AutoRai

31-7-2003

Volvo-stoelen effectief tegen whiplash

Bij zeven van de tien ongevallen waarbij gewonden vallen, is sprake van een whiplash. Maar het risico hierop kan sterk worden verkleind.

De stoelen in de Volvo-personenautos helpen het risico van nekletsel met de helft te verminderen, dankzij de doelgerichte bescherming die het ingebouwde Whiplash Protection System (WHIPS) biedt.

De grootste kans op whiplash-verwondingen bestaat bij kop-staartbotsingen, die veelal met lage snelheden plaatsvinden, zoals in het stadsverkeer: de auto wordt van achteren aangereden door een andere auto en de plotselinge beweging van het bovenlichaam geeft een enorme belasting op de relatief zwakke nek (met name de halswervel). Dit kan resulteren in diverse ernstige klachten, zoals langdurige nek- en hoofdpijn. Whiplash-verwondingen zijn moeilijk exact vast te stellen en ze veroorzaken veel fysiek en psychisch leed.

Verschillende studies, zelfde resultaten
Na het probleem gedurende lange tijd te hebben bestudeerd, introduceerde Volvo Car Corporation in 1998 het WHIPS-systeem als standaardvoorziening op de destijds nieuwe Volvo S80. Sinds 2000 zijn alle Volvo-modellen standaard uitgerust met voorstoelen die van WHIPS zijn voorzien.

De laatste vier jaar heeft het speciale onderzoeksteam naar verkeersongevallen van Volvo Cars nauwlettend de resultaten gevolgd van kop-staartbotsingen met Volvos in Zweden. Daarbij zijn de letselrisicos vergeleken van de inzittenden van Volvos mét en zonder WHIPS. De resultaten wijzen duidelijk in één richting: WHIPS zorgt voor een vermindering van het aantal kortetermijnverwondingen met 33 procent, terwijl het aantal langetermijnverwondingen (meer dan een jaar) zelfs met 54 procent daalt. De grootste teruggang wordt gevonden bij vrouwen: 50 procent bij kortetermijnletsel en 75 procent bij langetermijnletsel.

De resultaten van Volvo Cars komen overeen met die van andere studies, onder andere van het Amerikaanse Verzekeringsinstituut voor Verkeersveiligheid (IIHS) en van de Zweedse verzekeringsmaatschappij Folksam in samenwerking met de Zweedse rijksdienst voor het wegverkeer.

In de IIHS-studie uit oktober 2002 werden autostoelen met de nieuw ontwikkelde whiplash-bescherming vergeleken met stoelen uit het voorgaande jaar. In de meeste gevallen was er sprake van duidelijke verbeteringen en de gemiddelde teruggang van het aantal verwondingen kwam overeen met de bevindingen van Volvo, namelijk 49 procent.

Het Folksam-onderzoek omvat in feite twee studies. Bij de ene studie werden, net als in het onderzoek van Volvo Cars, echte verkeersongevallen met elkaar vergeleken. Deze studie toont aan dat het WHIPS-systeem het risico van ernstig whiplash-letsel met 40 procent verkleint.

De andere studie werd uitgevoerd met botsproeven, waarbij bestuurdersstoelen van verschillende automodellen uit 2003 werden beoordeeld. De conclusies bevestigen de resultaten van Volvo Cars en IIHS: de stoelen van Volvo werden als veiligste beschouwd en de algehele letselreductie zou in de orde van 50 procent liggen indien alle autos stoelen zoals die van Volvo zouden hebben.

Het Volvo WHIPS-systeem
Het uitgangspunt bij de ontwikkeling van WHIPS was dat het hoofd en de hele wervelkolom goed moeten worden ondersteund bij een botsing. Daarom hebben de technici van Volvo Cars hun aandacht niet alleen gericht op de hoofdsteun, maar ontwikkelden ze ook een steunmechanisme in de rugleuning van de stoel.

WHIPS bestaat uit een dicht bij het hoofd aangebrachte hoge hoofdsteun en een speciaal ontwikkeld rugleuningframe om het bewegende lichaam van de inzittenden doeltreffend en gelijkmatig op te vangen, in combinatie met een ingebouwd energie-absorberend element ter hoogte van de verbinding tussen rugleuning en stoelzitting.

Bij een aanrijding van achteren zal de rugleuning samen met de inzittende naar achteren bewegen, eerst evenwijdig en daarna in een licht hellende beweging. Dankzij het deformatie-element tussen leuning en zitting worden de krachten op de inzittenden sterk verminderd.