1-8-2003
Audi TT 3.2 quattro vanaf augustus in de showroom
De nieuwe topuitvoeringen van de Audi TT Coupé en TT Roadster, met
3,2-liter zescilindermotor en de innovatieve direct-schakelende
DSG-transmissie, zijn nu reeds te bestellen bij de Audi-dealer.
De Audi TT Coupé 3.2 quattro staat vanaf eind augustus in de showroom
en kost 55.890. In november volgt de Audi TT Roadster 3.2 quattro, met
een prijs van 59.990.
Het is voor het eerst dat de dynamische Audi TT Coupé en TT Roadster
met een zescilindermotor verkrijgbaar zijn. De krachtbron, de compacte
3,2-liter V6 met een vermogen van 184 kW/250 pk, sluit perfect aan bij
het dynamische karakter van de TT. Diverse technologische innovaties,
zoals de continu verstelbare in- en uitlaatnokkenassen en het
variabele inlaatspruitstuk, zorgen niet alleen voor
sportwagenprestaties en souplesse, maar ook voor lage verbruiks- en
emissiewaarden. Het imposante maximum koppel van 320 Nm is volledig
beschikbaar tussen 2.800 en 3.200 toeren. In combinatie met de nieuwe
DSG-transmissie, die zich razendsnel en nauwkeurig laat schakelen,
zorgt dit voor een uitzonderlijk directe respons op bewegingen van het
gaspedaal. De 250 pk sterke Audi TT Coupé 3.2 quattro heeft voor de
sprint van 0 naar 100 km/h slechts 6,4 seconden nodig. Bij 250 km/h
grijpt de snelheidsbegrenzer subtiel in. Het gemiddeld verbruik blijft
beperkt tot 9,8 liter op 100 km; een waarde die ook in vergelijking
met de gebruikelijke handgeschakelde zesversnellingsbakken uitstekend
te noemen is.
Revolutionaire DSG-transmissie
De direct-schakelende DSG-transmissie, die zowel qua constructie als
concept volledig nieuw is, stamt uit de autosport. Audi is erin
geslaagd om alle voordelen van een conventionele zesversnellingsbak te
combineren met de kwaliteiten van een moderne automaat. Zo biedt de
DSG-transmissie soepele rijeigenschappen, een relatief laag verbruik
en een comfortabele bediening. Daarnaast levert de versnellingsbak een
flinke dosis rijplezier, omdat het mogelijk wordt om uiterst snel en
zonder trekkrachtonderbreking te schakelen. De schakeltijden liggen
met DSG tussen de 0,18 en 0,20 seconde, wat betekent dat deze
transmissie uitermate snel reageert en een bovengemiddeld sportieve
rijstijl mogelijk maakt. DSG bestaat in feite uit twee geïntegreerde
handgeschakelde drieversnellingsbakken: de ene wordt gebruikt voor de
even versnellingen, de andere voor de oneven. Door de toepassing van
twee gescheiden koppelingen en een ingenieuze bedieningsmodule kunnen
tegelijkertijd twee versnellingen worden ingeschakeld. Het schakelen
werkt als volgt: tijdens het rijden is één versnelling ingeschakeld.
Vlak voordat er wordt overgeschakeld is de volgende versnelling al
voorgeselecteerd. De elektronica zorgt er nu voor dat de koppeling van
de ene versnelling opent en sluit, zodat het schakelen tussen de
versnellingen razendsnel gaat. Dit nieuwe aandrijfconcept voldoet aan
de hoogste eisen voor het gebruik in sportieve productiemodellen. De
DSG-transmissie is ondanks zijn compacte formaat in staat om maximaal
350 Nm aan koppel te verwerken.
Remsysteem en velgen
Voor een adequate vertraging is de TT 3.2 quattro uitgerust met een
17-inch remsysteem met dubbele remzuigers, afgeleid van de Audi RS4.
De voorwielen worden afgeremd met behulp van vaste remklauwen,
voorzien van geventileerde remschijven met een diameter van 334 mm.
Net als bij de Audi TT quattro zijn ook op de achterwielen vaste
remklauwen te vinden, met geventileerde remschijven met een diameter
van 265 mm. Zoals alle TTs beschikt ook de nieuwe 3.2 quattro
standaard over ESP met geïntegreerde remassistent. Eveneens standaard
zijn de gegoten lichtmetalen velgen in 6-arm vleugel-design, maat
7,5Jx17, in combinatie met 225/45 banden. Als meeruitvoering zijn
velgen - één 17-inch en drie 18-inch velgen - in diverse designs
verkrijgbaar.
Sportieve kenmerken
Het topmodel van de TT-reeks is aan de buitenkant duidelijk te
herkennen. De nieuw vormgegeven voorbumper met grotere luchtinlaten en
'kieuwen' aan de zijkant, voorziet in de grotere behoefte aan koeling.
Aan de achterzijde onderscheidt de TT 3.2 quattro zich door zijn
grotere achterspoiler en de diffusor in honingraatmotief. Deze
aërodynamische wijzigingen zijn aangebracht om de opwaartse kracht
(lift) aan de achteras verder te reduceren, zodat de auto ook op hoge
snelheid een rotsvaste wegligging heeft. De goede luchtweerstand van
de TT (Cw =0.32) werd niet aangetast.
Het interieur van de krachtigste TT wordt gekenmerkt door een
schakelcoulisse van gepolijst aluminium en een snelheidsmeter die
doorloopt tot 280 km/h. Het autosportgevoel wordt nog vergroot door de
DSG-transmissie met schakelpaddles achter het stuur, waarmee direct
vanaf het stuurwiel kan worden geschakeld. Met de tip-in-functie
schakelt de transmissie vanuit de automatische standen D en S
kortstondig over naar de handmatige schakelmodus. In de nadrukkelijk
sportieve S modus schakelt de versnellingsbak beduidend later op en
eerder terug; Bovendien verloopt het schakelen sneller.
Net als alle TTs beschikken de nieuwe topversies over een bijzonder
uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zo zijn airbags voor de bestuurder
en voorpassagier, inclusief pyrotechnische gordelspanners, standaard.
Datzelfde geldt voor de hoofdairbags in de rugleuningen van de
voorstoelen, die het bovenlichaam en hoofd van de inzittenden
beschermen bij een zijwaartse aanrijding. Tot de standaarduitrusting
behoort verder Xenon-verlichting met automatische
lichtbundelhoogteregeling en titaniumkleurige reflectoren. De
volautomatische airconditioning zorgt ervoor dat de inzittenden zich
bij iedere buitentemperatuur prettig voelen in de Audi TT. Ook het
bestuurdersinformatiesysteem is standaard. De TT Roadster 3.2 quattro
is bovendien voorzien van een elektro-hydraulisch bedienbare kap.
AutoRai