Uit het landelijk overleg
van 24 juli 2003
Vorming Nationale Recherche en BRT/IFT
In het overleg van juni is geen overeenstemming bereikt over de eerste
fase van de vorming van de NR en de BRT/IFT. De Minister van BZK heeft
de politievakorganisaties in het overleg van 24 juli een voorstel
gedaan waarin de hoofdlijnen voor vervolgstappen zijn opgenomen. Deze
hoofdlijnen worden in technisch overleg verder uitgewerkt en moeten
leiden tot een Sociaal Statuut voor de vorming van de NR en de
BRT/IFT. De politievakorganisaties hebben aangegeven de hoofdlijnen
niet als limitatief te beschouwen en zich daarmee de vrijheid voor te
behouden aanvullingen te plegen op het voorstel van de Minister. De
notitie is de aanzet voor technisch overleg op 29 juli 2003.
Europese aanbesteding regeling verlofsparen afgerond
In de CAO 2001-2003 is de regeling verlofsparen opgenomen. De gelden
die een deelnemer via deze regeling spaart moeten worden ondergebracht
in een 'fonds'. Dit fonds komt vrij op het moment dat de deelnemer van
de regeling gebruik gaat maken. Op grond van de regelgeving moet er
een Europese aanbesteding plaatsvinden waarbij financiële instellingen
de gelegenheid hebben een offerte uit te brengen die voor de deelnemer
de meest gunstige voorwaarden garandeert. Uiteindelijk is gekozen voor
de Rabobank (Robeco). De uitvoering zal zo snel mogelijk van start
gaan, met een terugwerkende kracht tot 1 januari 2003.
UWV/USZO en de eindejaarsuitkering (13e maand)
Enkele maanden geleden heeft de ACP de Minister van BZK gevraagd hoe
het zat met de verwerking van de eindejaarsuitkering door het UWV-USZO
en het ABP. Dit naar aanleiding van vragen en klachten van leden over
(kennelijke) onjuistheden in hun uitkeringen. De Minister van BZK
heeft nu schriftelijk geantwoord dat de eindejaarsuitkering door het
ABP verwerkt is in de pensioenen. Wel zijn er problemen bij het
UWV/USZO daar waar het gaat om de verwerking van de
eindejaarsuitkering in de uitkeringen. Aangezien dit niet acceptabel
is, zal er op korte termijn inzicht komen in de aard en omvang van de
problemen. Een plan van aanpak moet de problemen voor 1 januari 2004
oplossen.
Problemen met de uitvoering van de AFUP
Bij de uitvoering van de AFUP (specifieke) regeling hebben zich een
aantal problemen voorgedaan. Het gaat hier bijvoorbeeld om onjuiste
lijsten vanuit de korpsen voor de opbouw van achterstanden in
premiebetaling of om het niet kunnen berekenen van de AFUP-garanties
voor de hogere schalen. Ook deze problemen moeten voor 1 januari 2004
zijn opgelost met een duidelijk overzicht.
Duidelijkheid over rechtspositionele aspecten PO 2002
In de afgelopen tijd is gebleken dat er over tal van rechtspositionele
aanspraken ten aanzien van PO 2002 problemen en onduidelijkheden zijn
ontstaan. Het gaat dan om het opnemen van verlof, AFUP en bewapening.
Wat betreft vervolgopleidingen is afgesproken dat een surveillant niet
aangesteld kan worden in de rang van aspirant. De Minister van BZK
heeft de politievakorganisaties een conceptcirculaire voorgelegd met
als doel deze onduidelijkheden op te lossen. Inhoudelijk zijn door de
politievakorganisaties een aantal opmerkingen gemaakt. Ook is
aangegeven dat voorstellen over huisvesting en reiskosten van
aspiranten nog niet zijn meegenomen in deze conceptcirculaire. Dit
jaar worden hierover nadere afspraken gemaakt en zal de definitieve
circulaire verschijnen.
Toekomst van de flexbepalingen
In de CAO 1999-2000 zijn een drietal zogenaamde flexbepalingen
opgenomen. Het gaat daarbij om tijdelijke aanstellingen, tijdelijke
bevorderingen en verplichte verplaatsing. Voor deze afspraak is een
zogenaamde horizonbepaling opgenomen. Met andere woorden, na 3 jaar
zouden deze bepalingen weer vervallen tenzij de Minister van BZK en de
politievakorganisaties in overleg tot een andere afspraak kunnen
komen. In 2002 is een eerste evaluatie uitgevoerd. Uit deze evaluatie
bleek onder meer dat de bepalingen vooral gericht zijn op het belang
van de organisatie. Het belang van de medewerker blijft onderbelicht.
In het overleg ligt een voorstel van de Minister van BZK (op grond van
de eindrapportage van de werkgroep flex van het CGOP). De
politievakorganisaties hebben aangegeven niet te kunnen leven met dit
voorstel. Voorgesteld is om de flexbepalingen alleen nog toe te staan
voor een regiokorps dat een voor de vakorganisaties toetsbaar
ontwikkelingsgericht Personeelsbeleid heeft. Uit dit beleid moet onder
andere blijken dat flexibiliteit ook ten behoeve van de ambtenaar
mogelijk is (bijvoorbeeld de combineerbaarheid van arbeid en zorg en
(persoonlijke)ontwikkeling van de ambtenaar). De
politievakorganisaties willen hiervoor landelijke criteria ontwikkelen
en vaststellen. Het regionaal beleid moet vervolgens getoetst worden
aan deze criteria om na instemming van de vakorganisaties gebruik te
maken van de eerder genoemde flexafspraken.
Evaluatie RTGP
De Minister van BZK heeft de politievakorganisaties een brief
toegezonden over een nader onderzoek naar de Regeling Toetsing
Geweldsbeheersing Politie (RTGP). De politievakorganisatie ACP had
hierover in een brief van 20 maart 2003 een groot aantal kwalitatieve
vragen gesteld. Naar mening van de ACP heeft de Minister geen antwoord
gegeven op de door ons gestelde vragen. Dit heeft volgens de
vakorganisaties tot gevolg dat het niet mogelijk is tot een goede
evaluatie te komen. Ook loopt per 1 januari 2004 de afspraak af tussen
de Minister van BZK en de politievakorganisaties over de ondergrens
van 32 uur trainen. Nieuw overleg hierover is naar mening van de
politievakorganisaties noodzakelijk.
Politiebond ACP