28-7-2003
Peugeot behoudt leiding in WK rally
De topdrie equipes aan de finish van de Rally van Duitsland waren van
dezelfde samenstelling als vorig jaar; alleen de volgorde was anders.
Winnaar werd opnieuw Citroën-rijder Sebastien Loeb, maar de
achtervolgende Peugeots hadden van positie gewisseld.
Deze keer werd Marcus Grönholm tweede en Richard Burns derde. Daarbij
gaf de Fin in de spannende finale slechts 3,6 seconden toe op Loeb. Al
met al deed Peugeot goede zaken in Trier, want Richard Burns kon in
het rijdersklassement iets uitlopen, terwijl Peugeots voorsprong bij
de constructeurs slechts één puntje slonk.
Voor een gravel-specialist deed Marcus Grönholm uitstekend werk op het
Duitse asfalt. Hij was snel en consistent gedurende alle drie dagen,
waarin de condities onvoorspelbaar waren. Felle zonneschijn werd
afgewisseld door zware regenval en het wegdek varieerde van mooi vlak
asfalt tot ruwe betonplaten, waardoor het niveau van grip en tractie
ook steeds verschilde. Dat in combinatie met het veranderlijke weer
gaf de teams veel gepuzzel in het afstelwerk aan de autos.
De openingsdag, met proeven op smalle weggetjes tussen de wijngaarden
door en over verraderlijke betontankbanen op het militaire
oefenterrein Baumholder, gaf een Richard Burns te zien in excellente
vorm. De koploper in het wereldkampioenschap won vier van de zeven
klassementsproeven en voerde na de eerste etappe dan ook het veld aan.
Teamgenoot Grönholm, die wat meer tijd nodig had om het juiste tempo
te vinden, kwam als tweede binnen, terwijl de gebroeders Panizzi niet
geheel probleemloos de vijfde plaats bezetten.
De tweede dag was Baumholder opnieuw onderdeel van het strijdtoneel,
en daar maakte leider Burns een paar foutjes op de proef Panzerplatte
West, die hem deden terugvallen. Door de regenbuien werd de dag één
groot casino. Het was onmogelijk te voorspellen welke banden de juiste
waren. Op sommige proeven voelde het rubber goed aan; op andere hadden
we het idee de verkeerde keuze te hebben gemaakt. In elk geval kostten
twee foutjes op KP 11 me te veel tijd, zei de Brit, die werd voorbij
gestoken door Sebastien Loeb, Markko Martin, Colin McRae en teammaat
Grönholm. Ook de Fin vond het heel lastig. Het makkelijkst vandaag was
een ongeluk krijgen. Daarom hebben we ons geconcentreerd op het juiste
spoor en geen risicos genomen. De 206 WRC liep in de slechte
omstandigheden als een zonnetje no problem. De Fin won twee van de
negen proeven, en hoewel Loeb ongenaakbaar leek en zijn derde plaats
van dag-1 verruilde voor de koppositie, was er volgens Grönholm geen
vuiltje aan de lucht. Morgen ga ik in de aanval.
De regerende wereldkampioen moest 5,5 seconden goedmaken op de
leidende Citroën, maar werd evenals een aantal anderen gehinderd door
een zware bui op KP 19. Op de laatste drie proeven wist de Fin
niettemin terug te knokken, maar hij kwam uiteindelijk 3,6 tellen te
kort. Richard Burns was de laatste rijder van een groepje dat KP 19
droog afwikkelde en profiteerde daar goed van. Hij bleef Colin McRae
in een spannend gevecht de baas en finishte als derde. Onder de
gegeven omstandigheden is dit een prima resultaat. Carlos (Sainz), die
tweede staat in het WRC, eindigde hier als zesde, dus ik ben op hem
uitgelopen, terwijl Marcus op hem is ingelopen.
Nog twee Peugeots 206 finishten in de top-tien. De jonge Fransman
Cédric Robert deed het op voor hem onbekend terrein uitstekend met de
door het Bozian team ingeschreven auto. Hij eindigde als negende, voor
de officiële Peugeot van Gilles Panizzi, die een moeilijke wedstrijd
kende. Ik had geen goed gevoel over de auto, kon niet in een strak
ritme komen en had te weinig vertrouwen. Maar ik heb veel geleerd en
zal het zeker beter doen in de komende rallys.
De bossen en meren rond Jyväskylä vormen het decor van de volgende
wedstrijd, de Rally van Finland. Het gravel-parcours is zeer snel en
spectaculair, met tal van jumps, waarbij de autos tientallen meters
loskomen van de onverharde bodem. Een kolfje naar de hand van Marcus
Grönholm, waarbij Richard Burns hoopt te kunnen profiteren van de
terreinkennis van zijn ploeggenoot. Als alles meezit, kunnen we in
Finland een belangrijke slag slaan. Maar ook daar kun je voor
verrassingen komen te staan. Als de 206 net zo betrouwbaar is als in
Duitsland, heb ik alle vertrouwen in een klinkend resultaat, aldus de
Britse WRC-koploper.
Uitslag Rally van Duitsland:
1. Loeb/Elena (F/F), Citroën Xsara
2. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
3. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
4. C. McRae/Ringer (GB/GB), Citroën Xsara
5. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
6. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara
7. Duval/Prevot (B/B), Ford Focus
8. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
9. Robert/Bedon (F/F), Peugeot 206
10. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Richard Burns, 43 punten
2. Carlos Sainz, 39
3. Marcus Grönholm, 38
4. Sebastien Loeb, 33
5. Petter Solberg, 30
6. Colin McRae, 28
7. Markko Martin, 27
8. Harri Rovanperä, 16
9. Tommi Mäkinen, 15
10. François Duval, 11
12. Gilles Panizzi, 6
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Peugeot, 95 punten
2. Citroën, 88
3. Ford, 50
4. Subaru, 49
5. Skoda, 20
6. Hyundai, 7
Volgende wedstrijd: Rally van Finland, 8-10 augustus 2003.
AutoRai