30 juli 2003
GemeenteLoket
Voor alle vragen over gemeentelijke diensten en aangelegenheden, zoals
onderhoud van wegen en groen, afvalinzameling, zwerfvuil,
ongediertebestrijding, burgerzaken, gemeentelijke belastingen, bouwen
en wonen, sport en zorg (o.a. WVG).
Voor producten van Sociale Zaken (bijvoorbeeld uitkeringen) belt u
(043) 350 60 00 of, als u daar al een uitkering hebt, het
rechtstreekse nummer van uw behandelend consulent.
Met milieuklachten kunt u buiten openingstijden bellen naar (043) 350
44 00
Bezoekadres GemeenteLoket: Randwycksingel 22
Ingang tegenover entree van het VGZ
Openingstijden:
Ma t/m wo van 08.30 tot 16.00 uur
Do van 08.30 tot 19.00 uur
Vr van 08.30 tot 14.00 uur
(Op donderdag tussen 17.00 en 19.00 uur is het loket gesloten voor
aangifte van geboorte, vestiging vanuit het buitenland, naturalisatie,
afgifte van verklaring van onvermogen, erkenning en voor administratie
van begraafplaatsen).
Het GemeenteLoket is het beste te bereiken met de bus. De lijnen 1 en
11, en in de avonduren lijn 28, brengen u tot voor de deur
(Streekvervoer lijn 58 en 59).
Verzoek GemeenteLoket
In de maand augustus verzoeken wij u geboorte- en overlijdensaangiften
te doen tussen 8.30 uur en 13.00 uur. Voor erkenningen kunt u een
afspraak maken op telefoonnummer 350 40 98.
Breng restzakken niet naar milieupark
Vooral in de zomer bieden veel inwoners hun restzakken aan bij de
milieuparken. Deze parken zijn in eerste instantie bedoeld voor en
berekend op het aanbod van afval dat niet in de restzakken past of
thuishoort. Bovendien zorgt het aanbod van restzakken voor extra
drukte op de toch al drukbezochte parken. De restzak kunt u daarom het
beste aan de straat zetten op de afgesproken dagen (zie uw
afvalkalender).
Eerste Bavaria Ronde van Maastricht
Op woensdag 6 augustus aanstaande vindt in Maastricht voor de
negentiende maal de jaarlijkse wielerwedstrijd voor beroepsrenners
plaats. Dit jaar met als nieuwe naamsponsor de Bavaria Brouwerij en de
nieuwe hoofdsponsors BPF Bouwinvest en Bouwbedrijven Jongen Landgraaf.
Tijdens de Bavaria Ronde van Maastricht zal een deel van de binnenstad
zijn afgesloten voor het verkeer.
Het gratis toegankelijk wielerevenement met binnenlandse en
buitenlandse topwielrenners vindt plaats rondom de drie grote pleinen
in het historisch centrum van Maastricht. De start van de profronde is
om 20.00 uur voor het Theater aan het Vrijthof en de finish vindt
plaats omstreeks 22.15 uur. Voor de start vertrekt om 19.30 uur de
reclamekaravaan en vinden diverse huldigingen plaats eveneens voor het
Theater aan het Vrijthof.
Parcours
In verband met de werkzaamheden aan het Vrijthof is het parcours
aangepast. De start en finish vinden plaats voor het Theater aan het
Vrijthof. Vanaf de start loopt het parcours via de Bredestraat, Onze
Lieve Vrouweplein, Graanmarkt, het Bat, Kesselskade, Hoenderstraat,
(over de ) Markt, Grote Gracht tot aan de Brusselsestraat, dan linksom
naar de Oude Tweebergenpoort, Keizer Karelplein en Vrijthof. De
belangrijkste wijziging ten opzichte van vorige jaren is dat de gehele
Grote Gracht, Oude Tweebergenpoort en Keizer Karelplein opgenomen zijn
in het parcours.
