, 29 juli 2003
OM schaft nieuwe controlesystemen snelheid aan
Contracten trajectcontrole ondertekend
29/07/2003 - Het Bureau Verkeershandhaving OM heeft vandaag haar
handtekening gezet onder de contracten voor de bouw van zes nieuwe
trajectcontrolesystemen. Naar verwachting kunnen de nieuwe systemen in
de loop van 2004 in gebruik worden genomen.
Met de aanschaf van deze zes systemen is een bedrag gemoeid van zo'n
drie miljoen euro. Via een Europese aanbestedingsprocedure zijn
verschillende leveranciers uitgekozen om de nieuwe
trajectcontrolesystemen te gaan bouwen. Hoe de systemen er precies uit
gaan zien, is op dit moment nog niet bekend. De technische details en
de planning worden dit najaar verder uitgewerkt.
Locaties
Het merendeel van de nieuwe trajectcontrolesystemen komt op vaste
locaties te hangen. Daarbij is gekozen voor trajecten waar veel
snelheidsgerelateerde ongevallen gebeuren en waar de uitstoot van
schadelijke stoffen door verlaging van de snelheid aanzienlijk kan
worden verminderd. Het gaat om de volgende trajecten:
- A2 tussen Maarssen en Breukelen
- A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep
- A12 tussen De Meern en Woerden
- N919 ter hoogte van Veenhuizen
- Zeelandbrug in beide richtingen
Naast deze vaste trajectcontroles komt er ook een verplaatsbaar
trajectcontrolesysteem. Die primeur is voor de politieregio Flevoland,
waar op de lange, rechte polderwegen relatief veel eenzijdige
letselongevallen gebeuren die door te hoge snelheid ernstig kunnen
aflopen.
Kenmerken trajectcontrole
Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en
overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één
punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een
langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen
per week en 24 uur per dag. De pakkans is 100%. Weggebruikers blijken
zich met trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet te houden: bij de
trajectcontroles op de A13 (Overschie) en A1 (Deventer) blijkt dat
hooguit zo'n 2 á 3% van de passanten te hard rijdt. Door
trajectcontrole worden de snelheidsverschillen tussen de weggebruikers
kleiner. Het komt de verkeersveiligheid, de doorstroming van het
verkeer en het milieu ten goede.
Techniek
Bij trajectcontrole hangen camera's op verschillende punten langs de
weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden
berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de
maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis
gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%.
Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar
is een aanvulling op de bestaande controlemethoden (flitspalen,
lasergun, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).
Meer informatie is te vinden in het 'dossier Trajectcontrole' op de
verkeerssite van het Openbaar Ministerie: www.verkeershandhaving.nl.
Openbaar Ministerie