28-7-2003
De nieuwe BMW X5
Met een omvangrijke update maakt BMW dit najaar de succesvolle X5 nog
aantrekkelijker. Vier jaar na zijn marktintroductie mag het eerste
Sports Activity Vehicle zich nog steeds verheugen over gestaag
stijgende verkoopcijfers.
Om er voor te zorgen dat dit zo blijft, hebben de ingenieurs en
ontwerpers de grote, sportieve offroader van de BMW X-familie
technisch en optisch grondig onder handen genomen en veel innovatie
toegevoegd.
Het nieuwe, intelligente vierwielaandrijvingssysteem xDrive, nieuwe
krachtigere motoren en geactualiseerde stijlkenmerken vormen samen de
highlights van deze model update. Daarmee blijft de X5 ook in de
toekomst de perfecte automobiel voor sportief ingestelde rijders die
de voor BMW zo kenmerkende rijeigenschappen graag combineren met een
hoge zitpositie en uitstekende terreinkwaliteiten.
De nieuwe BMW X5 wordt in september 2003 op de Internationale
Automobilausstellung IAA in Frankfurt voor het eerst aan het grote
publiek getoond. Begin december gaan de eerste nieuwe modellen de weg
op.
Nieuwe motoren: meer vermogen, rijplezier en economie
Ter gelegenheid van de model update krijgt de X5 ook nieuwe motoren:
allereerst de nieuwe 4,4-liter V8 benzine en de nieuwe 3,0-liter
common rail diesel. In het voorjaar van 2004 volgt een nieuw high
performance model: de nieuwe BMW X5 4.8is.
De nieuwe BMW 4,4-liter V8 benzine met Valvetronic, Bi-Vanos en een
geheel variabel aanzuigsysteem heeft al in de huidige 7-serie nieuwe
maatstaven op het gebied van motorvermogen en gecultiveerde
draai-eigenschappen aangelegd. Nu staan de voordelen van deze motor,
uiteraard aangepast aan de specifieke eisen van een Sports Activity
Vehicle, ook in de BMW X5 ter beschikking. Met de nieuwe 4,4-liter V8
van 320 pk (235 kW) accelereert de X5 in slechts 7,0 seconden naar de
100 km/h. Als de nieuwe X5 is uitgerust met het optioneel verkrijgbare
sportpakket dan zijn de banden van de snelheidscategorie V met een
topsnelheid van 240 km/h. Zonder sportpakket beschikt de X5 over
banden van de categorie H is de topsnelheid elektronische begrensd op
210 km/h. Standaard is de nieuwe BMW X5 4.4i uitgerust met de nieuwe
zestraps automaat. De combinatie van zijn volmaakte afstemming met de
intelligente elektronica zorgt ervoor dat de rijder de
schakelbewegingen nauwelijks meer voelt en altijd de beschikking heeft
over ruim voldoende krachtreserves.
De geslaagde synthese van sportiviteit en economie maakte de
dieselvariant X5 3.0d tot het meest gevraagde model Sports Activity
Vehicle van BMW. De dieselvariant van de X5 is eveneens op tal van
punten verbeterd. De direct ingespoten zescilinder turbodiesel met
tweede generatie common rail in de nieuwe X5 3.0d levert nu 218 pk
(160 kW).
De 100 km/h zijn binnen 8,3 seconden bereikt, op weg naar een top van
210 km/h. Met een sterk tot de verbeelding sprekend koppel van 500 Nm
beweegt de nieuwe X5 zich uitermate gemakkelijk in het offroad
terrein. Ondanks de toegenomen prestaties blijft het brandstofverbruik
in de ECE-rijcyclus beperkt tot slechts 8,6 liter diesel per 100 km.
De kracht wordt op de wielen gezet via een fijn afgestemde
handgeschakelde zesversnellingsbak (standaard) of de nieuwe zestraps
automaat (optie).
Worldwide first: xDrive. Intelligente vierwielaandrijvings-technologie
Niet minder belangrijk dan de tot de verbeelding sprekende prestaties
van de nieuwe X5 motoren, is de technologie die dat alles onder alle
omstandigheden en overal op de weg zet. Dat is de taak van het geheel
nieuw ontwikkelde, intelligente vierwielaandrijvingssysteem xDrive,
dat nieuwe maatstaven op het gebied van tractie en beweeglijkheid van
vierwielaandrijvers aanlegt. xDrive maakt traploze en variabele
verdeling van de aandrijfkracht tussen voor- en achteras mogelijk met
een nog niet eerder bereikte alertheid.
