Socialistische Partij
Schiphol barst uit haar voegen
`Foutjes' van Schiphol, `rekenfoutjes' van het RIVM, extra
geluidsmeetpunten, beschuldigingen van misleidende informatie en een
verontwaardigde burgemeester. Sinds de opening van de Polderbaan
liggen Schiphol en haar omgeving flink met elkaar in de clinch. De
baan, die zou leiden tot minder overlast, lijkt een averechts effect
te hebben. Deskundigen hebben nog geen eensgezinde conclusie
getrokken, maar omwonenden van Schiphol weten het al wel: de
Polderbaan heeft alleen maar tot meer overlast geleid.
---
door Harry van Bommel, Tweede-Kamerlid voor de SP
---
Schiphol laat nu onderzoeken of de ernstige geluidsoverlast die de
Polderbaan voornamelijk in Noord-Holland veroorzaakt, kan worden
teruggebracht. Ondanks dat ze niets van dit onderzoek verwacht,
probeert de luchthaven zo de onrust over de Polderbaan weg te nemen.
Dit is natuurlijk arrogantie ten top. Eén van de voornaamste
argumenten waarom Schiphol deze baan nodig beweerde te hebben, was het
verminderen van de overlast. Nu dit niet gebeurt, is het aan
staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen om op te komen voor de
omwonenden van Schiphol.
Ingrijpen van de staatssecretaris is noodzakelijk. De luchthaven heeft
een te rooskleurig beeld geschetst. Het is erg moeilijk te meten wat
de geluidsoverlast voor de omgeving is. Volgens professor Berkhout
(die dit onderzocht heeft in opdracht van het ministerie) is het
systeem van geluidsnormen rond Schiphol zelfs bewust zo ingewikkeld
gemaakt. Toch is de mate van overlast eenvoudig vast te stellen. In de
eerste week van juli zijn er maar liefst 1050 klachten binnengekomen
over vluchten op de Polderbaan. Deze overlast zal blijven toenemen.
Volgens nieuwe berekeningen van het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu zal in de periode 2001 tot 2005 het aantal
slaapverstoorden in de omgeving van Schiphol ruim verdubbelen naar
28.400 mensen.
Schiphol probeert de grenzen aan de geluidsnormen juist op te
schuiven. Een rekenfout bij het Luchtverkeersbesluit zorgt ervoor dat
de Zwanenburgbaan niet volledig gebruikt kan worden naast de
Polderbaan. Om toch de gewenste groei te waarborgen, heeft Schiphol
aan de staatssecretaris toestemming gevraagd om in de loop van 2004 de
geluidsnormen te overschrijden. De staatssecretaris moet nu kiezen
tussen de luchthaven en de omwonenden. Burgemeester Van Hoogdalem van
Haarlemmerliede en Spaarnwoude heeft haar vertrouwen in de luchthaven
opgegeven en de staatssecretaris opgeroepen om op te treden tegen
Schiphol.
Inmiddels kan geconcludeerd worden dat Schiphol uit haar voegen barst.
Jarenlang is alleen gekeken naar uitbreiding van Schiphol, maar als
het aan de omwonenden ligt is het nu tijd geworden om naar krimp te
kijken. Natuurlijk is het wel belangrijk dit op een verantwoorde
manier te doen.
De bijdrage die Schiphol levert aan de Nederlandse economie is vele
malen kleiner dan de transportlobby ons wil doen geloven. Schiphol's
bescheiden bijdrage van 2,5 procent in ons bruto nationaal product
(alles wat we produceren), weegt niet op tegen de miljarden aan
directe en indirecte subsidies. Hierdoor verzetten niet alleen
omwonenden en milieubeschermers, maar ook economen zich tegen de
groeifilosofie van Schiphol. Met het treffen van de juiste maatregelen
kan een krimp van Schiphol juist economisch zeer verantwoord zijn.
Om Schiphol te kunnen laten krimpen zal goede vervanging van vlieg-
door treinverkeer aangeboden moeten worden. Ook dienen onrechtvaardige
subsidies aan de luchtvaart stopgezet te worden. De 'witte pomp
Schiphol' moet zo snel mogelijk dicht. Er dient accijns te komen op
kerosine. Dit gebeurt nog steeds niet vanwege internationale verdragen
die dit verbieden. De invoering van een lege-stoelen-belasting om
luchtvaartmaatschappijen aan te sporen hun passagiersbezetting te
verhogen, met daarnaast een heffing op uitstoot van vliegtuigen kunnen
wel een belangrijke bijdrage leveren. Verder valt te denken aan
maatregelen als BTW op vliegtickets en een heffing op korte vluchten.
Door het invoeren van heffingen kunnen ook de vrachtvluchten aan
banden gelegd worden. Met een verantwoord beleid zullen vooral
overstappassagiers Schiphol mijden. Hierdoor zal Schiphol veranderen
in een verantwoorde luchthaven die dichter tot haar omgeving komt. Als
Schiphol echt het beste voor haar omgeving wil, zal zij haar best doen
om deze maatregelen, met behulp van de staatssecretaris, te
realiseren.
(Dit artikel verscheen in Het Parool van 25 juli 2003)
---