31-7-2003
Volvo-stoelen effectief tegen whiplash
Bij zeven van de tien ongevallen waarbij gewonden vallen, is sprake
van een whiplash. Maar het risico hierop kan sterk worden verkleind.
De stoelen in de Volvo-personenautos helpen het risico van nekletsel
met de helft te verminderen, dankzij de doelgerichte bescherming die
het ingebouwde Whiplash Protection System (WHIPS) biedt.
De grootste kans op whiplash-verwondingen bestaat bij
kop-staartbotsingen, die veelal met lage snelheden plaatsvinden, zoals
in het stadsverkeer: de auto wordt van achteren aangereden door een
andere auto en de plotselinge beweging van het bovenlichaam geeft een
enorme belasting op de relatief zwakke nek (met name de halswervel).
Dit kan resulteren in diverse ernstige klachten, zoals langdurige nek-
en hoofdpijn. Whiplash-verwondingen zijn moeilijk exact vast te
stellen en ze veroorzaken veel fysiek en psychisch leed.
Verschillende studies, zelfde resultaten
Na het probleem gedurende lange tijd te hebben bestudeerd,
introduceerde Volvo Car Corporation in 1998 het WHIPS-systeem als
standaardvoorziening op de destijds nieuwe Volvo S80. Sinds 2000 zijn
alle Volvo-modellen standaard uitgerust met voorstoelen die van WHIPS
zijn voorzien.
De laatste vier jaar heeft het speciale onderzoeksteam naar
verkeersongevallen van Volvo Cars nauwlettend de resultaten gevolgd
van kop-staartbotsingen met Volvos in Zweden. Daarbij zijn de
letselrisicos vergeleken van de inzittenden van Volvos mét en zonder
WHIPS. De resultaten wijzen duidelijk in één richting: WHIPS zorgt
voor een vermindering van het aantal kortetermijnverwondingen met 33
procent, terwijl het aantal langetermijnverwondingen (meer dan een
jaar) zelfs met 54 procent daalt. De grootste teruggang wordt gevonden
bij vrouwen: 50 procent bij kortetermijnletsel en 75 procent bij
langetermijnletsel.
De resultaten van Volvo Cars komen overeen met die van andere studies,
onder andere van het Amerikaanse Verzekeringsinstituut voor
Verkeersveiligheid (IIHS) en van de Zweedse verzekeringsmaatschappij
Folksam in samenwerking met de Zweedse rijksdienst voor het
wegverkeer.
In de IIHS-studie uit oktober 2002 werden autostoelen met de nieuw
ontwikkelde whiplash-bescherming vergeleken met stoelen uit het
voorgaande jaar. In de meeste gevallen was er sprake van duidelijke
verbeteringen en de gemiddelde teruggang van het aantal verwondingen
kwam overeen met de bevindingen van Volvo, namelijk 49 procent.
Het Folksam-onderzoek omvat in feite twee studies. Bij de ene studie
werden, net als in het onderzoek van Volvo Cars, echte
verkeersongevallen met elkaar vergeleken. Deze studie toont aan dat
het WHIPS-systeem het risico van ernstig whiplash-letsel met 40
procent verkleint.
De andere studie werd uitgevoerd met botsproeven, waarbij
bestuurdersstoelen van verschillende automodellen uit 2003 werden
beoordeeld. De conclusies bevestigen de resultaten van Volvo Cars en
IIHS: de stoelen van Volvo werden als veiligste beschouwd en de
algehele letselreductie zou in de orde van 50 procent liggen indien
alle autos stoelen zoals die van Volvo zouden hebben.
Het Volvo WHIPS-systeem
Het uitgangspunt bij de ontwikkeling van WHIPS was dat het hoofd en de
hele wervelkolom goed moeten worden ondersteund bij een botsing.
Daarom hebben de technici van Volvo Cars hun aandacht niet alleen
gericht op de hoofdsteun, maar ontwikkelden ze ook een steunmechanisme
in de rugleuning van de stoel.
WHIPS bestaat uit een dicht bij het hoofd aangebrachte hoge hoofdsteun
en een speciaal ontwikkeld rugleuningframe om het bewegende lichaam
van de inzittenden doeltreffend en gelijkmatig op te vangen, in
combinatie met een ingebouwd energie-absorberend element ter hoogte
van de verbinding tussen rugleuning en stoelzitting.
Bij een aanrijding van achteren zal de rugleuning samen met de
inzittende naar achteren bewegen, eerst evenwijdig en daarna in een
licht hellende beweging. Dankzij het deformatie-element tussen leuning
en zitting worden de krachten op de inzittenden sterk verminderd.
AutoRai