AutoRai

29-7-2003

17 Internationale records voor de Opel ECO-Speedster

27 juli 2003 zal te boek staan als een heel bijzondere dag in de geschiedenis van Opel. Om 12.44 uur die dag werden op het Dudenhofen Test Center van Opel de speciale testritten met de nieuwe Opel ECO-Speedster gericht op het vestigen van nieuwe records met succes afgerond.

Na 24 uur op volle snelheid rijden - slechts onderbroken door korte routinestops om bij te tanken en van bestuurder te wisselen vestigde het prototype met 82 kW (112 pk) sterke 1.3 CDTI dieselmotor in totaal maar liefst zeventien nieuwe internationale records voor speciale autos met zelfontbranders in de klasse van 1100 tot 1400 cm3 motorinhoud.

Vijfenvijftig minuten voor het einde, met reeds 16 records op zak, moest de auto een pitstop maken vanwege een elektrisch probleem en weigerde daarna te starten. Geheel conform de regels, die elke hulp van buitenaf verbieden, duwde de bestuurder vervolgens de recordvestigende auto naar de finish en reed hij uiteindelijk de eindstreep over op de startmotor.

De kracht en efficiëntie van de nieuwe 1.3 CDTi motor, die binnenkort zijn debuut zal maken in de Opel Corsa en Agila, werden overduidelijk gedemonstreerd door de gemiddelde snelheid per uur. Met 225,079 km/h werd ondanks de ongeplande pitstop het vorige record gebroken met een verschil van 98,295 km/h. Kort voor de finish, lag de gemiddelde snelheid met meer dan 240 km/h zelfs nog hoger; de eerste 500 kilometer legde de ECO-Speedster zelfs af met een snelheid van meer dan 250 km/h. De snelste ronde werd geklokt op 256,269 km/h. De topsnelheid bedroeg 256,739 km/h.

Een identieke ECO-Speedster, getest op de openbare weg, bleek ook nog eens uitzonderlijk zuinig. Met 2,54 liter per 100 kilometer werd een opmerkelijke prestatie bereikt. Met deze twee resultaten zijn we erin geslaagd te demonstreren dat we in staat zijn een prototype te bouwen volgens de 250 km/u x 2,5 liter verbruik formule, aldus Opel Executive Director Techniek, Hans H. Demant. Lid van de Raad van Bestuur Alain Uyttenhoven voegt hieraan toe: Opnieuw hebben onze collegas van het International Technical Development Center met creativiteit en expertise ons motto Opel. Fresh thinking, better cars, inhoud gegeven. Beide heren namen elk 2,5 uur plaats achter het stuur van de ECO-Speedster.

De zeventien records van de ECO-Speedster vormen een mooie aanvulling op de baanbrekende records die 31 jaar geleden gevestigd werden door een ander prototype. Op 1 juni 1972 wist een aangepaste Opel GT met een 95 pk sterke 2,1 liter turbodiesel motor op dezelfde testbaan van Dudenhofen een stevig aantal records te breken en een topsnelheid te halen van 197.5 km/h. Martin Holzhofer, Project Leider van het International Technical Development Center, vat het als volgt samen: De ECO-Speedster demonstreert op een uitstekende manier de ontwikkeling die de dieselmtor de laatste dertig jaar heeft doorgemaakt in personenautos. De recordpoging laat ook zien hoeveel verborgen potentieel nog in de huidige automobiel gevonden kan worden door technieken toe te passen die of bijna gebruiksklaar zijn om in serieproductie genomen te worden of al worden gebruikt.

Voor de aandrijving van de ECO-Speedster zorgde een versie met extra vermogen van de nieuwe common-rail 1,3 liter dieselmotor. Deze zestienklepper die binnenkort zal debuteren in de Agila en de Corsa, is een van de modernste en beste diesels als het gaat om brandstofverbruik, emissie en raffinement. De productieversie van de
1.3 CDTI dieselmotor levert 75 pk en een maximum koppel van 170 Nm. De twee modellen waarin de nieuwe 1.3 CDTI wordt toegepast presteren uitstekend aan de pomp en als het om rij-beleving gaat. De Corsa 1.3 CDTI sprint van 0 naar 100 km/h in 14,5 seconden en heeft een topsnelheid van 165 km/h. De Agila brengt voor dezelfde sprint een tijd van 15,0 seconden op de klokken en zijn top ligt bij 153 km/h. Kijken we naar de verbruikscijfers dan laten beide modellen ook daar indrukwekkende cijfers zien: de Agila verbruikt slechts 5,2 liter diesel per 100 kilometer en heeft een CO2 uitstoot van 140 gram per kilometer. De Corsa 1.3 CDTI neemt genoegen met een gemiddeld verbruik van 4.5 liter per 100 kilometer (122 g CO2/km). En, natuurlijk, de motor voldoet aan de strengste Euro 4 emissie eisen die pas in 2005 van kracht worden.

De ECO-Speedster is de belichaming van ons dieseloffensief. Tegen het einde van 2003, zal Opel vier nieuwe, hypermoderne, common-rail dieselmotoren hebben gepresenteerd met vermogens tussen de 70 en 177 pk, een laag gewicht en een gunstig brandstofverbruik , aldus Opel Voorzitter en Managing Director, Carl-Peter Forster.