Openbaar Ministerie

, 29 juli 2003

OM schaft nieuwe controlesystemen snelheid aan

Contracten trajectcontrole ondertekend

29/07/2003 - Het Bureau Verkeershandhaving OM heeft vandaag haar handtekening gezet onder de contracten voor de bouw van zes nieuwe trajectcontrolesystemen. Naar verwachting kunnen de nieuwe systemen in de loop van 2004 in gebruik worden genomen.

Met de aanschaf van deze zes systemen is een bedrag gemoeid van zo'n drie miljoen euro. Via een Europese aanbestedingsprocedure zijn verschillende leveranciers uitgekozen om de nieuwe trajectcontrolesystemen te gaan bouwen. Hoe de systemen er precies uit gaan zien, is op dit moment nog niet bekend. De technische details en de planning worden dit najaar verder uitgewerkt.

Locaties
Het merendeel van de nieuwe trajectcontrolesystemen komt op vaste locaties te hangen. Daarbij is gekozen voor trajecten waar veel snelheidsgerelateerde ongevallen gebeuren en waar de uitstoot van schadelijke stoffen door verlaging van de snelheid aanzienlijk kan worden verminderd. Het gaat om de volgende trajecten:
- A2 tussen Maarssen en Breukelen

- A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep

- A12 tussen De Meern en Woerden

- N919 ter hoogte van Veenhuizen

- Zeelandbrug in beide richtingen
Naast deze vaste trajectcontroles komt er ook een verplaatsbaar trajectcontrolesysteem. Die primeur is voor de politieregio Flevoland, waar op de lange, rechte polderwegen relatief veel eenzijdige letselongevallen gebeuren die door te hoge snelheid ernstig kunnen aflopen.

Kenmerken trajectcontrole
Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week en 24 uur per dag. De pakkans is 100%. Weggebruikers blijken zich met trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet te houden: bij de trajectcontroles op de A13 (Overschie) en A1 (Deventer) blijkt dat hooguit zo'n 2 á 3% van de passanten te hard rijdt. Door trajectcontrole worden de snelheidsverschillen tussen de weggebruikers kleiner. Het komt de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu ten goede.

Techniek
Bij trajectcontrole hangen camera's op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%. Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar is een aanvulling op de bestaande controlemethoden (flitspalen, lasergun, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).

Meer informatie is te vinden in het 'dossier Trajectcontrole' op de verkeerssite van het Openbaar Ministerie: www.verkeershandhaving.nl.