http://www.evo.nl
Persbericht
Zoetermeer, 28 juli 2003
EVO waarschuwt de europese commissie voor douaneproblemen
De Europese Commissie heeft voorgesteld de douaneprocedures binnen de EU te
vereenvoudigen en de veiligheid aan de buitengrenzen van deze interne markt
te verhogen.
EVO steunt de Europese Commissie van harte in dit voorstel, maar wijst haar
wel op een aantal knelpunten.
De Europese Commissie zoekt de vereenvoudiging van het douaneproces vooral
in de mogelijkheden van geautomatiseerde aangifte. Geautomatiseerde
aangifte is echter geen oplossing voor alle problemen. Geautomatiseerd
aangifte doen helpt vooral de douanediensten om hun risicoanalyse sneller
en met minder personeel te kunnen doen. Dit betekent dus ook minder
personeelskosten voor de nationale overheden (lidstaten ontvangen vanuit de
EU een aardig bedrag voor deze douanepersoneelskosten).
'Een mooi streven, maar wel een beetje krom als we bedenken dat deze
geautomatiseerde aangifte voor veel bedrijven juist een extra kostenpost
betekent' aldus mr. Godfried Smit, beleidsadviseur EVO voor handels- en
douanezaken. Deze kosten zijn aanzienlijk en wegen nog lang niet op tegen
de baten, ook omdat de aan te schaffen applicaties regelmatig weer
wijzigen. De douane stelt de ondernemer echter steeds meer voor het blok:
aangifte op papier is in de toekomst alleen mogelijk in Maastricht tussen
14.00 en 16.00 uur.
Daadwerkelijke controles aan de buitengrenzen van de EU zijn niet te
voorkomen met de geautomatiseerde aangifte. Door bezuinigingen worden nu
wel veel douaneposten gesloten. Hierdoor zijn de wachttijden bij controles
veel langer geworden. En ook de samenwerking tussen douanediensten van
verschillende lidstaten laat te wensen over. Dubbele controles in twee of
meer lidstaten worden nog nauwelijks voorkomen. Om de douaneprocedures
binnen de EU echt te vereenvoudigen, is het belangrijk dat de douane
investeert in de goede en efficiënte uitvoering en samenwerking met andere
lidstaten bij deze controles.
Conclusie is dat op papier de plannen van de Commissie uitermate
aantrekkelijk lijken. In de praktijk is een groot aantal bestaande plannen
bij elkaar geveegd. De oudste onderdelen daarvan dateren al van 1992. EVO
hoopt dat het de Commissie ditmaal ernst is en dat de Europese dimensie in
dit dossier in tegenstelling tot een dossier als de Duitse Maut nu eens
echt uit de verf komt.