Rabobank verwelkomt 1,25 miljoenste lid
Rabobank Nederland, 31/07/2003 08:36
---
Coöperatieve karakter slaat aan bij klanten. De Rabobank is de snelst
groeiende vereniging van Nederland. Sinds de start van de grote
ledencampagne begin 2001 werden bij de lokale Rabobanken al meer dan
725.000 nieuwe leden ingeschreven. Het totale aantal leden is
inmiddels gestegen naar meer dan 1,25 miljoen.
Daarmee is de doelstelling om eind 2003 uit te komen op 1,2 miljoen
leden ruimschoots overtroffen. Piet Moerland, als lid van de raad van
bestuur van Rabobank Nederland verantwoordelijk voor het ledenbeleid,
is blij met het behalen van de doelstelling: 'Leden zijn belangrijk
voor ons. Ze geven ons gevraagd en ongevraagd advies en prikkelen ons
daarmee om nog klantvriendelijker, ondernemender en innovatiever te
worden. Bovendien zijn leden loyalere klanten, die meer diensten bij
ons afnemen dan gewone klanten.'
Vandaag ontving het 1,25 miljoenste lid mevrouw M.W. Bouricius,
eigenaresse van het Amsterdamse restaurant Solo Eten & Drinken en
Diner Café Concertje, bij Rabobank Amsterdam uit handen van Piet
Moerland o.a. Rabobank Ledencertificaten en jaarkaarten van het Van
Gogh Museum en Artis. Mevrouw Bouricius: 'Het lidmaatschap biedt mij
naast allerlei voordelen, zoals kortingen op bancaire en niet-bancaire
diensten, ook toegang tot diverse relatienetwerken waar ik mijn kennis
en ervaring als ondernemer kan delen met anderen.' Rabobank Amsterdam
en Omstreken heeft een Rabo Jong Business Club met diverse
activiteiten voor jonge ondernemers tot 45 jaar.
Meer betrokkenheid
Lag bij de start van de ledencampagne de nadruk vooral op het werven
van meer leden, inmiddels is het accent verschoven naar het genereren
van meer betrokkenheid van de leden bij hun lokale Rabobank. Het
coöperatieve karakter van de Rabobank slaat aan bij haar klanten. Zo
helpt de Rabobank zowel starters als ervaren ondernemers beter
ondernemen door bijvoorbeeld een breed scala aan workshops, seminars,
studies en cursussen te organiseren. Net zo belangrijk zijn de
platforms en business clubs waar ondernemers elkaar kunnen treffen,
ervaringen kunnen uitwisselen en gezamenlijk oplossingen kunnen
bedenken. Voor particuliere leden organiseert de bank
informatieavonden over internetbankieren, lezingen over diverse
actuele en vaak door leden aangedragen onderwerpen en klankbordgroepen
waarin leden meepraten over het beleid van de bank. Inmiddels zijn er
meer dan 1.000 communities waarin leden zich met elkaar verbinden
vanuit gezamenlijke interesses en behoeften.
Motieven om lid te worden
De motieven om lid te worden van de Rabobank zijn zowel van materiële
als immateriële aard. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van
de leden materiële en financiële voordelen verwacht, zoals kortingen
en specifieke ledenproducten als bijvoorbeeld de Rabobank
Ledencertificaten. Naast andere ledenvoordelen ontvangen leden van de
Rabobank vier keer per jaar U, een kleurrijk en informatief magazine
boordevol met nieuws en exclusieve aanbiedingen.
Het merendeel van de leden vindt de lokale maatschappelijke
betrokkenheid van de Rabobank van groot belang. Een grote groep leden
zegt lid te zijn omdat zij daardoor extra informatie krijgen en
uitgenodigd worden voor seminars en ledenbijeenkomsten. Meer dan de
helft van de leden zegt bovendien invloed en zeggenschap belangrijk te
vinden, echter een klein percentage maakt daar ook daadwerkelijk
gebruik van.
Rabobank Nederland