. Na 1918 schakelde Rasmussen de productie in Zschopau
over op die van tweetaktmotoren en begon met de bouw van motorfietsen.
In een ongelooflijk expansieve ontwikkeling lukte het hem om de
Zschopauer Motorenwerke in tien jaar tijd uit te bouwen tot `s werelds
grootste motorfietsenfabriek. Rond 1928 begon Rasmussen met de
fabricage van autos en bouwde als eerste in Duitsland
voorwielaangedreven voertuigen in serieproductie; autos die al snel in
steeds grotere aantallen werden verkocht. De wereldwijde economische
crisis bleef echter ook niet zonder gevolgen voor DKW en op initiatief
van de Sächsischen Staatsbank kwam in 1932 een fusie tot stand van de
Saksische autoproducenten Audi, Horch, DKW en Wanderer; het resultaat
was Auto Union. Rasmussen was een van de hoofdfiguren bij de stichting
van Auto Union AG, waar hij tussen 1932 en 1934 in de raad van bestuur
zat. Onoverkoombare meningsverschillen over de bedrijfsvoering leidden
er echter toe dat Rasmussen in 1935 uit Auto Union AG stapte. Na de
Tweede Wereldoorlog keerde hij terug naar Denemarken, waar hij op 12
augustus 1964 in Kopenhagen overleed.
Rasmussen was met zijn merk DKW in meerdere opzichten innovatief.
Terwijl de concurrentie al lang was gevestigd, kwam DKW als nieuwkomer
op de markt en wist ze daar bij zowel klanten als dealers enthousiast
te maken. Met technisch geniaal eenvoudige en tegelijkertijd robuuste
producten was het vooral DKW dat voor brede lagen van de bevolking de
toegang tot de individuele mobiliteit mogelijk maakte. Verleid door
slimme reclamestrategieën - zoals zeer aantrekkelijke
afbetalingsconstructies - lieten de klanten zich aan het merk binden.
Klanten die echter ook na de oorlog het merk trouw zouden blijven. En
dat terwijl er al in geen jaren nieuwe DKW-producten meer waren
geweest.
De expositie in het Audi museum mobile laat een serie hele bijzondere
voorwerpen zien. Zo zijn er diverse stukken uit de persoonlijke
nalatenschap van Jörgen Skafte Rasmussen, waaronder de 20.000e
geproduceerde hulpmotor voor fietsen, die de medewerkers destijds aan
hun chef schonken. Of de beroemde speelgoedmotor Des Knaben Wunsch van
één pk. Onder de gepresenteerde motoren bevinden zich ook voorbeelden
die niet voor weggebruik zijn gebouwd, zoals een buitenboordmotor en
een uiterst zeldzame DKW viercilinder lijnmotor. Deze laatste werd
oorspronkelijk ontwikkeld voor toepassing in een auto en later in
geringe aantallen voor stationaire doeleinden werd gebouwd.
Met de historische productielocaties Zschopau, Zwickau en Spandau als
leidraad laat de expositie verder belangrijke fasen zien in de
ondernemingsgeschiedenis van DKW. In Spandau werden bijvoorbeeld de
met kunstleder beklede, houten carrosserieën voor de DKW
Front-modellen geproduceerd. Deze werden vervolgens voor de
eindmontage naar Zwickau gebracht, waar de chassis en motoren werden
gemaakt. Op de tentoonstelling wordt hierover een film met historisch
materiaal getoond, die de toenmalige productie perfect in beeld
brengt. Een van de pronkstukken van de expositie is een DKW PS 600 met
een houten carrosserie. Verder staat in het expositie-onderdeel
Zwickau staat een DKW F 5 chassis naast een complete auto. Het
optische middelpunt van Erfolg im Zweitakt Jörgen Skafte Rasmussen und
DKW vormt een nagebouwde DKW tentoonstellingsstand van circa 1930.
Hier zijn negen modellen te zien, waaronder zeldzame stukken als de
DKW Schwebeklasse Roadster (1935), de Golem Sesselrad (1921) en de
Framo vrachtwagen (1928).
Het Audi merkembleem met de vier ringen symboliseert de merken Audi,
DKW, Horch en Wanderer, die fuseerden tot Auto Union. Auto Union en
NSU, die in 1969 fuseerden, hebben de ontwikkeling van de auto in
belangrijke mate beïnvloed. In 1985 ontstond uit Audi NSU Auto Union
AG het huidige AUDI AG. Samen met de historische bedrijven Auto Union
GmbH en NSU GmbH onderhoudt en presenteert Audi Tradition de
omvangrijke en wijdvertakte Audi-historie.
Het Audi museum mobile in het Audi Forum Ingolstadt heeft sinds 30
juni 2003 nieuwe openingstijden. Het museum is nu dagelijks voor
bezoekers geopend van 09.00 tot 18.00 uur.
AutoRai