Vereniging van Recreatieondernemers Nederland
Een ballonnenhemel voor War Child
28 mei 2003
Met de Nationale Footzy Ballonnendag bracht de recreatiesector vorig
jaar maar liefst 55.000 euro bijeen voor War Child. De dag wordt dan
ook vanwege succes geprolongeerd, en wel op donderdag 31 juli. Wij
nodigen alle RECRON-leden van harte uit om mee te doen en het evenement
tot een nog groter succes te maken.
Naar verwachting zullen meer dan tweehonderd recreatiebedrijven
meedoen, waardoor de lucht om zeven uur 's avonds oranje gekleurd zal
zijn. Bedrijven die zich niet hebben ingeschreven, kunnen dat nog doen.
Inmiddels hebben al 150 bedrijven zich ingeschreven en zijn er al
50.000 ballonnen besteld!
Vorig jaar namen 170 recreatiebedrijven aan het evenement deel. Het
bedrag van 55.000 euro werd tijdens het RECRON-congres, middels een
waardecheque, door toenmalig staatssecretaris Joop Wijn overhandigd aan
Joep Verboeket van War Child. Volgens Wijn is de Nationale Ballonnendag
'een prima initiatief waarmee de sector laat zien te kunnen samenwerken
en verantwoord bezig te zijn'.
Organisatie
De ballonnendag wordt georganiseerd door Footzy, de website van de
samenwerkende recreatiebedrijven, in samenwerking met RECRON en
hoofdsponsor Europeesche Verzekeringen. Kinderen kunnen op een
recreatiebedrijf voor één euro een ballon kopen en vanaf de
vakantiebestemming oplaten. Op deze manier ondersteunen zij een goed
doel gericht op kinderen dit jaar een project in Sierra Leone én
maken ze kans op een leuke prijs.
De recreatiesector streeft niet alleen naar de inzameling van zoveel
mogelijk geld voor War Child, maar ook naar het tegelijk oplaten van
een recordaantal ballonnen en het behalen van maximale exposure voor de
recreatiesector in de diverse media. De actie wordt sterk ondersteund
via de website www.footzy.nl. Hierop worden alle deelnemende bedrijven
met een hyperlink onder de aandacht gebracht. Bovendien worden de
afgelegde afstanden van de teruggezonden ballonkaartjes gepubliceerd,
waardoor dagelijks de ranglijst kan worden gevolgd. De ballon van de
winnaar kwam vorig jaar in Wales terecht en legde daarmee een afstand
van 743 kilometer af.
De ballonnen zijn overigens gemaakt van latex, dat op natuurlijke wijze
uit rubberbomen wordt gewonnen. Er wordt hierbij geen permanente schade
aan de bomen aangericht. De ballonnen zijn volledig biologisch
afbreekbaar en vormen derhalve geen bedreiging voor de natuur en het
milieu.
Deelname
Aan de actie voor War Child kunnen alle RECRON-leden meedoen. Mede
dankzij de steun van Europeesche Verzekeringen met een
sponsorbijdrage van 30.000 euro bedragen de kosten voor deelname
slechts 50 euro per bedrijf. Hiermee komt de volledige opbrengst van de
ballonnenverkoop ten goede van War Child! De organisatie hanteert
daarbij een streefbedrag van 75.000 euro.
RECRON-leden die aan dit unieke evenement willen deelnemen, kunnen zich
opgeven via het inschrijfformulier dat kan worden gedownload via
onderstaande knop.
Meer informatie over het evenement is te verkrijgen via telefoonnummer
0318 - 595 666 of info@footzy.nl. Meer over War Child is te lezen op
www.warchild.nl.
Sita op bezoek
Bij één van de RECRON-leden die dit jaar deelnemen aan de Nationale
Ballonnendag, zal de zangeres Sita aanwezig zijn. Waar zij komt, wordt
per loting bepaald. Na de inschrijving krijgt elk bedrijf de
gelegenheid om aan te geven of het voor het optreden in aanmerking wil
komen.
Sita werd bekend via het televisieprogramma Starmaker en scoorde onder
meer een hit in een duet met Marco Borsato. Beide artiesten spannen
zich in voor War Child.