Ingezonden persbericht


Acer Computer
Menura Hattu +31.73.645.9645
Menura_hattu@acer-euro.com

Leads United
Laureen Dix +31.6.2475.0474
Laureen.Dix@leadsunited.com

Wederom sterke groei op de Nederlandse markt voor Acer

Stijgende lijn van de afgelopen 3 kwartalen zet zich voort

's-Hertogenbosch, 31 juli 2003 - Acer Nederland blijft groeien. Het tweede kwartaal van dit jaar groeide de notebookverkoop flink met 154%. Hiermee komt Acer op de tweede plaats in het notebooksegment in Nederland na HP. Deze cijfers bewijzen dat Acer zeker nog geen hinder ondervindt van de algemene recessie.

Onderzoeksbureau IDC publiceerde zoals elk kwartaal de cijfers voor Europa wat betreft de computerverkoop. Op notebookgebied groeide Acer in Nederland met 154% en in heel Europa realiseerde Acer een groei van 54,6% in ditzelfde marktsegment. Wat betreft de algemene computerverkoop kende Acer tijdens het tweede kwartaal van 2003 in Nederland een groei van 70,5% en in Europa een groei van 25,5%.

Het blijvende succes heeft Acer ongetwijfeld te danken aan het feit dat het bedrijf zich met succes blijft richten op het MKB en de nadruk legt op notebooks. Daarnaast wint deze Oosterse computerfabrikant meer en meer terrein op de consumentenmarkt dankzij kwalitatieve, prijsbewuste, innovatieve en mooi ogende producten, die breed verspreid zijn in de belangrijkste retailketens en dus toegankelijk zijn voor de consument.

De 5 belangrijkste notebook vendors in Nederland,
Tweede kwartaal 2003 (in duizendtallen)

              K2     K2 2003  aandeel   aandeel   Groei op  
              2002            K2'02     K2'03     jaarbasis 
 New HP       20,636 24,735   12,3%     20,9%     19,9%     
 Acer         7,831  19,889   8,2%      16,8%     154,0%    
 Dell         12,010 17,052   6,1%      14,4%     42%       
 Toshiba      13,747 9,525    3,9%      8,0%      -30,7%    
 IBM          4,001  5,057    4,3%      4,3%      -26,4%    
                                                            
 Andere       37,836 42,307   65,2%     35,6%     _18,4%    
                                                            
 Totaal       96,061 118,565  100.0%    100.0%    23,4%     
 NEDERLAND                                                  
Verkopen exclusief OEM- verkopen voor alle leveranciers. De gegevens voor alle leveranciers worden gerapporteerd per kalenderperiode. Bron: IDC EMEA, persbericht resultaten K2 2003, mei 2003

Acer in het kort

Acer werd in 1976 opgericht en behoort tot de top tien in de wereld voor de verkoop van merkpc's. Het is op marketing- en dienstenvlak actief in Azië-Pacific, Noord- en Zuid-Amerika, Europa en het Midden-Oosten en ondersteunt dealers en distributeurs in meer dan 100 landen. Naast het aanbod van een breed spectrum IT-producten en -diensten is Acer ook een toonaangevende vernieuwer inzake e-business. Het biedt e-enabling-oplossingen die IT-producten combineren met een gamma diensten dat wordt geleverd via de globale infrastructuur van Acer. Acer brengt onder meer desktops, notbooks, servers, monitoren, personal digital assistants (PDA) en gamma van IT-accessoires op de markt.

In Europa is Acer de 5de grootste PC-leverancier met een globale marktgroei van 9,6% in 2002 (t.o.v. een gemiddelde marktgroei van -4,7%). In het tweede kwartaal van 2003 stegen de verkoopcijfers van Acer in Nederland met 70,5%. Op de Nederlandse notebook markt is Acer het 2de merk met een marktaandeel van 16,8%.