http://www.evo.nl
Afbraak douanekantoren kent te hoog tempo
Verladersorganisatie EVO maakt zich grote zorgen om de snelheid
waarmee Ministerie van Financiën de operatie tot vermindering van
douanekantoren doorvoert. In een persbericht van 29 juli kondigde het
Ministerie van Financiën aan, in Brabant weer een aantal
douaneaangiftepunten te sluiten. Het gaat ditmaal om de aangiftepunten
in Veghel en Den Bosch.
De sluiting van kantoren wordt gerechtvaardigd door het streven naar
een efficiëntere bedrijfsvoering en de omslag die de douane maakt van
een documentgerichte dienst naar een elektronische dienst.
Met name het midden- en kleinbedrijf komt door deze ontwikkeling in
grote problemen. Ondernemers moeten nu namelijk zelf investeren in
applicaties om elektronisch aangifte te doen. Een aantal jaren geleden
schafte de belastingdienst plotseling de gratis aangifteapplicaties
voor douanerechten af. Dit in tegenstelling tot de inkomstenbelasting,
waar een aangiftefloppy op de mat valt.
Andere controlediensten (zoals de RVV en de AID) zijn in hun
ontwikkeling vaak nog niet zo ver dat volledig elektronisch aangifte
kan worden gedaan. Dit betekent dat bedrijven, die al elektronisch
aangifte doen voor bijkomende formulieren, nog wel degelijk een extra
rit lang naar een douanepost moeten maken om daar het bekende natte
stempel te halen.
Controles die de douane bij bedrijven zelf moet uitvoeren, laten door
langere reistijden ook langer op zich wachten. Gevolg is langere
wachttijden voordat een vrachtauto daadwerkelijk kan gaan rijden of
gelost kan worden.
De huidige maatregelen leiden tot verhoging van administratieve
lasten, een kostenverhoging voor het bedrijfsleven en onnodig gebruik
van de weg, met milieuschade tot gevolg. Genoeg argumenten om de
douane nog eens kritisch te laten kijken naar het tempo waarmee de
sluiting nu wordt ingezet.