Gemeente Gouda
musea: Hepworth in brons
Persbericht, juli 2003
Museum het Catharina Gasthuis, Gouda presenteert van 13 juli -28
september 2003:
HEPWORTH IN BRONS
gepolijste bronzen beelden van Barbara Hepworth (1903-1975).
Deze tentoonstelling van 23 gepolijste bronzen beelden schenkt
aandacht aan het tot nu toe minder bekende aspect van het oeuvre van
Barbara Hepworth, die 100 jaar geleden geboren werd. Zij was de eerste
Engelse abstracte beeldhouwster. De expositie in Museum het Catharina
Gasthuis, is naast de tentoonstelling in Groot Britanië de enige die
in Europa te zien zal zijn. Op 12 juli wordt door Sir Alan Bowness,
oud-directeur van de Tate Gallery in Londen de tentoonstelling
geopend.
brons
Dame Barbara Hepworth gebruikte brons voor haar beelden vanaf midden
jaren 50, daarvoor maakte zij sculpturen direct in hout en steen. Het
grote succes dat zij vooral na 1945 kende, dwong haar als het ware
haar beelden in een oplage te gaan gieten. Kenmerkend was echter dat
zij beelden, bedoeld om in brons te worden uitgevoerd, niet als model
in was of klei maakte. Zij hechtte eraan ook deze beelden in een
relatief hard materiaal te bewerken, namelijk gips. Beelden werden of
in gips gegoten dan wel op een frame met een spatel opgebouwd. Daarna
bewerkte zij de sculpturen met rasp of zelfs beitel met hamer. De
sporen van deze bijzondere manier van werken zijn ook in brons
duidelijk zichtbaar. In de loop van de jaren 60 liet zij zich
inspireren door haar eigen werk uit de jaren 30. Veel beelden in steen
of hout werden toen in brons gegoten, soms op aanzienlijk kleinere
schaal. Hierdoor ontstond een heel nieuw oeuvre dat vaak volledig
gepolijst was, maar soms ook gecombineerd werd met gepatineerde
vlakken. Deze tentoonstelling besteed daarom niet alleen aandacht aan
dit specifieke onderdeel uit Hepworthoeuvre maar is ook een
afspiegeling van diverse periodes uit haar leven als beeldhouwer. Haar
belangrijkste inspiratiebron was vanaf midden jaren 30 het landschap
van Yorkshire en Cornwall; Hepworth vertaalde dit gegeven in
composities van staande en liggende vormen. Daarvoor was zij al één
van de eerste beeldhouwers die abstract werkte. In St. Ives, Cornwall
waar zij vanaf 1939 woonde, werd zij bovendien gefascineerd door het
grote verschil tussen eb en vloed. Zij verwerkte dit thema in haar
beelden met behulp van
binnenruimtes en de toepassing van kleur en strak gespannen draadjes.
Haar naam wordt vaak in één adem genoemd met die andere grote Engelse
beeldhouwer, Henry Moore (1898-1986). Zij werden allebei geboren in
Yorkshire, volgden dezelfde kunstopleiding, kenden elkaar goed en
hebben zelfs enige tijd samengewerkt. Toch zijn er duidelijke
verschillen, met name op het gebied van de thematiek en mate van
abstractie.
De tentoonstelling was eerder te zien in de Art Gallery in Wakefield,
Yorkshire waar zij in 1903 werd geboren. Naar aanleiding van deze
tentoonstelling schenkt Museum het Catharina Gasthuis extra aandacht
aan de eigen beeldhouwcollectie in de aanliggende ruimten.
Barbara Hepworth, Henry Moore en traditie Engelse beeldhouwkunst
Hepworth is in 1931 de eerste beeldhouwer persoon geweest, die de
gesloten massa van een blok steen doorbrak door er letterlijk een gat
in te maken. Dit betrof een geabstraheerde voorstelling van moeder met
kind waarbij het gat de ruimte onder de arm suggereerde. Daardoor
ontstond er bovendien een duidelijker wisselwerking tussen massa en
ruimte en verviel de traditionele scheiding tussen beeld en omgeving.
Moore volgde haar spoedig in deze revolutionaire stap en hedentendage
is het bijna niet meer voor te stellen dat die manier van werken
voordien niet bestond. Over het algemeen is het werk van Moore
organischer en figuratiever dan dat van Hepworth, dat theoretischer en
abstracter lijkt. Maar hoe abstract Hepworth beelden ook lijken, haar
uitgangspunt is en blijft altijd de natuur met daarin de menselijke
figuur. Beide beeldhouwers werkten aanvankelijk in steen en hout,
omdat dit de meest directe en spontane manier van werken is en voor
100 % recht doet aan het gekozen materiaal (truth to materials).Het
Gouds museum heeft eerder werk laten zien van enkele vooraanstaande
Engelse beeldhouwers: Barry Flanagan (1985), Andy Goldsworthy (1991)
en drie jaar geleden Peter Randall-Page. Zo past ook Hepworth als
iemand die aan de basis stond van de moderne Engelse beeldhouwkunst,
in deze reeks van tentoonstelling in Gouda.
opening
De tentoonstelling zal op zaterdag 12 juli worden geopend door Sir
Alan Bowness, oud-directeur van de Tate Gallery in Londen en getrouwd
met dochter Sarah van Barbara Hepworth. Bowness beheert sinds de dood
van Hepworth in 1975 de artistieke nalatenschap en was naast de opzet
en inrichting van het Barbara Hepworth Museum met aangrenzende tuin in
haar voormalige atelier in St. Ives ook verantwoordelijk voor de
dependance van de Tate Gallery in dezelfde plaats. Bowness heeft
diverse publicaties over Hepworth op zijn naam staan, waaronder een
catalogue raisonné (1971). Ook de Engelse Ambassadeur in Nederland,
Sir Colin Budd zal bij de opening aanwezig zijn.
tentoonstellingsbegeleiding, openingstijden en informatie
Op de tentoonstelling is naast de genoemde beeldhouwwerken ook een
video over het leven en werk van Barbara Hepworth te zien.
Rondleidingen door de tentoonstelling maken deel uit van de algemene
rondleiding, voor meer informatie en reservering (ten minste twee
weken van te voren) telefoon: 0182 588439. In de museumwinkel zijn
publicaties te koop over Hepworth, die onder meer in het kader van
haar Centenary dit jaar in Groot-Brittannië verschenen zijn.
Openingstijden in Museum het Catharina Gasthuis: maandag tot en met
zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. zon- en feestdagen van 12.00 tot
17.00 uur
Noot voor de pers
Voor meer informatie en persmateriaal kunt u contact opnemen met
Museum het Catharina Gasthuis, Ruth Horstmanshoff, medewerker pr,
marketing en educatie, telefoon 0182 588719, fax: 0182 588671 email:
ruth.horstmanshoff@gouda.nl
Op 10 juli om 11.00 vindt een persconferentie plaats ten behoeve van
de tentoonstelling Barbara Hepworth. U kunt zich via bijgaand
antwoordformulier opgeven.
Trefwoorden musea , persberichten
Footer