Gemeente Maastricht

30 juli 2003

GemeenteLoket

Voor alle vragen over gemeentelijke diensten en aangelegenheden, zoals onderhoud van wegen en groen, afvalinzameling, zwerfvuil, ongediertebestrijding, burgerzaken, gemeentelijke belastingen, bouwen en wonen, sport en zorg (o.a. WVG).

Voor producten van Sociale Zaken (bijvoorbeeld uitkeringen) belt u (043) 350 60 00 of, als u daar al een uitkering hebt, het rechtstreekse nummer van uw behandelend consulent.

Met milieuklachten kunt u buiten openingstijden bellen naar (043) 350 44 00

Bezoekadres GemeenteLoket: Randwycksingel 22
Ingang tegenover entree van het VGZ

Openingstijden:
Ma t/m wo van 08.30 tot 16.00 uur
Do van 08.30 tot 19.00 uur
Vr van 08.30 tot 14.00 uur

(Op donderdag tussen 17.00 en 19.00 uur is het loket gesloten voor aangifte van geboorte, vestiging vanuit het buitenland, naturalisatie, afgifte van verklaring van onvermogen, erkenning en voor administratie van begraafplaatsen).

Het GemeenteLoket is het beste te bereiken met de bus. De lijnen 1 en 11, en in de avonduren lijn 28, brengen u tot voor de deur (Streekvervoer lijn 58 en 59).

Verzoek GemeenteLoket

In de maand augustus verzoeken wij u geboorte- en overlijdensaangiften te doen tussen 8.30 uur en 13.00 uur. Voor erkenningen kunt u een afspraak maken op telefoonnummer 350 40 98.

Breng restzakken niet naar milieupark

Vooral in de zomer bieden veel inwoners hun restzakken aan bij de milieuparken. Deze parken zijn in eerste instantie bedoeld voor en berekend op het aanbod van afval dat niet in de restzakken past of thuishoort. Bovendien zorgt het aanbod van restzakken voor extra drukte op de toch al drukbezochte parken. De restzak kunt u daarom het beste aan de straat zetten op de afgesproken dagen (zie uw afvalkalender).

Eerste Bavaria Ronde van Maastricht

Op woensdag 6 augustus aanstaande vindt in Maastricht voor de negentiende maal de jaarlijkse wielerwedstrijd voor beroepsrenners plaats. Dit jaar met als nieuwe naamsponsor de Bavaria Brouwerij en de nieuwe hoofdsponsors BPF Bouwinvest en Bouwbedrijven Jongen Landgraaf. Tijdens de Bavaria Ronde van Maastricht zal een deel van de binnenstad zijn afgesloten voor het verkeer.

Het gratis toegankelijk wielerevenement met binnenlandse en buitenlandse topwielrenners vindt plaats rondom de drie grote pleinen in het historisch centrum van Maastricht. De start van de profronde is om 20.00 uur voor het Theater aan het Vrijthof en de finish vindt plaats omstreeks 22.15 uur. Voor de start vertrekt om 19.30 uur de reclamekaravaan en vinden diverse huldigingen plaats eveneens voor het Theater aan het Vrijthof.

Parcours
In verband met de werkzaamheden aan het Vrijthof is het parcours aangepast. De start en finish vinden plaats voor het Theater aan het Vrijthof. Vanaf de start loopt het parcours via de Bredestraat, Onze Lieve Vrouweplein, Graanmarkt, het Bat, Kesselskade, Hoenderstraat, (over de ) Markt, Grote Gracht tot aan de Brusselsestraat, dan linksom naar de Oude Tweebergenpoort, Keizer Karelplein en Vrijthof. De belangrijkste wijziging ten opzichte van vorige jaren is dat de gehele Grote Gracht, Oude Tweebergenpoort en Keizer Karelplein opgenomen zijn in het parcours.

Verkeer
Het parcours wordt afgesloten voor het verkeer vanaf 18.30 uur tot ca 22.30 uur. De stads- en streekbussen en de Belgische bussen ondervinden weinig beperkingen door de wielerronde. De stadsbussen van en naar Maastricht Zuid of West zullen niet via het Vrijthof rijden, maar worden vanaf 18.15 uur tot het einde van de dienstregeling omgeleid via de hoofd-OV-as langs de Boschstraat en Statensingel.

Parkeren
Parkeren op de Markt is op woensdag de gehele dag niet mogelijk. De parkeergarage Vrijthof is gesloten. De parkeergarages Onze Lieve Vrouweplein (24 uur geopend), en de parkeergarages Gubbelstraat, De Griend en Boschstraat zijn bereikbaar en worden opengesteld tot 01.00 uur . U kunt ook parkeren op de Maasboulevard, Prins Bisschopssingel en Cabergerweg.

