Rijksuniversiteit Groningen

092 ABN AMRO sponsort leerstoel Direct Marketing aan de RUG

Datum: 29 juli 2003

ABN AMRO gaat voor vijf jaar de bijzondere leerstoel Direct Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen sponsoren. De leerstoel, de oudste binnen dit vakgebied, heeft als doel het onderzoek en onderwijs over direct marketing te bevorderen. Op dit moment vervult prof. dr. Janny Hoekstra (Huizum, 1956) de leerstoel aan de Faculteit der Economische Wetenschappen van de RUG. Voor de ABN AMRO is direct marketing een belangrijk marketinginstrument om haar klanten te bereiken. Door de leerstoel te sponsoren wil zij verder onderzoek en onderwijs stimuleren.

Het belang van direct marketing wordt steeds groter. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat de klant centraal moet staan. Direct marketing levert klantkennis op die onontbeerlijk is voor klantgerichte bedrijven en organisaties. De leerstoel Direct Marketing zal de komende jaren een bijdrage leveren aan het vergroten van de kennis op dit vakgebied. Dit doet zij onder meer door onderzoeken naar de prestaties van 1:1 marketing, de relatie tussen klanttevredenheid en koopgedrag en de tevredenheid van klanten over telefonische dienstverlening binnen call centers en customer contact centers.

Brede steun

De leerstoel wordt breed gedragen door het bedrijfsleven. Naast de ABN AMRO zijn ook TPGPost, ING/Postbank, Wegener, Achmea, Experian, Ara Communications, Impress en De Friesland Zorgverzekeraar sponsors van de leerstoel. De steun van deze bedrijven zorgt voor een brug tussen bedrijfsleven en wetenschap. Sponsors van de leerstoel kunnen onderzoek laten doen naar specifieke vragen op het gebied van direct marketing binnen hun bedrijf. De leerstoel is ingesteld door de stichting Leerstoel Direct Marketing en is sinds 2000 aan de Groningse universiteit verbonden.

De ondertekening van het contract vindt plaats op vrijdag 25 juli om 15.30 uur in zaal 105 van het WSN-gebouw op het Zernike complex. Namens ABN AMRO zal de heer T. Vlot ondertekenen, namens de stichting Leerstoel Direct Marketing tekent de voorzitter, de heer H. van Engelen van Achmea.

Noot voor de pers


* Meer informatie: drs. Herbert Haaij, directeur stichting Leerstoel Direct Marketing, tel. (023) 542 85 16 of e-mail: h.haaij@sharkwise.nl

* Indien u bij de ondertekening aanwezig wilt zijn, kunt u zich aanmelden bij mw. J. Wiersema, telefoon (050) 363 3686, e-mail j.m.wiersema@eco.rug.nl.