AutoRai


1-8-2003

Audi TT 3.2 quattro vanaf augustus in de showroom

De nieuwe topuitvoeringen van de Audi TT Coupé en TT Roadster, met 3,2-liter zescilindermotor en de innovatieve direct-schakelende DSG-transmissie, zijn nu reeds te bestellen bij de Audi-dealer.

De Audi TT Coupé 3.2 quattro staat vanaf eind augustus in de showroom en kost 55.890. In november volgt de Audi TT Roadster 3.2 quattro, met een prijs van 59.990.

Het is voor het eerst dat de dynamische Audi TT Coupé en TT Roadster met een zescilindermotor verkrijgbaar zijn. De krachtbron, de compacte 3,2-liter V6 met een vermogen van 184 kW/250 pk, sluit perfect aan bij het dynamische karakter van de TT. Diverse technologische innovaties, zoals de continu verstelbare in- en uitlaatnokkenassen en het variabele inlaatspruitstuk, zorgen niet alleen voor sportwagenprestaties en souplesse, maar ook voor lage verbruiks- en emissiewaarden. Het imposante maximum koppel van 320 Nm is volledig beschikbaar tussen 2.800 en 3.200 toeren. In combinatie met de nieuwe DSG-transmissie, die zich razendsnel en nauwkeurig laat schakelen, zorgt dit voor een uitzonderlijk directe respons op bewegingen van het gaspedaal. De 250 pk sterke Audi TT Coupé 3.2 quattro heeft voor de sprint van 0 naar 100 km/h slechts 6,4 seconden nodig. Bij 250 km/h grijpt de snelheidsbegrenzer subtiel in. Het gemiddeld verbruik blijft beperkt tot 9,8 liter op 100 km; een waarde die ook in vergelijking met de gebruikelijke handgeschakelde zesversnellingsbakken uitstekend te noemen is.

Revolutionaire DSG-transmissie
De direct-schakelende DSG-transmissie, die zowel qua constructie als concept volledig nieuw is, stamt uit de autosport. Audi is erin geslaagd om alle voordelen van een conventionele zesversnellingsbak te combineren met de kwaliteiten van een moderne automaat. Zo biedt de DSG-transmissie soepele rijeigenschappen, een relatief laag verbruik en een comfortabele bediening. Daarnaast levert de versnellingsbak een flinke dosis rijplezier, omdat het mogelijk wordt om uiterst snel en zonder trekkrachtonderbreking te schakelen. De schakeltijden liggen met DSG tussen de 0,18 en 0,20 seconde, wat betekent dat deze transmissie uitermate snel reageert en een bovengemiddeld sportieve rijstijl mogelijk maakt. DSG bestaat in feite uit twee geïntegreerde handgeschakelde drieversnellingsbakken: de ene wordt gebruikt voor de even versnellingen, de andere voor de oneven. Door de toepassing van twee gescheiden koppelingen en een ingenieuze bedieningsmodule kunnen tegelijkertijd twee versnellingen worden ingeschakeld. Het schakelen werkt als volgt: tijdens het rijden is één versnelling ingeschakeld. Vlak voordat er wordt overgeschakeld is de volgende versnelling al voorgeselecteerd. De elektronica zorgt er nu voor dat de koppeling van de ene versnelling opent en sluit, zodat het schakelen tussen de versnellingen razendsnel gaat. Dit nieuwe aandrijfconcept voldoet aan de hoogste eisen voor het gebruik in sportieve productiemodellen. De DSG-transmissie is ondanks zijn compacte formaat in staat om maximaal 350 Nm aan koppel te verwerken.

Remsysteem en velgen
Voor een adequate vertraging is de TT 3.2 quattro uitgerust met een 17-inch remsysteem met dubbele remzuigers, afgeleid van de Audi RS4. De voorwielen worden afgeremd met behulp van vaste remklauwen, voorzien van geventileerde remschijven met een diameter van 334 mm. Net als bij de Audi TT quattro zijn ook op de achterwielen vaste remklauwen te vinden, met geventileerde remschijven met een diameter van 265 mm. Zoals alle TTs beschikt ook de nieuwe 3.2 quattro standaard over ESP met geïntegreerde remassistent. Eveneens standaard zijn de gegoten lichtmetalen velgen in 6-arm vleugel-design, maat 7,5Jx17, in combinatie met 225/45 banden. Als meeruitvoering zijn velgen - één 17-inch en drie 18-inch velgen - in diverse designs verkrijgbaar.

Sportieve kenmerken
Het topmodel van de TT-reeks is aan de buitenkant duidelijk te herkennen. De nieuw vormgegeven voorbumper met grotere luchtinlaten en 'kieuwen' aan de zijkant, voorziet in de grotere behoefte aan koeling. Aan de achterzijde onderscheidt de TT 3.2 quattro zich door zijn grotere achterspoiler en de diffusor in honingraatmotief. Deze aërodynamische wijzigingen zijn aangebracht om de opwaartse kracht (lift) aan de achteras verder te reduceren, zodat de auto ook op hoge snelheid een rotsvaste wegligging heeft. De goede luchtweerstand van de TT (Cw =0.32) werd niet aangetast.

Het interieur van de krachtigste TT wordt gekenmerkt door een schakelcoulisse van gepolijst aluminium en een snelheidsmeter die doorloopt tot 280 km/h. Het autosportgevoel wordt nog vergroot door de DSG-transmissie met schakelpaddles achter het stuur, waarmee direct vanaf het stuurwiel kan worden geschakeld. Met de tip-in-functie schakelt de transmissie vanuit de automatische standen D en S kortstondig over naar de handmatige schakelmodus. In de nadrukkelijk sportieve S modus schakelt de versnellingsbak beduidend later op en eerder terug; Bovendien verloopt het schakelen sneller.

Net als alle TTs beschikken de nieuwe topversies over een bijzonder uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zo zijn airbags voor de bestuurder en voorpassagier, inclusief pyrotechnische gordelspanners, standaard. Datzelfde geldt voor de hoofdairbags in de rugleuningen van de voorstoelen, die het bovenlichaam en hoofd van de inzittenden beschermen bij een zijwaartse aanrijding. Tot de standaarduitrusting behoort verder Xenon-verlichting met automatische lichtbundelhoogteregeling en titaniumkleurige reflectoren. De volautomatische airconditioning zorgt ervoor dat de inzittenden zich bij iedere buitentemperatuur prettig voelen in de Audi TT. Ook het bestuurdersinformatiesysteem is standaard. De TT Roadster 3.2 quattro is bovendien voorzien van een elektro-hydraulisch bedienbare kap.