Taxi's
Na afloop van de wielerronde, vanaf ca 22.45 uur, is in de Helmstraat een taxistandplaats van toepassing.

Horeca
Ter gelegenheid van de Bavaria Ronde van Maastricht heeft de burgemeester op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening aan de horeca in Maastricht ruimere openingstijden geboden. Het sluitingsuur in de nacht van 6 op 7 augustus aanstaande is vastgesteld op 03.00 uur.

Saneringsregeling Wet bodembescherming

Het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht maakt op grond van artikel 28, lid 5 van de Wet bodembescherming bekend dat op 9 juli 2003, onder stuknummer SOG 2002-22022 (MA 093500039) een melding is ontvangen van de gemeente Maastricht, afdeling Technisch Advies Bureau met betrekking tot het voornemen om op de locatie plaatselijk aangeduid Stationstraat, kadastraal bekend gemeente Maastricht, sectie E, nummer 1408 (ged.) de bodem te saneren.

Naar aanleiding van de melding zullen wij de ernst en urgentie vaststellen en het ingediende saneringsplan beoordelen. Diegenen wier belang naar ons oordeel rechtstreeks bij ons besluit is betrokken, zijn van het bedoelde voornemen op de hoogte gesteld.

Voor nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot de heer F. Ribbers van de afdeling Milieu & Stad, telefoon (043) 350 43 98, bij voorkeur op maandag, dinsdag, donderdag of vrijdag.

Tijdelijk kortparkeren in Wycker Brugstraat, Rechtstraat en Stationstraat

Burgemeester en wethouders hebben de parkeerplaatsen aan de Wycker Brugstraat, Rechtstraat en Stationstraat (gedeelte tussen de Lage Barakken en de Wilhelminasingel) aangewezen als betaalde parkeerplaatsen met een maximale parkeertijd van twee uur. Dit besluit is genomen in het kader van de toekomstige herinrichting en de verkeers- en parkeerregelingen in Wyck. Het besluit ligt vanaf vandaag vier weken lang gratis ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht).

Parkeerregeling Jekerkwartier-Zuid

In verband met de uitvoering van het Parkeerbeleidsplan voor de binnenstad is de gemeente voornemens het betaald parkeren in het Jekerkwartier-Zuid te gaan invoeren.

Het Jekerkwartier-Zuid is het gebied dat omsloten is door St. Hubertuslaan - Pr. Bisschopsingel - St. Pieterskade - V. Heylerhofflaan en het Henri Hermanspark. Ook voor de parkeerplaatsen onder de J.F. Kennedybrug zal straks betaald moeten worden. Bewoners en belanghebbenden kunnen onder nadere voorwaarden een parkeervergunning kopen. De bewoners van het gebied Jekerkwartier-Zuid zijn inmiddels via een huis-aan-huisbrief hiervan in kennis gesteld. Tevens is met behulp van een aanvraagformulier de mogelijkheid geboden een parkeervergunning aan te vragen. Naar verwachting zal de parkeerregeling begin 2004 in werking gaan.

Parkeren voor bewoners/belanghebbenden
De bewoners kunnen een parkeervergunning aanvragen. Met deze vergunning is het parkeren op de betaalde plaatsen toegestaan. Om voor deze vergunning in aanmerking te komen mag de bewoner zelf geen parkeerplaats op eigen terrein of bij derden hebben. Ook moet het kenteken van de auto op naam van de aanvrager staan. Tevens is inschrijving in het persoonsregister van de gemeente op een adres in het hiervoor genoemde gebied vereist. Ook belanghebbenden kunnen onder bepaalde voorwaarden voor een parkeervergunning in aanmerking komen. Op het aanvraagformulier voor de vergunning staat informatie over deze voorwaarden. Het tarief voor een vergunning is 28,21 euro per kwartaal.

Parkeerregeling voor woon-werkverkeer
Voor het woon-werkverkeer worden parkeerplaatsen aangewezen. Het dagtarief voor deze plaatsen bedraagt 4 euro (tarief parkeerautomaat: 0,80 euro per uur). Mensen die buiten Maastricht wonen kunnen ook gebruikmaken van de speciale regeling voor het woon-werkverkeer. Deze regeling houdt in dat ze een parkeervergunning kunnen kopen als ze redelijkerwijs niet van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken en niet beschikken over een eigen parkeerplaats. Het tarief is 84,63 euro per kwartaal. Met deze vergunning is parkeren alléén toegestaan op de park.plaatsen onder de J.F. Kennedybrug.

