AutoRai

28-7-2003

Peugeot behoudt leiding in WK rally

De topdrie equipes aan de finish van de Rally van Duitsland waren van dezelfde samenstelling als vorig jaar; alleen de volgorde was anders. Winnaar werd opnieuw Citroën-rijder Sebastien Loeb, maar de achtervolgende Peugeots hadden van positie gewisseld.

Deze keer werd Marcus Grönholm tweede en Richard Burns derde. Daarbij gaf de Fin in de spannende finale slechts 3,6 seconden toe op Loeb. Al met al deed Peugeot goede zaken in Trier, want Richard Burns kon in het rijdersklassement iets uitlopen, terwijl Peugeots voorsprong bij de constructeurs slechts één puntje slonk.

Voor een gravel-specialist deed Marcus Grönholm uitstekend werk op het Duitse asfalt. Hij was snel en consistent gedurende alle drie dagen, waarin de condities onvoorspelbaar waren. Felle zonneschijn werd afgewisseld door zware regenval en het wegdek varieerde van mooi vlak asfalt tot ruwe betonplaten, waardoor het niveau van grip en tractie ook steeds verschilde. Dat in combinatie met het veranderlijke weer gaf de teams veel gepuzzel in het afstelwerk aan de autos.

De openingsdag, met proeven op smalle weggetjes tussen de wijngaarden door en over verraderlijke betontankbanen op het militaire oefenterrein Baumholder, gaf een Richard Burns te zien in excellente vorm. De koploper in het wereldkampioenschap won vier van de zeven klassementsproeven en voerde na de eerste etappe dan ook het veld aan. Teamgenoot Grönholm, die wat meer tijd nodig had om het juiste tempo te vinden, kwam als tweede binnen, terwijl de gebroeders Panizzi niet geheel probleemloos de vijfde plaats bezetten.

De tweede dag was Baumholder opnieuw onderdeel van het strijdtoneel, en daar maakte leider Burns een paar foutjes op de proef Panzerplatte West, die hem deden terugvallen. Door de regenbuien werd de dag één groot casino. Het was onmogelijk te voorspellen welke banden de juiste waren. Op sommige proeven voelde het rubber goed aan; op andere hadden we het idee de verkeerde keuze te hebben gemaakt. In elk geval kostten twee foutjes op KP 11 me te veel tijd, zei de Brit, die werd voorbij gestoken door Sebastien Loeb, Markko Martin, Colin McRae en teammaat Grönholm. Ook de Fin vond het heel lastig. Het makkelijkst vandaag was een ongeluk krijgen. Daarom hebben we ons geconcentreerd op het juiste spoor en geen risicos genomen. De 206 WRC liep in de slechte omstandigheden als een zonnetje no problem. De Fin won twee van de negen proeven, en hoewel Loeb ongenaakbaar leek en zijn derde plaats van dag-1 verruilde voor de koppositie, was er volgens Grönholm geen vuiltje aan de lucht. Morgen ga ik in de aanval.

De regerende wereldkampioen moest 5,5 seconden goedmaken op de leidende Citroën, maar werd evenals een aantal anderen gehinderd door een zware bui op KP 19. Op de laatste drie proeven wist de Fin niettemin terug te knokken, maar hij kwam uiteindelijk 3,6 tellen te kort. Richard Burns was de laatste rijder van een groepje dat KP 19 droog afwikkelde en profiteerde daar goed van. Hij bleef Colin McRae in een spannend gevecht de baas en finishte als derde. Onder de gegeven omstandigheden is dit een prima resultaat. Carlos (Sainz), die tweede staat in het WRC, eindigde hier als zesde, dus ik ben op hem uitgelopen, terwijl Marcus op hem is ingelopen.

Nog twee Peugeots 206 finishten in de top-tien. De jonge Fransman Cédric Robert deed het op voor hem onbekend terrein uitstekend met de door het Bozian team ingeschreven auto. Hij eindigde als negende, voor de officiële Peugeot van Gilles Panizzi, die een moeilijke wedstrijd kende. Ik had geen goed gevoel over de auto, kon niet in een strak ritme komen en had te weinig vertrouwen. Maar ik heb veel geleerd en zal het zeker beter doen in de komende rallys.

De bossen en meren rond Jyväskylä vormen het decor van de volgende wedstrijd, de Rally van Finland. Het gravel-parcours is zeer snel en spectaculair, met tal van jumps, waarbij de autos tientallen meters loskomen van de onverharde bodem. Een kolfje naar de hand van Marcus Grönholm, waarbij Richard Burns hoopt te kunnen profiteren van de terreinkennis van zijn ploeggenoot. Als alles meezit, kunnen we in Finland een belangrijke slag slaan. Maar ook daar kun je voor verrassingen komen te staan. Als de 206 net zo betrouwbaar is als in Duitsland, heb ik alle vertrouwen in een klinkend resultaat, aldus de Britse WRC-koploper.

Uitslag Rally van Duitsland:

1. Loeb/Elena (F/F), Citroën Xsara

2. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
3. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206

4. C. McRae/Ringer (GB/GB), Citroën Xsara

5. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus

6. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara

7. Duval/Prevot (B/B), Ford Focus

8. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza

9. Robert/Bedon (F/F), Peugeot 206

10. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Richard Burns, 43 punten

2. Carlos Sainz, 39

3. Marcus Grönholm, 38

4. Sebastien Loeb, 33

5. Petter Solberg, 30

6. Colin McRae, 28

7. Markko Martin, 27

8. Harri Rovanperä, 16

9. Tommi Mäkinen, 15

10. François Duval, 11
12. Gilles Panizzi, 6

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Peugeot, 95 punten

2. Citroën, 88

3. Ford, 50

4. Subaru, 49

5. Skoda, 20

6. Hyundai, 7
Volgende wedstrijd: Rally van Finland, 8-10 augustus 2003.