MARIN

Nieuwste cruiseschip HAL werd zeewaardig op deVeluwe bij MARIN

Maritiem Research Instituut Nederland

Rotterdam - Het nieuwste passagiersschip van de Holland Amerika Lijn (HAL), de MS Oosterdam, dat gisteren in Rotterdam is gedoopt door prinses Margriet, is voor een belangrijk deel ontworpen en getest in Wageningen. Dat gebeurde bij het maritiem onderzoeksinstituut MARIN, het Maritiem Research Instituut Nederland, topinstituut in de wereld van het scheepvaartonderzoek. Het MARIN ontwierp en testte de belangrijkste delen van het schip die zich onder water bevinden.

De reusachtige MS Oosterdam ligt tot vandaag, samen met de MS Rotterdam, ter gelegenheid van het 130-jarig bestaan van de HAL, afgemeerd aan de Wilhelminapier bij de Erasmusbrug in het centrum van Rotterdam. De Oosterdam ligt pal naast Hotel New York, het tot hotel-restaurant omgebouwde vroegere hoofdkantoor van de HAL. Vanaf die plek vetrokken vroeger de passagierslijnvaarten naar New York. Ook gingen honderdduizenden emigranten uit heel Europa daar begin vorige eeuw scheep naar de Nieuwe Wereld. De HAL is vanaf haar ontstaan rond 1873 een Nederlandse rederij geweest, maar is in 1989 overgenomen door de grote Amerikaanse cruise rederij Carnival Cruise Lines (CCL).

Het vertrek van de Oosterdam belooft een spektakel te worden want de oceaanreus met de omvang en hoogte van een flatgebouw ligt met zijn achterkant richting zee, en moet eerst draaien. Dat gebeurt met behulp van een aantal sleepboten. Het schip zal daarbij dwars op de rivier komen te liggen en daarbij bijna van oever tot oever reiken.

Oude band HAL en MARIN

Vanaf de beginjaren van het MARIN, wat als hydrodynamisch onderzoeksinstituut in 1931 startte onder de toenmalige naam Het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation (NSP), is er een nauwe samenwerking geweest tussen de HAL en het MARIN. MARIN heeft assistentie verleend bij de bouw van veel cruise schepen en bij het onderzoeken en optimaliseren van de scheepsromp en de schroeven. Deze nauwe samenwerking bestaat nog steeds, hoewel dit soort onderzoek nu veelal plaatsvindt voor de werf die het schip bouwt en niet meer rechtstreeks voor de rederij.

Helaas worden cruise schepen als de 'Oosterdam' en de 'Rotterdam' al lang niet meer in Nederland gebouwd. De unieke kennis nodig voor de optimalisatie van de voortstuwings-, zeegangs- en manoeuvreereigenschappen ligt echter nog stevig verankerd bij MARIN in Wageningen, dat geldt als het best toegeruste instituut ter wereld op dit gebied. De vereiste kennis wordt er voortdurend verder ontwikkeld met behulp van computerprogramma's en modelproeven in een van de zeven enorme bassins, waarin golven, wind en stroom op schaal kunnen worden nagebootst.

Voor de 'Oosterdam' met haar imposante innovatieve voortstuwers, bestaande uit zg. pods met propellers (simpel gezegd een soort grote buitenboordmotoren die onder het achterschip zijn gemonteerd en die samen met de schroeven 360 graden kunnen draaien, om én als voortstuwer én als roer dienst te doen en die lage drukken op de romp uit oefenen) zijn op schaal vele proeven uitgevoerd. Met behulp hiervan is de scheepsromp geoptimaliseerd, en zijn de schroefkarakteristieken bepaald. Hiertoe zijn weerstands-, voortstuwings-, en omstromingsproeven uitgevoerd in de grote Diep Water Tank van het MARIN met LxBxT = 250 x 10.5 x 5.5m met een op schaal nagebouwde 11 meter lange romp en met pods en schroeven van het schip.

Vervolgens zijn er met een tweede, kleiner, scheepsmodel vele manoeuvreerproeven en zeegangsproeven in het nieuwe grote Zeegangs- en Manoeuvreer Bassin uitgevoerd (LxBxT = 170 x 40 x 5m), om het manoeuvreergedrag van het schip zowel op open zee als ook in havens bij het zelfstandig aan- en afmeren van het schip te onderzoeken en waar nodig te verbeteren.
Zeegangsproeven zijn daarna uitgevoerd in hetzelfde bassin om het gedrag van het cruise schip in verschillende soorten golven vast te leggen, zowel met als zonder actieve stabilisatievinnen om daarmee tot een voorspelling te komen van het scheepsgedrag op ware grootte en vooral ook om te zien of dat voldoende veilig is voor het schip en de opvarenden. (Zo weinig mogelijk bewegingen van het schip om het zo comfortabel mogelijk te maken voor de gasten).

Tenslotte zijn op basis van initiële proeven bij het MARIN de uiteindelijk scheepsschroeven voor de pods ontworpen en op modelschaal door MARIN nagebouwd en getest in de Grote Cavitatie Tank(LxBxT = 240 x 18 x 8m) op zowel hun cavitatiegedrag als op de door de schroeven opgewekte rompexcitatie. Die laatste is belangrijk voor het berekenen van het trillingsniveau van het schip.
Door middel van onderwater videocamera's en -belichting is de optredende schroefcavitatie in detail bestudeerd. Door drukopnemers in de romp boven de schroeven zijn de uitgestraalde rompdrukniveaus gemeten en harmonisch zowel als spectraal geanalyseerd om tot een zo comfortabel mogelijk schip te komen qua trillingen en geluid.

MARIN is er trots op dat zij een wezenlijke bijdrage heeft kunnen leveren aan de goede prestaties van zowel de 'Rotterdam' als de 'Oosterdam', op zowel voortstuwingsgebied als op manoeuvreergebied en op het gedrag van deze schepen in golven.
De HAL mag dan niet meer Nederlands zijn, toch voelen wij als MARIN ons nog steeds zeer betrokken bij deze rederij die een aantal sterk tot de verbeelding sprekende schepen exploiteert waarvan de namen nog steeds onmiskenbaar Nederlands zijn en aan boord waarvan voornamelijk Nederlandse officieren werken.

Wij wensen de 'Oosterdam', haar bemanning en alle toekomstige gasten een behouden vaart toe.

MARIN

Wageningen , 2003-07-30

P.O.Box 28
6700 AA Wageningen
Email info@marin.nl
Internet www.marin.nl
tel. +31.317.493 911
fax +31.317.493 245


---EINDE PERSBERICHT---

30 jul 03 10:04