Parkeren in Villapark
Nadat de parkeerregeling in het Jekerkwartier-Zuid is ingevoerd, zal ook in het Villapark, ten zuiden van de Pr.Bisschopsingel, een zelfde parkeerregeling ingevoerd worden. De omvang van het gebied waarin deze regeling zal gaan gelden, is op dit moment nog afhankelijk van de gevolgen van de invoering van de parkeerregeling in het Jekerkwartier-Zuid. Ook hier zijn de bewoners van de direct aangrenzende straten met een huis aan huisbrief op de hoogte gebracht.

Wilt u meer informatie of reageren? Dat kan schriftelijk naar het adres: Afdeling Stadstoezicht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Inzamelingsregeling cfks en halonen voor bedrijven en instellingen

Cfk's (chloorfluorkoolstofverbindingen) en halonen worden gezien als de belangrijkste stoffen die de ozonlaag aantasten. De overheid wil daarom het gebruik van deze stoffen zo veel mogelijk terugdringen en de verwijdering en afvoer ervan stimuleren. Voor bedrijven en instellingen bestaat er daarom een inzamelingsregeling die nog loopt tot en met 31 december 2003. De inzamelingsregeling geldt dus niet voor particulieren.

Halonen komen voor in brandblussystemen en in handbrandblussers. Op basis van Europese regelgeving is het gebruik én het in bezit hebben van halonen na 1 januari 2004 verboden in deze blusvoorzieningen. Veel koelinstallaties, zoals airco's en productkoelingen, maken nog gebruik van koudemiddelen die cfk's bevatten. Het gebruik van cfk's voor servicewerkzaamheden, denk aan het bijvullen van koelinstallaties, zal gefaseerd worden uitgebannen. Momenteel zijn de productie en de import van cfk's al verboden en mogen geen cfk's meer worden verkocht of bestaande cfk-installaties worden bijgevuld. Ook niet met bestaande voorraad.

Inzamelingsregeling
Op brandblusvoorzieningen staat aangegeven of ze gevuld zijn met halonen. Of uw koelinstallatie/airco gevuld is met een cfk is iets moeilijker vast te stellen. Het soort koelmiddel wordt meestal aangeduid met een R en een nummer. Om vast te stellen of het koelmiddel een cfk is, kunt u het beste contact opnemen met een installateur/autobedrijf of met onderstaande instanties. Zijn halonen of cfk's in uw installaties of voorzieningen aanwezig? Neem dan contact op met een erkend installateur (NCP/STEK) of autobedrijf (voor onder andere airco's in motorvoertuigen). De door VROM gesubsidieerde inzamelingsregeling biedt uw bedrijf/instelling tot en met 31 december 2003 de mogelijkheid om halonen en cfk's tegen een sterk gereduceerd tarief van 5 euro/kilogram aan te bieden bij een door VROM aangewezen inzamelaar.

Verbod
Vanaf 1 januari 2004 geldt er een verbod op het bezit en gebruik van halonen. Voor cfk's geldt dit verbod vooralsnog niet. De regeling maakt het voor bedrijven echter interessant om ook cfk's nu tegen een gereduceerd tarief af te voeren. De VROM-inspectie heeft voor de komende jaren extra controles in het kader van de inzamelingsregeling aangekondigd.

Meer informatie
Het ministerie van VROM heeft een informatieblad uitgegeven dat u via www.vrom.nl kunt downloaden. U kunt ook telefonisch contact opnemen met VROM, telefoonnummer (070) 339 50 50. Daarnaast kunt u terecht bij de Nederlandse Organisatie voor Energie en Milieu (Novem) op internet www.novem.nl of telefonisch (030) 239 35 55, of de afdeling Milieu en Bedrijf (043) 350 43 92.

Kinderen eigen paspoort nodig voor VS

Volgens de paspoortwet kunnen kinderen jonger dan 16 jaar meereizen op het paspoort van de ouders. Het paspoort bevat een machinaal leesbare strook met informatie over de houder. Voor een bijgeschreven kind ontbreekt echter zo'n aparte informatiestrook. Volgens de nieuwe, strengere richtlijnen van de Verenigde Staten die ingaan op 1 oktober aanstaande, kan daardoor een kind bijgeschreven op het paspoort van een ouder, de toegang tot de VS worden geweigerd. Met andere woorden, kinderen dienen elk een eigen paspoort te hebben als ze naar de VS willen. De prijs voor een Nederlands paspoort bedraagt 35,55 euro (ongeacht de leeftijd van de houder).

