EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

Zoetermeer, 28 juli 2003

EVO waarschuwt de europese commissie voor douaneproblemen

De Europese Commissie heeft voorgesteld de douaneprocedures binnen de EU te vereenvoudigen en de veiligheid aan de buitengrenzen van deze interne markt te verhogen.
EVO steunt de Europese Commissie van harte in dit voorstel, maar wijst haar wel op een aantal knelpunten.

De Europese Commissie zoekt de vereenvoudiging van het douaneproces vooral in de mogelijkheden van geautomatiseerde aangifte. Geautomatiseerde aangifte is echter geen oplossing voor alle problemen. Geautomatiseerd aangifte doen helpt vooral de douanediensten om hun risicoanalyse sneller en met minder personeel te kunnen doen. Dit betekent dus ook minder personeelskosten voor de nationale overheden (lidstaten ontvangen vanuit de EU een aardig bedrag voor deze douanepersoneelskosten). 'Een mooi streven, maar wel een beetje krom als we bedenken dat deze geautomatiseerde aangifte voor veel bedrijven juist een extra kostenpost betekent' aldus mr. Godfried Smit, beleidsadviseur EVO voor handels- en douanezaken. Deze kosten zijn aanzienlijk en wegen nog lang niet op tegen de baten, ook omdat de aan te schaffen applicaties regelmatig weer wijzigen. De douane stelt de ondernemer echter steeds meer voor het blok: aangifte op papier is in de toekomst alleen mogelijk in Maastricht tussen 14.00 en 16.00 uur.

Daadwerkelijke controles aan de buitengrenzen van de EU zijn niet te voorkomen met de geautomatiseerde aangifte. Door bezuinigingen worden nu wel veel douaneposten gesloten. Hierdoor zijn de wachttijden bij controles veel langer geworden. En ook de samenwerking tussen douanediensten van verschillende lidstaten laat te wensen over. Dubbele controles in twee of meer lidstaten worden nog nauwelijks voorkomen. Om de douaneprocedures binnen de EU echt te vereenvoudigen, is het belangrijk dat de douane investeert in de goede en efficiënte uitvoering en samenwerking met andere lidstaten bij deze controles.

Conclusie is dat op papier de plannen van de Commissie uitermate aantrekkelijk lijken. In de praktijk is een groot aantal bestaande plannen bij elkaar geveegd. De oudste onderdelen daarvan dateren al van 1992. EVO hoopt dat het de Commissie ditmaal ernst is en dat de Europese dimensie in dit dossier in tegenstelling tot een dossier als de Duitse Maut nu eens echt uit de verf komt.