29-7-2003
17 Internationale records voor de Opel ECO-Speedster
27 juli 2003 zal te boek staan als een heel bijzondere dag in de
geschiedenis van Opel. Om 12.44 uur die dag werden op het Dudenhofen
Test Center van Opel de speciale testritten met de nieuwe Opel
ECO-Speedster gericht op het vestigen van nieuwe records met succes
afgerond.
Na 24 uur op volle snelheid rijden - slechts onderbroken door korte
routinestops om bij te tanken en van bestuurder te wisselen vestigde
het prototype met 82 kW (112 pk) sterke 1.3 CDTI dieselmotor in totaal
maar liefst zeventien nieuwe internationale records voor speciale
autos met zelfontbranders in de klasse van 1100 tot 1400 cm3
motorinhoud.
Vijfenvijftig minuten voor het einde, met reeds 16 records op zak,
moest de auto een pitstop maken vanwege een elektrisch probleem en
weigerde daarna te starten. Geheel conform de regels, die elke hulp
van buitenaf verbieden, duwde de bestuurder vervolgens de
recordvestigende auto naar de finish en reed hij uiteindelijk de
eindstreep over op de startmotor.
De kracht en efficiëntie van de nieuwe 1.3 CDTi motor, die binnenkort
zijn debuut zal maken in de Opel Corsa en Agila, werden overduidelijk
gedemonstreerd door de gemiddelde snelheid per uur. Met 225,079 km/h
werd ondanks de ongeplande pitstop het vorige record gebroken met een
verschil van 98,295 km/h. Kort voor de finish, lag de gemiddelde
snelheid met meer dan 240 km/h zelfs nog hoger; de eerste 500
kilometer legde de ECO-Speedster zelfs af met een snelheid van meer
dan 250 km/h. De snelste ronde werd geklokt op 256,269 km/h. De
topsnelheid bedroeg 256,739 km/h.
Een identieke ECO-Speedster, getest op de openbare weg, bleek ook nog
eens uitzonderlijk zuinig. Met 2,54 liter per 100 kilometer werd een
opmerkelijke prestatie bereikt. Met deze twee resultaten zijn we erin
geslaagd te demonstreren dat we in staat zijn een prototype te bouwen
volgens de 250 km/u x 2,5 liter verbruik formule, aldus Opel Executive
Director Techniek, Hans H. Demant. Lid van de Raad van Bestuur Alain
Uyttenhoven voegt hieraan toe: Opnieuw hebben onze collegas van het
International Technical Development Center met creativiteit en
expertise ons motto Opel. Fresh thinking, better cars, inhoud gegeven.
Beide heren namen elk 2,5 uur plaats achter het stuur van de
ECO-Speedster.
De zeventien records van de ECO-Speedster vormen een mooie aanvulling
op de baanbrekende records die 31 jaar geleden gevestigd werden door
een ander prototype. Op 1 juni 1972 wist een aangepaste Opel GT met
een 95 pk sterke 2,1 liter turbodiesel motor op dezelfde testbaan van
Dudenhofen een stevig aantal records te breken en een topsnelheid te
halen van 197.5 km/h. Martin Holzhofer, Project Leider van het
International Technical Development Center, vat het als volgt samen:
De ECO-Speedster demonstreert op een uitstekende manier de
ontwikkeling die de dieselmtor de laatste dertig jaar heeft
doorgemaakt in personenautos. De recordpoging laat ook zien hoeveel
verborgen potentieel nog in de huidige automobiel gevonden kan worden
door technieken toe te passen die of bijna gebruiksklaar zijn om in
serieproductie genomen te worden of al worden gebruikt.
Voor de aandrijving van de ECO-Speedster zorgde een versie met extra
vermogen van de nieuwe common-rail 1,3 liter dieselmotor. Deze
zestienklepper die binnenkort zal debuteren in de Agila en de Corsa,
is een van de modernste en beste diesels als het gaat om
brandstofverbruik, emissie en raffinement. De productieversie van de
1.3 CDTI dieselmotor levert 75 pk en een maximum koppel van 170 Nm. De
twee modellen waarin de nieuwe 1.3 CDTI wordt toegepast presteren
uitstekend aan de pomp en als het om rij-beleving gaat. De Corsa 1.3
CDTI sprint van 0 naar 100 km/h in 14,5 seconden en heeft een
topsnelheid van 165 km/h. De Agila brengt voor dezelfde sprint een
tijd van 15,0 seconden op de klokken en zijn top ligt bij 153 km/h.
Kijken we naar de verbruikscijfers dan laten beide modellen ook daar
indrukwekkende cijfers zien: de Agila verbruikt slechts 5,2 liter
diesel per 100 kilometer en heeft een CO2 uitstoot van 140 gram per
kilometer. De Corsa 1.3 CDTI neemt genoegen met een gemiddeld verbruik
van 4.5 liter per 100 kilometer (122 g CO2/km). En, natuurlijk, de
motor voldoet aan de strengste Euro 4 emissie eisen die pas in 2005
van kracht worden.
De ECO-Speedster is de belichaming van ons dieseloffensief. Tegen het
einde van 2003, zal Opel vier nieuwe, hypermoderne, common-rail
dieselmotoren hebben gepresenteerd met vermogens tussen de 70 en 177
pk, een laag gewicht en een gunstig brandstofverbruik , aldus Opel
Voorzitter en Managing Director, Carl-Peter Forster.
AutoRai