Reisdocumenten

Het gebeurt regelmatig dat mensen zich melden bij het GemeenteLoket omdat de plastic kaart in het paspoort is gebroken. Als die kaart is gebroken, dan is het paspoort ongeldig. De plastic kaart breekt als gevolg van buigen. Meestal bemerken de mensen dit pas op het moment dat ze het paspoort nodig hebben. Vaak vlak voor ze op vakantie gaan. Dus in allerijl naar het GemeenteLoket om met spoed een nieuw paspoort aan te vragen. Gevolg: extra kosten, immers een spoedprocedure is duurder. Om nog niet te spreken van de langere wachttijden die in de zomer gebruikelijk zijn. In veel gevallen dus dubbele stress. Ons advies is dan ook om uw paspoort op een zodanige wijze te dragen dat het buigen ervan wordt voorkomen.

De gemeente is op geen enkele wijze aansprakelijk voor beschadiging van het paspoort die optreedt nadat het document aan u is verstrekt. Het paspoort wordt uitvoerig gecontroleerd voordat het aan u wordt uitgereikt. Beschadigingen en fouten worden direct gemeld aan de producent, die dan voor vervanging zorgt. U merkt daar in de praktijk dus veelal niets van.

Overigens geldt het gestelde in dit artikel ook voor de identiteitskaart. U zult daar alleen wat minder vaak problemen mee krijgen omdat dit een bankpasmodel is en daardoor makkelijker vervoerbaar. Maar ook deze modellen kunnen dus breken!

Maastricht maakt plannen monumenten bekend

Een van de meest in het oog springende kenmerken van Maastricht is de grote hoeveelheid historische panden in de stad. Niet alleen grote en bekende gebouwen zoals kerken en bruggen of de vestingwerken, ook veel huizen en boerderijen hebben een historische waarde. Maastricht kent meer dan anderhalfduizend monumenten. Onlangs presenteerde de gemeente de plannen voor een deel van deze monumenten.

Het Gemeentelijk Restauratie Uitvoeringsprogramma (GRUP) beschrijft welke monumenten in Maastricht in aanmerking komen voor rijkssubsidie. De zojuist gepresenteerde nota loopt tot en met 2008. Ieder jaar wordt een dergelijke inventarisatie gemaakt die steeds zes jaar vooruitloopt, zodat de kosten over de verschillende monumenten gespreid zijn. De nota beschrijft bovendien hoe de beschikbare subsidies over de verschillende aanvragen worden verdeeld.

Verandering
De zorg om de Rijksmonumenten in de stad is een omvangrijk project. Want hoewel de gemeente een precieze lijst heeft met de monumenten, is een volledig overzicht van de staat van die panden onmogelijk. Daarom moeten bewoners en beheerders van de panden zelf een aanvraag voor rijkssubsidie voor restauratie indienen. Wim Hazeu (GroenLinks) is wethouder Volkshuisvesting, Natuur en Afvalbeleid en verantwoordelijk voor het beleid over de monumenten: "De restauratiebehoefte is nooit helemaal volledig in kaart te brengen. De staat van de panden is aan constante verandering onderhevig. Bovendien is het een onbetaalbaar proces om alles bij te houden."

Samenvoeging
Dit jaar wordt een nieuwe regelgeving van kracht. Het eerder gehandhaafde onderscheid tussen woonhuizen en boerderijen enerzijds en openbare gebouwen anderzijds is vervallen. Uit voorgaande jaren was gebleken dat het geld bestemd voor de particuliere monumenten niet altijd volledig werd aangesproken, terwijl het budget voor restauratie voor openbare gebouwen vaak ontoereikend was. Met de huidige `ontschotting', zoals de samenvoeging van de twee categorieën wordt genoemd, kan de gemeente het geld vrij verdelen. Tegelijkertijd bestaat nu de mogelijkheid voor particuliere eigenaren van rijksmonumenten om het onderhoud en de restauratie van hun pand via een fiscale regeling te bekostigen. Daardoor hoeven zij niet meer aan te kloppen voor subsidie en heeft de gemeente per saldo meer te besteden.