Actie in plaats van reactie
xDrive handelt sneller en adequater dan andere
vierwielaandrijvingssystemen, omdat het onder alle omstandigheden
verder vooruit kan denken. Daarbij maakt het systeem niet alleen
gebruik van informatie van wielsensoren, die het doordraaien van een
wiel kunnen signaleren, maar ook van de gegevens die de sensoren van
de Dynamische Stabiliteitscontrole DSC verzamelen. Daardoor kan het
systeem beschikken over belangrijke informatie van de actuele
rijtoestand, zoals bijvoorbeeld de draaibeweging om de hoogteas en de
stuuruitslag. xDrive verhoogt het sportieve weggedrag in de bocht,
doordat het in staat is op elk moment de aandrijfkracht tussen voor-
en achteras optimaal te verdelen en daarmee de neiging tot onder- of
oversturen beduidend te verminderen. Naast een voelbare verhoging van
sportiviteit en het rijplezier verhoogt xDrive ook in sterke mate de
rijveiligheid. Onderstelregelsystemen als DSC komen onder vele
rijomstandigheden beduidend later in actie dan bij conventionele
systemen.
Het nieuwe systeem biedt door zijn ongekend snelle reactie enorme
tractievoordelen. In het terrein of op glad wegdek verlopen er slechts
enkele milliseconden tussen het doordraaien van een wiel en de nieuwe
verdeling van de aandrijfkracht tussen de wielen met voldoende grip.
De elektronisch gestuurde lamellenkoppeling laat geen kostbare tijd
verloren gaan en reageert direct. Dat maakt wegrijden met de nieuwe X5
op spekglad wegdek of tegen steile hellingen kinderspel.
Markante designelementen versterken de contouren
De excellente rijkwaliteiten van de nieuwe X5 inspireerden de
vormgevers om er ook optisch nog een schepje bovenop te doen. Met hun
bijdrage aan de model update zijn bijzondere eigenschappen die aan het
oog onttrokken bleven, nu met gevoel voor understatement zichtbaar
gemaakt.
De voorzijde van de X5 is tot aan de A-stijl onder handen genomen.
Daarbij is het voor de BMW X-modellen zo kenmerkende reliëf in de
motorkap nu sterker geprononceerd, de afwisseling van convexe en
concave vlakken oogt dynamischer. De belijning van de motorkap
verloopt breder en hoger en mondt uit in de niervormige grille. Ook
deze dubbele luchtinlaten zijn nieuw en vooral groter vormgegeven. De
dubbele koplampen kregen dynamischer contouren die samen met de meer
afgeronde richtingaanwijzers beter passen in het nieuwe
verschijningsbeeld van het modellenprogramma. Nieuwe lichtringen
coronas - om alle vier de koplampen maken de X5 voortaan ook in het
donker in één oogopslag herkenbaar.
De onderzijde van het front is nu markanter van design en van grote,
in het midden gedeelde luchtinlaten voorzien, waardoor de belijning
van de motorkap optisch verder naar onderen doorloopt. Aan de
achterzijde ronden nieuwe, heldere achterlichten het
verschijningsbeeld van de nieuwe BMW X5 op harmonieuze wijze af.
Meest gewaardeerd: de veiligheid
Ook op het gebied van veiligheid neemt de nieuwe BMW X5 niet in de
laatste plaats door de update - een koppositie in. Dat komt omdat het
nieuwe vierwielaandrijvingssysteem xDrive de actieve veiligheid naar
een hoger niveau tilt. En zijn kwaliteiten op het gebied van passieve
veiligheid heeft de X5 zojuist in een van de zwaarste crashtests ter
wereld bewezen. In de Euro NCAP crashtest scoorde de BMW X5 als eerste
zogenoemde large offroader een totaal van maar liefst 33 punten: goed
voor een bekroning met vijf sterren. Dat bewijst andermaal het hoge
veiligheidsniveau van BMWs Sports Activity Vehicle.
Verder dragen vele nieuwe en vertrouwde features bij aan veilig
rijplezier met de nieuwe X5. De innovatieve, als optie verkrijgbare
Adaptieve bochtverlichting kan bijvoorbeeld het verloop van een bocht
optimaal verlichten. Daaraan leveren de nieuwe Bi-Xenon koplampen
natuurlijk een belangrijke bijdrage; standaard op de achtcilinder
modellen en als optie op de zescilinders.
Wie met de nieuwe X5 een aanhangwagen van caravan tot paardentrailer -
wil trekken, kan beschikken over een nieuwe veiligheidsvoorziening:
aanhanger-stabilisatiecontrole. Dit systeem voorkomt het gevaarlijke
pendelen van aanhangers omdat zij via de sensoren van het
onderstelregelsysteem DSC zon pendelbeweging heel vroeg herkent en met
gerichte remingrepen in de kiem smoort. Dat maakt het rijden met een
aanhanger veiliger dan ooit.
AutoRai