Verkeer
Het parcours wordt afgesloten voor het verkeer vanaf 18.30 uur tot ca
22.30 uur. De stads- en streekbussen en de Belgische bussen
ondervinden weinig beperkingen door de wielerronde. De stadsbussen van
en naar Maastricht Zuid of West zullen niet via het Vrijthof rijden,
maar worden vanaf 18.15 uur tot het einde van de dienstregeling
omgeleid via de hoofd-OV-as langs de Boschstraat en Statensingel.
Parkeren
Parkeren op de Markt is op woensdag de gehele dag niet mogelijk. De
parkeergarage Vrijthof is gesloten. De parkeergarages Onze Lieve
Vrouweplein (24 uur geopend), en de parkeergarages Gubbelstraat, De
Griend en Boschstraat zijn bereikbaar en worden opengesteld tot 01.00
uur . U kunt ook parkeren op de Maasboulevard, Prins Bisschopssingel
en Cabergerweg.
Taxi's
Na afloop van de wielerronde, vanaf ca 22.45 uur, is in de Helmstraat
een taxistandplaats van toepassing.
Horeca
Ter gelegenheid van de Bavaria Ronde van Maastricht heeft de
burgemeester op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening aan de
horeca in Maastricht ruimere openingstijden geboden. Het sluitingsuur
in de nacht van 6 op 7 augustus aanstaande is vastgesteld op 03.00
uur.
Saneringsregeling Wet bodembescherming
Het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht maakt op
grond van artikel 28, lid 5 van de Wet bodembescherming bekend dat op
9 juli 2003, onder stuknummer SOG 2002-22022 (MA 093500039) een
melding is ontvangen van de gemeente Maastricht, afdeling Technisch
Advies Bureau met betrekking tot het voornemen om op de locatie
plaatselijk aangeduid Stationstraat, kadastraal bekend gemeente
Maastricht, sectie E, nummer 1408 (ged.) de bodem te saneren.
Naar aanleiding van de melding zullen wij de ernst en urgentie
vaststellen en het ingediende saneringsplan beoordelen. Diegenen wier
belang naar ons oordeel rechtstreeks bij ons besluit is betrokken,
zijn van het bedoelde voornemen op de hoogte gesteld.
Voor nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot de heer F. Ribbers van
de afdeling Milieu & Stad, telefoon (043) 350 43 98, bij voorkeur op
maandag, dinsdag, donderdag of vrijdag.
Tijdelijk kortparkeren in Wycker Brugstraat, Rechtstraat en
Stationstraat
Burgemeester en wethouders hebben de parkeerplaatsen aan de Wycker
Brugstraat, Rechtstraat en Stationstraat (gedeelte tussen de Lage
Barakken en de Wilhelminasingel) aangewezen als betaalde
parkeerplaatsen met een maximale parkeertijd van twee uur. Dit besluit
is genomen in het kader van de toekomstige herinrichting en de
verkeers- en parkeerregelingen in Wyck. Het besluit ligt vanaf vandaag
vier weken lang gratis ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek
Bereikbaarheid Gemeente Maastricht).
Parkeerregeling Jekerkwartier-Zuid
In verband met de uitvoering van het Parkeerbeleidsplan voor de
binnenstad is de gemeente voornemens het betaald parkeren in het
Jekerkwartier-Zuid te gaan invoeren.
Het Jekerkwartier-Zuid is het gebied dat omsloten is door St.
Hubertuslaan - Pr. Bisschopsingel - St. Pieterskade - V.
Heylerhofflaan en het Henri Hermanspark. Ook voor de parkeerplaatsen
onder de J.F. Kennedybrug zal straks betaald moeten worden. Bewoners
en belanghebbenden kunnen onder nadere voorwaarden een
parkeervergunning kopen. De bewoners van het gebied Jekerkwartier-Zuid
zijn inmiddels via een huis-aan-huisbrief hiervan in kennis gesteld.