Criteria
In Nederland kunnen gemeentes zelf kiezen welke monumenten worden gerestaureerd en hoe de beschikbare rijkssubsidie over de verschillende projecten wordt verdeeld. Maastricht is de tweede stad in Nederland als het gaat om het aantal rijksmonumenten. Hazeu: "In totaal is er, voor zover nu bekend, voor de openbare gebouwen voor veertig miljoen aan restauratiekosten, waarvan vijftien miljoen subsidiabel is. De gemeente kan dit jaar echter maar zo'n drie miljoen aan rijkssubsidie verdelen." Vanzelfsprekend zal niet ieder monument dat wel een likje verf of een opknapbeurt kan gebruiken, in aanmerking komen voor de rijkssubsidie. De GRUP-nota vermeldt de criteria die voor restauratiesubsidie van belang zijn. Hazeu: "Van al die eisen zijn drie criteria het voornaamst. Ten eerste moet er uitzicht zijn op een korte termijn waarop met de restauratie wordt begonnen. Ten tweede moet de co-financiering rond zijn. Ten slotte moet er een duidelijk herbestemmingsprogramma liggen. Pas dan kan een monument in aanmerking komen voor subsidiëring."

Vaart
Een korte termijn van aanpak is van belang. In het verleden bleef toegekende subsidie nogal eens onaangeroerd liggen omdat andere onderdelen van het restauratieproces nog niet geregeld waren. "Er zat soms te weinig vaart in de restauraties," vertelt Hazeu. "We hadden dat geld dan beter aan andere restauratieprojecten kunnen toekennen." Co-financiering en het vinden van een herbestemming zijn voorbeelden van die soms tijdverslindende onderdelen in de restauratie. "De restauratie van een pand wordt tot maximaal zeventig procent vergoed", vertelt Hazeu. "De overige kosten moeten uit een ander potje komen, zoals een eigen bijdrage, of een samenwerking met andere geldschieters. De restauratie van fort Sint Pieter bijvoorbeeld wordt samen met Natuurmonumenten en `Europees geld' bekostigd. Als het om kerken gaat, legt het Bisdom vaak wat geld bij.

Dominicanerkerk
Een enkele keer betaalt de gemeente zelf ook een deel. Bijvoorbeeld als de restauratie deel uitmaakt van stadsontwikkeling." Een voorbeeld daarvan is de Dominicanerkerk in de binnenstad. De restauratie daarvan maakt onderdeel uit van het `project Entre Deux'. Samen leveren de kerk en Entre Deux een belangrijke bijdrage aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Volgens Hazeu wordt aan een herbestemming als boekenzaak gedacht voor de Dominicanerkerk. "Zo'n nieuwe bestemming is van belang. We gaan natuurlijk niet restaureren voor leegstand. Toch is ook daarover nog geen definitief besluit gevallen, mede vanwege de fresco's in de kerk. Die hebben een klimaatbeheersing nodig en dus een bestemming die daaraan kan beantwoorden", aldus de wethouder.

Projecten
Uiteindelijk heeft de gemeente uit tweeënveertig restauratieprojecten een keuze gemaakt. Veertien rijksmonumenten zijn opgenomen in de GRUP-nota. Het orgel van de Cellebroederskapel, de Dominicanerkerk, het Fort Sint Pieter, de pastorie van de Onze Lieve Vrouwekerk, de Luthersekerk aan de Hondstraat, de kasteelhoeve Hartelstein, het Seinhuisje op perron 4b van het Centraal Station, de tuinmuur van kasteel Vaeshartelt, de woningen van Wonen Boven Winkels in de Boschstraat, Kleine Staat en de St. Jacobsstraat, de Hof van Tilly, het Hoevecomplex aan de Van Akenweg en de kerktoren aan de Heugemer Pastoorstraat zullen de komende jaren worden aangepakt. Andere evidente monumenten zoals Fort Willem of de Timmerfabriek blijven nog even op de wachtlijst staan omdat hun nieuwe bestemming en de co-financiering nog niet rond zijn.

Huiswerk
Ook de Lambertuskerk is aan grondige restauratie toe. Toch is deze kerk niet in de lijst opgenomen omdat er nog altijd geen nieuwe bestemming voor het monument gevonden is. Volgens Hazeu is daarmee ook de co-finaciering voor dit specifieke project nog niet rond. Tot die tijd wordt er nog gewacht met het openen van het spaarvarken voor deze kerk. Hazeu: "Dit is de eerste GRUP-nota onder mijn verantwoordelijkheid. En ik wil dat we eerst ons huiswerk afhebben voordat we aankloppen bij het ministerie voor extra geld. Er zijn in het verleden genoeg projecten geweest waarvoor het geld al was toegekend, maar waarvan de werkzaamheden eindeloos werden uitgesteld. Tja, het uitwerken van zo'n restauratieplan is lastig, dat snap ik wel. Je kan niet zomaar van een monument iets leuks maken, het gaat erom dat je het in de oorspronkelijke staat hersteld. Dat vergt vaak veel inspanning."