AutoRai

28-7-2003

Herverdeling productie Land Rover en Jaguar

Jaguar en Land Rover hebben een herverdelingsplan aangekondigd om de productie van de modellen met de grootste productievolumes te verenigen onder één dak.

Binnen enkele jaren, met de volgende generatie van het model, zal de productie van de Land Rover Freelander, de best verkochte 4x4 in Groot-Brittannië, worden verplaatst naar Halewood, Merseyside. De fabriek in Halewood, een van de best presterende fabrieken binnen de Ford Motor Company, zal de volgende Freelander gaan bouwen naast Jaguars premium volumemodel, de bekroonde X-TYPE.

Tegelijkertijd bevestigt Land Rover de investering van 200 miljoen pond in de locatie in Solihull, in zowel de fabriek als de productieapparatuur, ten behoeve van een nieuw Land Rover multi-modelplatform om de productieflexibiliteit te maximaliseren. De constructiewerkzaamheden, die reeds in een vergevorderd stadium zijn, zijn bestemd voor de volgende generatie van de Discovery en voor andere toekomstige Land Rover-modellen later in dit decennium.

De Land Rover fabriek in Solihull zal zich gaan concentreren op de productie van de grotere premium en gespecialiseerde 4x4-modellen van het merk. Deze modellen zullen profiteren van de gereduceerde productiecomplexiteit in de fabriek.

De Halewood fabriek in Merseyside, die succesvol werd omgebouwd voor de productie van Jaguar-modellen, heeft recent gekozen voor een aantal nieuwe werkmethoden die er voor zal zorgen dat de fabriek concurrerend blijft, met de nadruk op continue verbetering. De fabriek heeft veel lof gekregen voor de efficiency en flexibiliteit.

De fabriek in Solihull zal profiteren van het gegeven dat deze zich exclusief kan richten op de grotere premium en gespecialiseerde sectoren van de markt. Land Rover heeft de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in Solihull, onder meer in producten zoals de unaniem positief ontvangen Range Rover en de 2003 Discovery.

Mark Fields, voorzitter van de raad van bestuur van de Premier Automotive Group verklaart: Dit is de meest logische stap voorwaarts voor beide fabrieken en is ontwikkeld om de productie van zowel Jaguar als Land Rover nog efficiënter te maken. Deze herverdeling maakt het ons mogelijk om beide fabrieken met maximale efficiency te laten werken en is een intelligent gebruik van de beschikbare mogelijkheden. Dit zal er voor zorgen dat wij de productiviteit en concurrentiepositie van beide fabrieken kunnen verbeteren, terwijl Solihull in staat is om zijn streven naar continue verbetering te demonstreren. Tegelijkertijd is het een bevestiging van de enorme verbeteringen die zijn doorgevoerd in Halewood.

Bob Dover, voorzitter en algemeen directeur van Jaguar en Land Rover, stelt: Gezien de nauwe samenwerking tussen de beide bedrijven is dit een zakelijk rationele beslissing. Het behouden van de Land Rover productie hier in Groot-Brittannië betekent dat deze herverdeling banen-neutraal is met andere woorden: onze doelstelling is om net zoveel banen in Groot-Brittannië te creëren als door deze actie overbodig worden.

Halewood heeft een uitstekende reputatie voor het bouwen van premium-modellen in hogere volumes, en de fabriek in Solihull heeft meer dan vijftig jaar ervaring in de productie van grotere premium en gespecialiseerde 4x4-modellen. De reductie in productiecomplexiteit zal zeker een voordeel zijn voor zowel Solihull als de daar geproduceerde modellen, en zal het de fabriek mogelijk maken om zich nog sterker te richten op het verder verbeteren van de concurrentiepositie.

Deze herverdeling van de productie betekent circa duizend nieuwe banen in Halewood en een reductie van hetzelfde aantal banen in Solihull. Het bedrijf is van plan om nauw samen te gaan werken met de vakbonden om te zorgen dat de vereiste reductie op een natuurlijke en vrijwillige basis zal worden gerealiseerd. Om de effecten voor de staf in Solihull te beperken, is er een aanzienlijke som geld uitgetrokken voor de omscholing van werknemers om ze te ondersteunen bij het plannen voor deze verandering. Dit is overigens in aanvulling op andere vrijwillige vertrekopties.

Land Rover en Jaguar vormen een belangrijk onderdeel van de Britse auto-industrie. De producten van beide merken worden ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Groot-Brittannië en worden in 142 landen ter wereld verkocht. Beide merken hebben een karakteristieke en gerespecteerde achtergrond. De productieherverdeling zorgt ervoor dat beide bedrijven aan de top zullen blijven op het gebied van de productie van premium-modellen.