Tevens is met behulp van een aanvraagformulier de mogelijkheid geboden
een parkeervergunning aan te vragen. Naar verwachting zal de
parkeerregeling begin 2004 in werking gaan.
Parkeren voor bewoners/belanghebbenden
De bewoners kunnen een parkeervergunning aanvragen. Met deze
vergunning is het parkeren op de betaalde plaatsen toegestaan. Om voor
deze vergunning in aanmerking te komen mag de bewoner zelf geen
parkeerplaats op eigen terrein of bij derden hebben. Ook moet het
kenteken van de auto op naam van de aanvrager staan. Tevens is
inschrijving in het persoonsregister van de gemeente op een adres in
het hiervoor genoemde gebied vereist. Ook belanghebbenden kunnen onder
bepaalde voorwaarden voor een parkeervergunning in aanmerking komen.
Op het aanvraagformulier voor de vergunning staat informatie over deze
voorwaarden. Het tarief voor een vergunning is 28,21 euro per
kwartaal.
Parkeerregeling voor woon-werkverkeer
Voor het woon-werkverkeer worden parkeerplaatsen aangewezen. Het
dagtarief voor deze plaatsen bedraagt 4 euro (tarief parkeerautomaat:
0,80 euro per uur). Mensen die buiten Maastricht wonen kunnen ook
gebruikmaken van de speciale regeling voor het woon-werkverkeer. Deze
regeling houdt in dat ze een parkeervergunning kunnen kopen als ze
redelijkerwijs niet van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken en
niet beschikken over een eigen parkeerplaats. Het tarief is 84,63 euro
per kwartaal. Met deze vergunning is parkeren alléén toegestaan op de
park.plaatsen onder de J.F. Kennedybrug.
Parkeren in Villapark
Nadat de parkeerregeling in het Jekerkwartier-Zuid is ingevoerd, zal
ook in het Villapark, ten zuiden van de Pr.Bisschopsingel, een zelfde
parkeerregeling ingevoerd worden. De omvang van het gebied waarin deze
regeling zal gaan gelden, is op dit moment nog afhankelijk van de
gevolgen van de invoering van de parkeerregeling in het
Jekerkwartier-Zuid. Ook hier zijn de bewoners van de direct
aangrenzende straten met een huis aan huisbrief op de hoogte gebracht.
Wilt u meer informatie of reageren? Dat kan schriftelijk naar het
adres: Afdeling Stadstoezicht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Inzamelingsregeling cfks en halonen voor bedrijven en instellingen
Cfk's (chloorfluorkoolstofverbindingen) en halonen worden gezien als
de belangrijkste stoffen die de ozonlaag aantasten. De overheid wil
daarom het gebruik van deze stoffen zo veel mogelijk terugdringen en
de verwijdering en afvoer ervan stimuleren. Voor bedrijven en
instellingen bestaat er daarom een inzamelingsregeling die nog loopt
tot en met 31 december 2003. De inzamelingsregeling geldt dus niet
voor particulieren.
Halonen komen voor in brandblussystemen en in handbrandblussers. Op
basis van Europese regelgeving is het gebruik én het in bezit hebben
van halonen na 1 januari 2004 verboden in deze blusvoorzieningen. Veel
koelinstallaties, zoals airco's en productkoelingen, maken nog gebruik
van koudemiddelen die cfk's bevatten. Het gebruik van cfk's voor
servicewerkzaamheden, denk aan het bijvullen van koelinstallaties, zal
gefaseerd worden uitgebannen. Momenteel zijn de productie en de import
van cfk's al verboden en mogen geen cfk's meer worden verkocht of
bestaande cfk-installaties worden bijgevuld. Ook niet met bestaande
voorraad.
