EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Afbraak douanekantoren kent te hoog tempo

Verladersorganisatie EVO maakt zich grote zorgen om de snelheid waarmee Ministerie van Financiën de operatie tot vermindering van douanekantoren doorvoert. In een persbericht van 29 juli kondigde het Ministerie van Financiën aan, in Brabant weer een aantal douaneaangiftepunten te sluiten. Het gaat ditmaal om de aangiftepunten in Veghel en Den Bosch.

De sluiting van kantoren wordt gerechtvaardigd door het streven naar een efficiëntere bedrijfsvoering en de omslag die de douane maakt van een documentgerichte dienst naar een elektronische dienst.

Met name het midden- en kleinbedrijf komt door deze ontwikkeling in grote problemen. Ondernemers moeten nu namelijk zelf investeren in applicaties om elektronisch aangifte te doen. Een aantal jaren geleden schafte de belastingdienst plotseling de gratis aangifteapplicaties voor douanerechten af. Dit in tegenstelling tot de inkomstenbelasting, waar een aangiftefloppy op de mat valt.

Andere controlediensten (zoals de RVV en de AID) zijn in hun ontwikkeling vaak nog niet zo ver dat volledig elektronisch aangifte kan worden gedaan. Dit betekent dat bedrijven, die al elektronisch aangifte doen voor bijkomende formulieren, nog wel degelijk een extra rit lang naar een douanepost moeten maken om daar het bekende natte stempel te halen.

Controles die de douane bij bedrijven zelf moet uitvoeren, laten door langere reistijden ook langer op zich wachten. Gevolg is langere wachttijden voordat een vrachtauto daadwerkelijk kan gaan rijden of gelost kan worden.

De huidige maatregelen leiden tot verhoging van administratieve lasten, een kostenverhoging voor het bedrijfsleven en onnodig gebruik van de weg, met milieuschade tot gevolg. Genoeg argumenten om de douane nog eens kritisch te laten kijken naar het tempo waarmee de sluiting nu wordt ingezet.