Persbericht 28 Juli 2003
Waarschuwingsdienst Koninklijk Horeca Nederland rechtmatig
WOERDEN, 28 Juli 2003 - Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP)
heeft de door Koninklijk Horeca Nederland aangemelde
waarschuwingsdienst rechtmatig bevonden.
Deze waarschuwingsdienst bestaat al zo'n 15 jaar en is begonnen als
een faxuitwisseling onder hoteliers, waarbij ondernemers elkaar
waarschuwen voor misbruik van hun service (eet- en slaappiraten) en
malafide toeleveringsbedrijven. Koninklijk Horeca Nederland is twee
jaar geleden gevraagd om dit initiatief voort te zetten. De
waarschuwingsdienst is inmiddels uitgegroeid tot een bekend fenomeen,
waar veelvuldig gebruik van wordt maakt door horecabedrijven.
Het komt helaas nog steeds vaak voor in de horeca, dat gasten
vertrekken zonder te betalen. In de waarschuwingsdienst kunnen
horecaondernemers elkaar waarschuwen voor zulke "eet- of
slaappiraten". Maar bijvoorbeeld ook voor malafide
advertentiebedrijven, die facturen versturen voor advertenties waar
ondernemers nimmer van gehoord hebben, laat staan dat er opdracht voor
zou zijn gegeven.
De meldingen worden dagelijks gecontroleerd. Bekeken wordt of de
privacy van "daders" ook in het geding is. Hierna worden de berichten
geplaatst op de site van Koninklijk Horeca Nederland, www.horeca.org.
De waarschuwingsdienst zit achter het beschermde gedeelte van de site,
dat alleen voor leden van Koninklijk Horeca Nederland toegankelijk is.
Daarnaast worden de opmerkelijkste berichten gepubliceerd in het
horecavakblad Misset Horeca.
In verband met verscherpte privacywetgeving dienen dit soort
waarschuwingsdiensten gemeld te worden aan het CBP. Het CBP heeft de
waarschuwingsdienst getoetst aan de wetgeving. Hieruit is
geconcludeerd dat de waarschuwingsdienst niet in strijd is met de
privacyregels en in de huidige vorm gebruikt mag worden.
Noot voor de redactie -
Koninklijk Horeca Nederland