Inzamelingsregeling
Op brandblusvoorzieningen staat aangegeven of ze gevuld zijn met
halonen. Of uw koelinstallatie/airco gevuld is met een cfk is iets
moeilijker vast te stellen. Het soort koelmiddel wordt meestal
aangeduid met een R en een nummer. Om vast te stellen of het
koelmiddel een cfk is, kunt u het beste contact opnemen met een
installateur/autobedrijf of met onderstaande instanties. Zijn halonen
of cfk's in uw installaties of voorzieningen aanwezig? Neem dan
contact op met een erkend installateur (NCP/STEK) of autobedrijf (voor
onder andere airco's in motorvoertuigen). De door VROM gesubsidieerde
inzamelingsregeling biedt uw bedrijf/instelling tot en met 31 december
2003 de mogelijkheid om halonen en cfk's tegen een sterk gereduceerd
tarief van 5 euro/kilogram aan te bieden bij een door VROM aangewezen
inzamelaar.
Verbod
Vanaf 1 januari 2004 geldt er een verbod op het bezit en gebruik van
halonen. Voor cfk's geldt dit verbod vooralsnog niet. De regeling
maakt het voor bedrijven echter interessant om ook cfk's nu tegen een
gereduceerd tarief af te voeren. De VROM-inspectie heeft voor de
komende jaren extra controles in het kader van de inzamelingsregeling
aangekondigd.
Meer informatie
Het ministerie van VROM heeft een informatieblad uitgegeven dat u via
www.vrom.nl kunt downloaden. U kunt ook telefonisch contact opnemen
met VROM, telefoonnummer (070) 339 50 50. Daarnaast kunt u terecht bij
de Nederlandse Organisatie voor Energie en Milieu (Novem) op internet
www.novem.nl of telefonisch (030) 239 35 55, of de afdeling Milieu en
Bedrijf (043) 350 43 92.
Kinderen eigen paspoort nodig voor VS
Volgens de paspoortwet kunnen kinderen jonger dan 16 jaar meereizen op
het paspoort van de ouders. Het paspoort bevat een machinaal leesbare
strook met informatie over de houder. Voor een bijgeschreven kind
ontbreekt echter zo'n aparte informatiestrook. Volgens de nieuwe,
strengere richtlijnen van de Verenigde Staten die ingaan op 1 oktober
aanstaande, kan daardoor een kind bijgeschreven op het paspoort van
een ouder, de toegang tot de VS worden geweigerd. Met andere woorden,
kinderen dienen elk een eigen paspoort te hebben als ze naar de VS
willen. De prijs voor een Nederlands paspoort bedraagt 35,55 euro
(ongeacht de leeftijd van de houder).
Reisdocumenten
Het gebeurt regelmatig dat mensen zich melden bij het GemeenteLoket
omdat de plastic kaart in het paspoort is gebroken. Als die kaart is
gebroken, dan is het paspoort ongeldig. De plastic kaart breekt als
gevolg van buigen. Meestal bemerken de mensen dit pas op het moment
dat ze het paspoort nodig hebben. Vaak vlak voor ze op vakantie gaan.
Dus in allerijl naar het GemeenteLoket om met spoed een nieuw paspoort
aan te vragen. Gevolg: extra kosten, immers een spoedprocedure is
duurder. Om nog niet te spreken van de langere wachttijden die in de
zomer gebruikelijk zijn. In veel gevallen dus dubbele stress. Ons
advies is dan ook om uw paspoort op een zodanige wijze te dragen dat
het buigen ervan wordt voorkomen.
De gemeente is op geen enkele wijze aansprakelijk voor beschadiging
van het paspoort die optreedt nadat het document aan u is verstrekt.
Het paspoort wordt uitvoerig gecontroleerd voordat het aan u wordt
uitgereikt. Beschadigingen en fouten worden direct gemeld aan de
producent, die dan voor vervanging zorgt. U merkt daar in de praktijk
dus veelal niets van.
Overigens geldt het gestelde in dit artikel ook voor de
identiteitskaart. U zult daar alleen wat minder vaak problemen mee
krijgen omdat dit een bankpasmodel is en daardoor makkelijker
vervoerbaar. Maar ook deze modellen kunnen dus breken!
