Lek tunnel IJsselallee boven water
Het lek in de tunnel IJsselallee is gevonden. Tijdens de werkzaamheden aan
de noordwestelijke toerit van de tunnel (aan de stationszijde) trof de
aannemer afgelopen maandag op 5,5 meter onder het wegdek, bedekt onder een
dikke laag grond, stromend water aan dat zich langs de damwand een weg naar
de oppervlakte baande.
Het lek bevindt zich vermoedelijk in een straal van één meter rondom deze
waterbron. De vondst van het lek op de noordwestelijke toerit, bevestigt
het vermoeden van de gemeente dat de folie kapot is bij de aanhechting op
de damwand van de tunnel. Op deze plek heeft de gemeente in 1998 al
speciale gel- en cementinjecties laten uitvoeren om het lek te dichten. Dat
leverde destijds niet het gewenste resultaat op. De vondst van het lek
heeft geen invloed op de verdere uitvoering van de werkzaamheden aan de
tunnel. Ook wanneer de exacte plek voorafgaand aan de reconstructie bekend
was geweest, was het bouwen van een nieuwe tunnelbak de enige optie om het
lek te dichten.
Maatregelen
Om het grondwaterstroom te bedwingen en de reconstructiewerkzaamheden aan
de tunnel niet te vertragen, heeft de aannemer direct na de ontdekking
enkele maatregelen getroffen. Langs de damwand een zogenoemde grindkoffer
aangebracht met drie openingen naar de pompenkelder. Een grindkoffer is een
sleuf in de grond gevuld met grind. Het water bereikt via het grind de
kelder. Het (grove) grind is zo zwaar dat het grondwater ondanks de
waterdruk op zijn plaats blijft liggen en niet wegspoelt. De grindkoffer is
afgedekt met grond. Hier wordt later de werkvloer op aangebracht. Dat is
een dunne betonvloer van ongeveer 5 cm, die als bodem wordt gebruikt voor
de later aan te brengen constructievloer. De openingen naar de pompenkelder
zijn op zodanige hoogte aangebracht dat de onderkant van de werkvloer droog
blijft.
Voorgeschiedenis
De tunnel in de IJsselallee is in 1981-1982 gebouwd. De IJsselallee gaat
hier onder de spoorlijn Zwolle-Deventer door. Precies op de kruising
bestaat de tunnel uit een betonnen bak. Dat is een heel gebruikelijke
constructie. De twee 'toeritten' ? waar de weg omlaag gaat de tunnel in ?
zijn gelegd op een speciaal soort folie dat het grondwater moet
tegenhouden. Begin 1998 bleek dat de folie onder de noordwestelijke toerit
kapot was, waardoor er grondwater op de weg stroomde. In de loop van dat
jaar verslechterde de situatie zodanig dat er permanent water op het wegdek
liep. Met de winter in aantocht werd het risico van een 'ijsbaanallee' te
groot en heeft de gemeente besloten de lekkage aan te pakken door middel
van speciale injecties. Helaas was het effect hiervan van korte duur en
eind 2000 heeft de gemeenteraad gekozen voor een structurele oplossing.
---
Gemeente Zwolle