Ingezonden persbericht
1d19118.bmp P E R S B E R I C H T
Ede, 22 juli 2003
Donderdag 31 juli; Sita bezingt ballonnenhemel voor War Child
Recreatiesector organiseert Nationale Ballonnendag voor War Child
Donderdag 31 juli aanstaande vindt voor de tweede maal in successie de Nationale Ballonnendag plaats op meer dan 150 recreatiebedrijven in Nederland. Om exact 19.00 uur zullen ruim 55.000 ballonnen worden opgelaten. De weken voorafgaand aan het evenement en op de dag zelf worden de ballonnen voor 1 euro per stuk op de deelnemende recreatiebedrijven verkocht. Dankzij hoofdsponsor Europeesche Verzekeringen, die alle vaste kosten voor haar rekening neemt, is de volledige opbrengst van dit evenement, dus iedere euro per verkochte ballon, bestemd voor War Child.
Om het evenement extra te ondersteunen zal Sita met haar band in het Gelderse Groenlo bij Marveld Recreatie aanwezig zijn. Zij zal het oplaten van de naar schatting 2000 ballonnen op dit recreatiebedrijf begeleiden en hierbij een spetterend concert verzorgen. Sita werd bekend via het televisieprogramma 'Starmaker' en scoorde diverse hits, waaronder 'Happy' en 'Lopen op het water', een duet met Marco Borsato. Beide artiesten spannen zich in voor War Child.
Direct na het concert zal Sita, indien de weergoden het toelaten, samen met één van haar fans het luchtruim kiezen in een heteluchtballon, om vanuit de lucht te bekijken waar de duizenden ballonnen heengaan.
Op veel deelnemende campings, bungalowparken en attractieparken in Nederland worden naast de ballonnenverkoop gedurende de zomer nog aanvullende activiteiten voor War Child georganiseerd. Mede hierdoor zal de totale opbrengst van de actie dit jaar ruim 60.000 euro bedragen, waarmee zo'n 300 kinderen een jaar lang begeleid kunnen worden. Vorig jaar werd een waardecheque van 55.000 euro door toenmalig staatssecretaris Joop Wijn overhandigd aan Joep Verboeket van War Child. Volgens Wijn is de Nationale Ballonnendag "een prima initiatief waarmee de sector laat zien te kunnen samenwerken en verantwoord bezig te zijn'"
De ballonnendag wordt georganiseerd door Footzy.nl, de nationale consumenten-website van de 1700 recreatiebedrijven die aangesloten zijn bij brancheorganisatie RECRON. Met dit evenement willen Footzy en RECRON bereiken dat de vele kinderen die in Nederland vakantie vieren iets doen voor kinderen die het minder goed getroffen hebben. Door een ballon te kopen ondersteunen zij het War Child project voor kinderen in Sierra Leone en maken zij uiteraard kans op een leuke prijs. Dankzij de medewerking van vele dagattractieparken in Nederland zijn er, naast de hoofdprijzen, honderden toegangskaarten te winnen als troostprijzen voor o.a. topattracties als de Efteling, Safaripark De Beekse Bergen en Burgers Zoo.
De ballon van de winnaar kwam vorig jaar in Wales terecht en legde daarmee een afstand van 743 kilometer af. De ballonnen zijn overigens gemaakt van latex, dat op natuurlijke wijze uit rubberbomen wordt gewonnen. Er wordt hierbij geen permanente schade aan de bomen aangericht. De ballonnen zijn volledig biologisch afbreekbaar en vormen derhalve geen bedreiging voor de natuur en het milieu.