Maastricht maakt plannen monumenten bekend
Een van de meest in het oog springende kenmerken van Maastricht is de
grote hoeveelheid historische panden in de stad. Niet alleen grote en
bekende gebouwen zoals kerken en bruggen of de vestingwerken, ook veel
huizen en boerderijen hebben een historische waarde. Maastricht kent
meer dan anderhalfduizend monumenten. Onlangs presenteerde de gemeente
de plannen voor een deel van deze monumenten.
Het Gemeentelijk Restauratie Uitvoeringsprogramma (GRUP) beschrijft
welke monumenten in Maastricht in aanmerking komen voor rijkssubsidie.
De zojuist gepresenteerde nota loopt tot en met 2008. Ieder jaar wordt
een dergelijke inventarisatie gemaakt die steeds zes jaar
vooruitloopt, zodat de kosten over de verschillende monumenten
gespreid zijn. De nota beschrijft bovendien hoe de beschikbare
subsidies over de verschillende aanvragen worden verdeeld.
Verandering
De zorg om de Rijksmonumenten in de stad is een omvangrijk project.
Want hoewel de gemeente een precieze lijst heeft met de monumenten, is
een volledig overzicht van de staat van die panden onmogelijk. Daarom
moeten bewoners en beheerders van de panden zelf een aanvraag voor
rijkssubsidie voor restauratie indienen. Wim Hazeu (GroenLinks) is
wethouder Volkshuisvesting, Natuur en Afvalbeleid en verantwoordelijk
voor het beleid over de monumenten: "De restauratiebehoefte is nooit
helemaal volledig in kaart te brengen. De staat van de panden is aan
constante verandering onderhevig. Bovendien is het een onbetaalbaar
proces om alles bij te houden."
Samenvoeging
Dit jaar wordt een nieuwe regelgeving van kracht. Het eerder
gehandhaafde onderscheid tussen woonhuizen en boerderijen enerzijds en
openbare gebouwen anderzijds is vervallen. Uit voorgaande jaren was
gebleken dat het geld bestemd voor de particuliere monumenten niet
altijd volledig werd aangesproken, terwijl het budget voor restauratie
voor openbare gebouwen vaak ontoereikend was. Met de huidige
`ontschotting', zoals de samenvoeging van de twee categorieën wordt
genoemd, kan de gemeente het geld vrij verdelen. Tegelijkertijd
bestaat nu de mogelijkheid voor particuliere eigenaren van
rijksmonumenten om het onderhoud en de restauratie van hun pand via
een fiscale regeling te bekostigen. Daardoor hoeven zij niet meer aan
te kloppen voor subsidie en heeft de gemeente per saldo meer te
besteden.
Criteria
In Nederland kunnen gemeentes zelf kiezen welke monumenten worden
gerestaureerd en hoe de beschikbare rijkssubsidie over de
verschillende projecten wordt verdeeld. Maastricht is de tweede stad
in Nederland als het gaat om het aantal rijksmonumenten. Hazeu: "In
totaal is er, voor zover nu bekend, voor de openbare gebouwen voor
veertig miljoen aan restauratiekosten, waarvan vijftien miljoen
subsidiabel is. De gemeente kan dit jaar echter maar zo'n drie miljoen
aan rijkssubsidie verdelen." Vanzelfsprekend zal niet ieder monument
dat wel een likje verf of een opknapbeurt kan gebruiken, in aanmerking
komen voor de rijkssubsidie. De GRUP-nota vermeldt de criteria die
voor restauratiesubsidie van belang zijn. Hazeu: "Van al die eisen
zijn drie criteria het voornaamst. Ten eerste moet er uitzicht zijn op
een korte termijn waarop met de restauratie wordt begonnen. Ten tweede
moet de co-financiering rond zijn. Ten slotte moet er een duidelijk
herbestemmingsprogramma liggen. Pas dan kan een monument in aanmerking
komen voor subsidiëring."
