Londen, 30 juli 2003
334,7 km/u - Eurostar verbreekt Brits hogesnelheidsrecord
Eurostar, de hogesnelheidstrein die België en Frankrijk met het
Verenigd-Koninkrijk verbindt, heeft vandaag woensdag 30 juli 2003, om
11u35 lokale tijd, het record gevestigd als de snelste trein ooit op
Engelse bodem. Een Eurostar trein behaalde in het graafschap Kent op
het eerste gedeelte van de splinternieuwe Britse hogesnelheidslijn, de
Channel Tunnel Rail Link (CTRL), een snelheid van 334,7 km/u.
Het vorige Britse snelheidsrecord per spoor stond op naam van de
Advanced Passenger Train. Deze bereikte op 20 december 1979 een
snelheid van 259,5 km/u.
Het nieuwe record werd gevestigd door de Eurostar trein (nummer
3313/14) tijdens een testrit op de nieuwe lijn. De Eurostar trein
behaalde er eerst zijn gebruikelijke hoge snelheid van 300 km/u
(snelheid aan dewelke Eurostar reeds circuleert op Belgische en Franse
bodem) en versnelde vervolgens tot 334,7 km/u, het nieuwe Britse
hogesnelheidsrecord per spoor.
De Eurostar passagierstreinen zullen het eerste gedeelte van de nieuwe
Britse hogesnelheidslijn in gebruik nemen vanaf 28 september 2003.
Over deze lijn zullen de treinen voor het eerst in het
Verenigd-Koninkrijk aan 300 km/u rijden, waardoor de reisduur tussen
Brussel/Rijsel/Parijs en Londen tot met 20 minuten zal verminderen. De
snelste reistijden zullen dan 1u40 bedragen tussen Rijsel en Londen,
2u20 tussen Brussel en Londen en 2u35 tussen Parijs en Londen.
Paul Charles, Directeur Communicatie van Eurostar Group: "Een nieuw
Brits snelheidsrecord vestigen is een historische verwezenlijking. Het
bevestigt de voortreffelijkheid dat de constructiewerken van de
Channel Tunnel Rail Link kenmerkte. Eurostar passagiers zullen
voortaan sneller dan ooit vanuit Brussel, Rijsel en Parijs tot in het
hartje van Londen kunnen reizen. Ze zullen eveneens genieten van een
verhoogde punctualiteitsgraad, aangezien Eurostar treinen niet langer
de sporen zullen hoeven te delen met lokale Engelse treinen."
© 2003 NMBS
NMBS