Staatsbosbeheer

dit is een gezamenlijk persbericht van gelderse milieufederatie, staatsbosbeheer, stichting het geldersch landschap en vereniging natuurmonumenten, 1 augustus 2003

De voorgenomen toename van laagvliegen met legerhelicopters boven de Veluwe is op diverse punten in strijd met de nationale én internationale wet- en regelgeving. Dit concludeert het juridisch rapport Schade aan Natuurwaarden op de Veluwe door Toename van Laagvliegen met Militaire Helicopters. Met name zoogdieren en vogels op de Veluwe worden door de laagvliegende helicopters ernstig verstoord. Het is dan ook opvallend dat in het eerste deel van het Tweede Structuurschema Militaire Terreinen (SMT II) op geen enkele wijze wordt ingegaan op de relatie tussen het laagvliegen boven natuurgebieden en de geldende nationale en internationale natuurbeschermingswetgeving. Het rapport is opgesteld door Van den Biesen advocaten in opdracht van de Gelderse Milieufederatie, Stichting Het Geldersch Landschap en Vereniging Natuurmonumenten. Deze organisaties en Staatsbosbeheer Gelderland maken zich ernstig zorgen over de voorgenomen plannen van het ministerie van Defensie en dringen erop aan dat uitgebreid onderzoek plaatsvindt naar de gevolgen van en alternatieven voor het onbeperkt laagvliegen boven de Veluwe. Het rapport is aangeboden aan de ministeries van Defensie, LNV en VROM, de Vaste Kamercommissies van Defensie en Natuur en het College van GS van Gelderland.

Alternatieven niet onderzocht
Het SMT II is in zijn huidige vorm strijdig met de voor de Veluwe geldende internationale natuurbeschermingswetgeving, waaronder de Vogel- en Habitatrichtlijnen. Volgens deze richtlijnen is het noodzakelijk dat de overheid onderzoek doet naar de aantasting van natuurwaarden en naar de mogelijkheden om de voorgenomen activiteiten op een andere manier te regelen, met minder schade voor de natuur. Deze vereiste voorafgaande beoordeling is tot nog toe uitgebleven. Echter pas na deze beoordeling en na inspraak kan eventueel toestemming worden geven voor de voorgenomen plannen van Defensie.

Overlast reduceren
De toename van laagvliegen is bovendien in strijd met het Structuurschema Groene Ruimte (SGR) en de Flora- en Faunawet. In het SGR is de gehele Veluwe als kerngebied van de Ecologische Hoofdstructuur (netwerk van aaneengesloten natuurgebieden) aangewezen. Ook onder het SGR is de overheid verplicht om te onderzoeken of en in welke mate natuurwaarden worden aangetast. Volgens de Flora- en Faunawet is laagvliegen verboden. Ontheffing is alleen mogelijk na voorafgaand onderzoek naar mogelijke alternatieven. Toename van het laagvliegen staat tenslotte ook haaks op het provinciaal beleid uit het rapport Veluwe 2010, dat juist de geluidsoverlast in dit uitgestrekte natuurgebied probeert te reduceren.

Overlast voor dieren én recreanten
Uit wetenschappelijke informatie blijkt onmiskenbaar dat laagvliegen aanzienlijke schadelijke effecten heeft op de fauna. Helicopters worden daarbij als meest verstorend aangemerkt. Toename van het laagvliegen boven de Veluwe zal een significant negatief effect hebben op de aanwezige zoogdieren en op vogels als de grauwe klauwier, boomleeuwerik, duinpieper, ijsvogel, wespendief, roodborsttapuit, nachtzwaluw en zwarte specht. Laagvliegen leidt onder meer tot stress, verwondingen, verlies aan foerageertijd, extra energiegebruik, verstoring van het paringsgedrag en bij vogels tot verstoring van broedsels. Boswachters hebben vaak geconstateerd hoe panisch wild, runderen, paarden en schapen reageren op laagvliegende helicopters. Het Centraal Veluws Natuurgebied is een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden van ons land. Het is bijna 100.000 hectare groot en vormt het leef-, rust-, pleister- en foerageergebied voor een veelheid aan bijzondere en beschermde diersoorten. Daarnaast komen er veel beschermde plantensoorten en habitattypes voor. Het gehele gebied is in 2000 aangewezen als speciale beschermingszone onder de Vogelrichtlijn. De Veluwe is eveneens aangemeld voor de Habitatrichtlijn. Overigens hebben niet alleen dieren, maar ook recreanten veel last van de laagvliegende helikopters op de Veluwe. Dat geldt voor fietsers en wandelaars, maar zeer zeker ook voor ruiters. Het is meerdere malen voorgekomen dat paarden in paniek op hol slaan door de laag overkomende helicopters.

No-fly-zones
De natuurorganisaties dringen er bij het ministerie van Defensie tevens op aan om het laagvliegen aan te passen aan de ecologische omstandigheden op de Veluwe. Dit kan door het hanteren van grotere vlieghoogtes, te vliegen buiten broed- en bronsttijden en door het instellen van no-fly-zones.