Vereniging van Recreatieondernemers Nederland


Een ballonnenhemel voor War Child
28 mei 2003

Met de Nationale Footzy Ballonnendag bracht de recreatiesector vorig jaar maar liefst 55.000 euro bijeen voor War Child. De dag wordt dan ook vanwege succes geprolongeerd, en wel op donderdag 31 juli. Wij nodigen alle RECRON-leden van harte uit om mee te doen en het evenement tot een nog groter succes te maken.
Naar verwachting zullen meer dan tweehonderd recreatiebedrijven meedoen, waardoor de lucht om zeven uur 's avonds oranje gekleurd zal zijn. Bedrijven die zich niet hebben ingeschreven, kunnen dat nog doen. Inmiddels hebben al 150 bedrijven zich ingeschreven en zijn er al 50.000 ballonnen besteld!
Vorig jaar namen 170 recreatiebedrijven aan het evenement deel. Het bedrag van 55.000 euro werd tijdens het RECRON-congres, middels een waardecheque, door toenmalig staatssecretaris Joop Wijn overhandigd aan Joep Verboeket van War Child. Volgens Wijn is de Nationale Ballonnendag 'een prima initiatief waarmee de sector laat zien te kunnen samenwerken en verantwoord bezig te zijn'.

Organisatie
De ballonnendag wordt georganiseerd door Footzy, de website van de samenwerkende recreatiebedrijven, in samenwerking met RECRON en hoofdsponsor Europeesche Verzekeringen. Kinderen kunnen op een recreatiebedrijf voor één euro een ballon kopen en vanaf de vakantiebestemming oplaten. Op deze manier ondersteunen zij een goed doel gericht op kinderen ­ dit jaar een project in Sierra Leone ­ én maken ze kans op een leuke prijs.
De recreatiesector streeft niet alleen naar de inzameling van zoveel mogelijk geld voor War Child, maar ook naar het tegelijk oplaten van een recordaantal ballonnen en het behalen van maximale exposure voor de recreatiesector in de diverse media. De actie wordt sterk ondersteund via de website www.footzy.nl. Hierop worden alle deelnemende bedrijven met een hyperlink onder de aandacht gebracht. Bovendien worden de afgelegde afstanden van de teruggezonden ballonkaartjes gepubliceerd, waardoor dagelijks de ranglijst kan worden gevolgd. De ballon van de winnaar kwam vorig jaar in Wales terecht en legde daarmee een afstand van 743 kilometer af.
De ballonnen zijn overigens gemaakt van latex, dat op natuurlijke wijze uit rubberbomen wordt gewonnen. Er wordt hierbij geen permanente schade aan de bomen aangericht. De ballonnen zijn volledig biologisch afbreekbaar en vormen derhalve geen bedreiging voor de natuur en het milieu.

Deelname
Aan de actie voor War Child kunnen alle RECRON-leden meedoen. Mede dankzij de steun van Europeesche Verzekeringen ­ met een sponsorbijdrage van 30.000 euro ­ bedragen de kosten voor deelname slechts 50 euro per bedrijf. Hiermee komt de volledige opbrengst van de ballonnenverkoop ten goede van War Child! De organisatie hanteert daarbij een streefbedrag van 75.000 euro.
RECRON-leden die aan dit unieke evenement willen deelnemen, kunnen zich opgeven via het inschrijfformulier dat kan worden gedownload via onderstaande knop.
Meer informatie over het evenement is te verkrijgen via telefoonnummer 0318 - 595 666 of info@footzy.nl. Meer over War Child is te lezen op www.warchild.nl.

Sita op bezoek
Bij één van de RECRON-leden die dit jaar deelnemen aan de Nationale Ballonnendag, zal de zangeres Sita aanwezig zijn. Waar zij komt, wordt per loting bepaald. Na de inschrijving krijgt elk bedrijf de gelegenheid om aan te geven of het voor het optreden in aanmerking wil komen.
Sita werd bekend via het televisieprogramma Starmaker en scoorde onder meer een hit in een duet met Marco Borsato. Beide artiesten spannen zich in voor War Child.