Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 28 Juli 2003

Waarschuwingsdienst Koninklijk Horeca Nederland rechtmatig

WOERDEN, 28 Juli 2003 - Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft de door Koninklijk Horeca Nederland aangemelde waarschuwingsdienst rechtmatig bevonden.

Deze waarschuwingsdienst bestaat al zo'n 15 jaar en is begonnen als een faxuitwisseling onder hoteliers, waarbij ondernemers elkaar waarschuwen voor misbruik van hun service (eet- en slaappiraten) en malafide toeleveringsbedrijven. Koninklijk Horeca Nederland is twee jaar geleden gevraagd om dit initiatief voort te zetten. De waarschuwingsdienst is inmiddels uitgegroeid tot een bekend fenomeen, waar veelvuldig gebruik van wordt maakt door horecabedrijven.

Het komt helaas nog steeds vaak voor in de horeca, dat gasten vertrekken zonder te betalen. In de waarschuwingsdienst kunnen horecaondernemers elkaar waarschuwen voor zulke "eet- of slaappiraten". Maar bijvoorbeeld ook voor malafide advertentiebedrijven, die facturen versturen voor advertenties waar ondernemers nimmer van gehoord hebben, laat staan dat er opdracht voor zou zijn gegeven.

De meldingen worden dagelijks gecontroleerd. Bekeken wordt of de privacy van "daders" ook in het geding is. Hierna worden de berichten geplaatst op de site van Koninklijk Horeca Nederland, www.horeca.org. De waarschuwingsdienst zit achter het beschermde gedeelte van de site, dat alleen voor leden van Koninklijk Horeca Nederland toegankelijk is. Daarnaast worden de opmerkelijkste berichten gepubliceerd in het horecavakblad Misset Horeca.

In verband met verscherpte privacywetgeving dienen dit soort waarschuwingsdiensten gemeld te worden aan het CBP. Het CBP heeft de waarschuwingsdienst getoetst aan de wetgeving. Hieruit is geconcludeerd dat de waarschuwingsdienst niet in strijd is met de privacyregels en in de huidige vorm gebruikt mag worden.

Noot voor de redactie -