Provincie Zuid-Holland

Persbericht

28-07-2003
Daling klachten provinciale Milieutelefoon zet door

Inwoners van de provincie Zuid-Holland kunnen voor klachten over stank, stof, lawaai, bodem- en/of waterverontreiniging bellen met de provinciale Milieutelefoon. Bedrijven die een milieuvergunning van de provincie hebben, zijn verplicht incidenten te melden. In het eerste halfjaar van 2003 kwam het aantal telefoontjes op 1260, waarvan 766 klachten en 494 meldingen. In vergelijking met de eerste helft van 2002 daalde het aantal klachten met 153 en het aantal meldingen steeg met 25.

Klachten
Stankhinder komt het meest voor: 557 klachten (bijna 73% van het totaal aantal klachten). Dit betekent een forse daling (-204) in vergelijking met het eerste halfjaar van 2002. Het aantal geluidsklachten (15% van het totaal) ligt op 116 klachten en vertoont een stijging (+ 34).

Over de stortplaats Derde Merwedehaven (IGAT) in Dordrecht kwamen de meeste klachten binnen (116). Dat is een behoorlijke afname in vergelijking tot het eerste halfjaar van 2002. Toen werden 354 klachten gemeld. De verlaging komt door de genomen structurele maatregelen en het feit dat sprake is van minder aanvoer van afvalstoffen. Bij in totaal 46 klachten bleek de oorzaak te liggen bij aangevoerde partijen afvalstoffen, waarop de IGAT volgens de vergunningvoorschriften maatregelen heeft genomen. Tweede op de lijst waarover is geklaagd is VOPAK TTR in de Botlek. Het incident op 16 januari, waarbij een tank met orthocresol is gescheurd, heeft tot ver buiten het DCMR-gebied geleid tot klachten. Ook ten tijde van de opruimingswerkzaamheden kwamen regelmatig klachten binnen. Het bedrijf Uzimet te Rijswijk staat met 61 stankklachten op de derde plek. De provincie verwacht binnenkort een rapport waarin geurreducerende maatregelen worden gepresenteerd.

Meldingen
Het aantal meldingen blijft wat schommelen. Na een lichte daling in de eerste zes maanden van vorig jaar, nu weer een kleine stijging. De provincie treedt sinds enige jaren actief op tegen bedrijven die een incident niet melden. Het bestuursrechtelijke handhavingstraject bestaat meestal uit het opleggen van een dwangsom per keer dat een incident niet of te laat is gemeld bij de Milieutelefoon.

Werkwijze Milieutelefoon
De Milieutelefoon van de provincie Zuid-Holland is dag en nacht bereikbaar via telefoonnummer (070) 441 61 11. In de meeste gevallen wordt door een toezichthouder een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van een klacht. In overleg met het bedrijf worden waar mogelijk direct maatregelen getroffen om de overlast te beëindigen. Indien nodig zet de provincie een bestuurlijk en/of strafrechtelijk handhavingstraject in. Dit gebeurt vaak als klachten zich blijven herhalen en het bedrijf nalatig is in het nemen van maatregelen. Klachten die niet te maken hebben met de provincie als bevoegd gezag worden doorgegeven aan de verantwoordelijke instantie.