Gemeente Den Helder

30-07-2003
Het Inlichtingenbureau

De objectieve, en vertrouwelijke toets van uw recht op uitkering

De gemeente heeft er sinds kort een hulpmiddel bij de controle op uitkeringen. Wanneer u een uitkering krijgt controleert de afdeling Sociale Zaken of u hier recht op heeft. Om dit effectief te kunnen doen heeft men allerlei gegevens van u nodig: over bijvoorbeeld uw persoonlijke omstandigheden, eventuele inkomsten en uw vermogen. Sociale Zaken kan de gegevens die u opgeeft controleren. Een belangrijk middel hiervoor is het Inlichtingenbureau. Dit bureau controleert snel en vertrouwelijk uw recht op uitkering.

Wat doet het Inlichtingenbureau?
Het Inlichtingenbureau is eigenlijk niets meer of minder dan een geavanceerd computersysteem dat aan de hand van uw sofi-nummer snel en nauwkeurig uw gegevens vergelijkt. Regelmatig sturen de gemeentelijke sociale diensten de sofi-nummers en bijbehorende gegevens van iedereen die een uitkering ontvangt naar het Inlichtingenbureau. Dat stuurt deze gegevens dan weer naar de diverse instellingen, zoals het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, de Informatie Beheer Groep en de Belastingdienst. Die instellingen vergelijken uiteindelijk de gegevens met de daar aanwezige informatie. Alle gegevens worden verstuurd langs de elektronische weg en zijn streng beveiligd, zodat uw privacy gewaarborgd is.
Komt een sofi-nummer voor in verschillende bestanden, dan kan er iets bijzonders aan de hand zijn. Het Inlichtingenbureau meldt dit soort gevallen aan de afdeling Sociale Zaken, waarna deze kan besluiten een onderzoek in te stellen. Als uit dit onderzoek blijkt dat er fraude is gepleegd moet het ten onrechte verstrekte bedrag worden terugbetaald, verhoogd met een flinke boete.

Voordeel
Sociale Zaken controleerde het recht op een uitkering altijd al, en ook het uitwisselen van gegevens met andere instanties is niet nieuw. Door de komst van het Inlichtingenbureau gaat die uitwisseling nu veel sneller. Dit heeft niet alleen voordelen voor de verschillende instanties, maar ook voordat degenen die een uitkering ontvangen. In de oude situatie duurde het soms wel twee jaar voor ontdekt werd of iemand ten onrechte een uitkering kreeg. De terugvordering en de bijbehorende boete liepen dan meteen flink in de papieren. Dankzij de geautomatiseerde gegevensvergelijking via het Inlichtingenbureau komt fraude nu meestal veel sneller aan het licht. Hierdoor blijft het bedrag dat wordt teruggevorderd meestal ook beperkt.

Rechten
Het Inlichtingenbureau produceert zelf geen gegevens. Het stuurt alleen de van anderen ontvangen gegevens. U heeft het recht inzage te vragen in de gegevens die daar passeren of opgeslagen zijn. Als u vindt dat die niet kloppen dan kunt u vragen ze te verbeteren, te verwijderen, of aan te passen. Omdat het Inlichtingenbureau slechts een doorgeefluik is kan het de gegevens niet zelf aanpassen. Wanneer u een verzoek om correctie indient zal het Inlichtingenbureau u dan ook verwijzen naar de instantie van wie het de gegevens heeft gekregen. Als de gegevens gewijzigd zijn bij de betreffende instantie worden deze ook automatisch aangepast bij het Inlichtingenbureau.

Vragen of informatie?
Als u nog vragen heeft of meer informatie wilt over het Inlichtingenbureau dan kunt u de folder De objectieve, en vertrouwelijke toets van uw recht op uitkering ophalen bij het Centraal Informatie Punt (CIP) in de hal van het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20, en bij de afdeling Sociale Zaken aan de Polderweg 168.