28-7-2003
Herverdeling productie Land Rover en Jaguar
Jaguar en Land Rover hebben een herverdelingsplan aangekondigd om de
productie van de modellen met de grootste productievolumes te
verenigen onder één dak.
Binnen enkele jaren, met de volgende generatie van het model, zal de
productie van de Land Rover Freelander, de best verkochte 4x4 in
Groot-Brittannië, worden verplaatst naar Halewood, Merseyside. De
fabriek in Halewood, een van de best presterende fabrieken binnen de
Ford Motor Company, zal de volgende Freelander gaan bouwen naast
Jaguars premium volumemodel, de bekroonde X-TYPE.
Tegelijkertijd bevestigt Land Rover de investering van 200 miljoen
pond in de locatie in Solihull, in zowel de fabriek als de
productieapparatuur, ten behoeve van een nieuw Land Rover
multi-modelplatform om de productieflexibiliteit te maximaliseren. De
constructiewerkzaamheden, die reeds in een vergevorderd stadium zijn,
zijn bestemd voor de volgende generatie van de Discovery en voor
andere toekomstige Land Rover-modellen later in dit decennium.
De Land Rover fabriek in Solihull zal zich gaan concentreren op de
productie van de grotere premium en gespecialiseerde 4x4-modellen van
het merk. Deze modellen zullen profiteren van de gereduceerde
productiecomplexiteit in de fabriek.
De Halewood fabriek in Merseyside, die succesvol werd omgebouwd voor
de productie van Jaguar-modellen, heeft recent gekozen voor een aantal
nieuwe werkmethoden die er voor zal zorgen dat de fabriek concurrerend
blijft, met de nadruk op continue verbetering. De fabriek heeft veel
lof gekregen voor de efficiency en flexibiliteit.
De fabriek in Solihull zal profiteren van het gegeven dat deze zich
exclusief kan richten op de grotere premium en gespecialiseerde
sectoren van de markt. Land Rover heeft de afgelopen jaren sterk
geïnvesteerd in Solihull, onder meer in producten zoals de unaniem
positief ontvangen Range Rover en de 2003 Discovery.
Mark Fields, voorzitter van de raad van bestuur van de Premier
Automotive Group verklaart: Dit is de meest logische stap voorwaarts
voor beide fabrieken en is ontwikkeld om de productie van zowel Jaguar
als Land Rover nog efficiënter te maken. Deze herverdeling maakt het
ons mogelijk om beide fabrieken met maximale efficiency te laten
werken en is een intelligent gebruik van de beschikbare mogelijkheden.
Dit zal er voor zorgen dat wij de productiviteit en
concurrentiepositie van beide fabrieken kunnen verbeteren, terwijl
Solihull in staat is om zijn streven naar continue verbetering te
demonstreren. Tegelijkertijd is het een bevestiging van de enorme
verbeteringen die zijn doorgevoerd in Halewood.
Bob Dover, voorzitter en algemeen directeur van Jaguar en Land Rover,
stelt: Gezien de nauwe samenwerking tussen de beide bedrijven is dit
een zakelijk rationele beslissing. Het behouden van de Land Rover
productie hier in Groot-Brittannië betekent dat deze herverdeling
banen-neutraal is met andere woorden: onze doelstelling is om net
zoveel banen in Groot-Brittannië te creëren als door deze actie
overbodig worden.
Halewood heeft een uitstekende reputatie voor het bouwen van
premium-modellen in hogere volumes, en de fabriek in Solihull heeft
meer dan vijftig jaar ervaring in de productie van grotere premium en
gespecialiseerde 4x4-modellen. De reductie in productiecomplexiteit
zal zeker een voordeel zijn voor zowel Solihull als de daar
geproduceerde modellen, en zal het de fabriek mogelijk maken om zich
nog sterker te richten op het verder verbeteren van de
concurrentiepositie.
Deze herverdeling van de productie betekent circa duizend nieuwe banen
in Halewood en een reductie van hetzelfde aantal banen in Solihull.
Het bedrijf is van plan om nauw samen te gaan werken met de vakbonden
om te zorgen dat de vereiste reductie op een natuurlijke en
vrijwillige basis zal worden gerealiseerd. Om de effecten voor de staf
in Solihull te beperken, is er een aanzienlijke som geld uitgetrokken
voor de omscholing van werknemers om ze te ondersteunen bij het
plannen voor deze verandering. Dit is overigens in aanvulling op
andere vrijwillige vertrekopties.
Land Rover en Jaguar vormen een belangrijk onderdeel van de Britse
auto-industrie. De producten van beide merken worden ontworpen,
ontwikkeld en geproduceerd in Groot-Brittannië en worden in 142 landen
ter wereld verkocht. Beide merken hebben een karakteristieke en
gerespecteerde achtergrond. De productieherverdeling zorgt ervoor dat
beide bedrijven aan de top zullen blijven op het gebied van de
productie van premium-modellen.
AutoRai