Vaart
Een korte termijn van aanpak is van belang. In het verleden bleef
toegekende subsidie nogal eens onaangeroerd liggen omdat andere
onderdelen van het restauratieproces nog niet geregeld waren. "Er zat
soms te weinig vaart in de restauraties," vertelt Hazeu. "We hadden
dat geld dan beter aan andere restauratieprojecten kunnen toekennen."
Co-financiering en het vinden van een herbestemming zijn voorbeelden
van die soms tijdverslindende onderdelen in de restauratie. "De
restauratie van een pand wordt tot maximaal zeventig procent vergoed",
vertelt Hazeu. "De overige kosten moeten uit een ander potje komen,
zoals een eigen bijdrage, of een samenwerking met andere
geldschieters. De restauratie van fort Sint Pieter bijvoorbeeld wordt
samen met Natuurmonumenten en `Europees geld' bekostigd. Als het om
kerken gaat, legt het Bisdom vaak wat geld bij.
Dominicanerkerk
Een enkele keer betaalt de gemeente zelf ook een deel. Bijvoorbeeld
als de restauratie deel uitmaakt van stadsontwikkeling." Een voorbeeld
daarvan is de Dominicanerkerk in de binnenstad. De restauratie daarvan
maakt onderdeel uit van het `project Entre Deux'. Samen leveren de
kerk en Entre Deux een belangrijke bijdrage aan de aantrekkelijkheid
van de binnenstad. Volgens Hazeu wordt aan een herbestemming als
boekenzaak gedacht voor de Dominicanerkerk. "Zo'n nieuwe bestemming is
van belang. We gaan natuurlijk niet restaureren voor leegstand. Toch
is ook daarover nog geen definitief besluit gevallen, mede vanwege de
fresco's in de kerk. Die hebben een klimaatbeheersing nodig en dus een
bestemming die daaraan kan beantwoorden", aldus de wethouder.
Projecten
Uiteindelijk heeft de gemeente uit tweeënveertig restauratieprojecten
een keuze gemaakt. Veertien rijksmonumenten zijn opgenomen in de
GRUP-nota. Het orgel van de Cellebroederskapel, de Dominicanerkerk,
het Fort Sint Pieter, de pastorie van de Onze Lieve Vrouwekerk, de
Luthersekerk aan de Hondstraat, de kasteelhoeve Hartelstein, het
Seinhuisje op perron 4b van het Centraal Station, de tuinmuur van
kasteel Vaeshartelt, de woningen van Wonen Boven Winkels in de
Boschstraat, Kleine Staat en de St. Jacobsstraat, de Hof van Tilly,
het Hoevecomplex aan de Van Akenweg en de kerktoren aan de Heugemer
Pastoorstraat zullen de komende jaren worden aangepakt. Andere
evidente monumenten zoals Fort Willem of de Timmerfabriek blijven nog
even op de wachtlijst staan omdat hun nieuwe bestemming en de
co-financiering nog niet rond zijn.
Huiswerk
Ook de Lambertuskerk is aan grondige restauratie toe. Toch is deze
kerk niet in de lijst opgenomen omdat er nog altijd geen nieuwe
bestemming voor het monument gevonden is. Volgens Hazeu is daarmee ook
de co-finaciering voor dit specifieke project nog niet rond. Tot die
tijd wordt er nog gewacht met het openen van het spaarvarken voor deze
kerk. Hazeu: "Dit is de eerste GRUP-nota onder mijn
verantwoordelijkheid. En ik wil dat we eerst ons huiswerk afhebben
voordat we aankloppen bij het ministerie voor extra geld. Er zijn in
het verleden genoeg projecten geweest waarvoor het geld al was
toegekend, maar waarvan de werkzaamheden eindeloos werden uitgesteld.
Tja, het uitwerken van zo'n restauratieplan is lastig, dat snap ik
wel. Je kan niet zomaar van een monument iets leuks maken, het gaat
erom dat je het in de oorspronkelijke staat hersteld. Dat vergt vaak
veel inspanning."
Gemeente Maastricht