AutoRai

28-7-2003

De nieuwe BMW X5

Met een omvangrijke update maakt BMW dit najaar de succesvolle X5 nog aantrekkelijker. Vier jaar na zijn marktintroductie mag het eerste Sports Activity Vehicle zich nog steeds verheugen over gestaag stijgende verkoopcijfers.

Om er voor te zorgen dat dit zo blijft, hebben de ingenieurs en ontwerpers de grote, sportieve offroader van de BMW X-familie technisch en optisch grondig onder handen genomen en veel innovatie toegevoegd.

Het nieuwe, intelligente vierwielaandrijvingssysteem xDrive, nieuwe krachtigere motoren en geactualiseerde stijlkenmerken vormen samen de highlights van deze model update. Daarmee blijft de X5 ook in de toekomst de perfecte automobiel voor sportief ingestelde rijders die de voor BMW zo kenmerkende rijeigenschappen graag combineren met een hoge zitpositie en uitstekende terreinkwaliteiten.

De nieuwe BMW X5 wordt in september 2003 op de Internationale Automobilausstellung IAA in Frankfurt voor het eerst aan het grote publiek getoond. Begin december gaan de eerste nieuwe modellen de weg op.

Nieuwe motoren: meer vermogen, rijplezier en economie Ter gelegenheid van de model update krijgt de X5 ook nieuwe motoren: allereerst de nieuwe 4,4-liter V8 benzine en de nieuwe 3,0-liter common rail diesel. In het voorjaar van 2004 volgt een nieuw high performance model: de nieuwe BMW X5 4.8is.

De nieuwe BMW 4,4-liter V8 benzine met Valvetronic, Bi-Vanos en een geheel variabel aanzuigsysteem heeft al in de huidige 7-serie nieuwe maatstaven op het gebied van motorvermogen en gecultiveerde draai-eigenschappen aangelegd. Nu staan de voordelen van deze motor, uiteraard aangepast aan de specifieke eisen van een Sports Activity Vehicle, ook in de BMW X5 ter beschikking. Met de nieuwe 4,4-liter V8 van 320 pk (235 kW) accelereert de X5 in slechts 7,0 seconden naar de 100 km/h. Als de nieuwe X5 is uitgerust met het optioneel verkrijgbare sportpakket dan zijn de banden van de snelheidscategorie V met een topsnelheid van 240 km/h. Zonder sportpakket beschikt de X5 over banden van de categorie H is de topsnelheid elektronische begrensd op 210 km/h. Standaard is de nieuwe BMW X5 4.4i uitgerust met de nieuwe zestraps automaat. De combinatie van zijn volmaakte afstemming met de intelligente elektronica zorgt ervoor dat de rijder de schakelbewegingen nauwelijks meer voelt en altijd de beschikking heeft over ruim voldoende krachtreserves.

De geslaagde synthese van sportiviteit en economie maakte de dieselvariant X5 3.0d tot het meest gevraagde model Sports Activity Vehicle van BMW. De dieselvariant van de X5 is eveneens op tal van punten verbeterd. De direct ingespoten zescilinder turbodiesel met tweede generatie common rail in de nieuwe X5 3.0d levert nu 218 pk (160 kW).

De 100 km/h zijn binnen 8,3 seconden bereikt, op weg naar een top van 210 km/h. Met een sterk tot de verbeelding sprekend koppel van 500 Nm beweegt de nieuwe X5 zich uitermate gemakkelijk in het offroad terrein. Ondanks de toegenomen prestaties blijft het brandstofverbruik in de ECE-rijcyclus beperkt tot slechts 8,6 liter diesel per 100 km. De kracht wordt op de wielen gezet via een fijn afgestemde handgeschakelde zesversnellingsbak (standaard) of de nieuwe zestraps automaat (optie).

Worldwide first: xDrive. Intelligente vierwielaandrijvings-technologie Niet minder belangrijk dan de tot de verbeelding sprekende prestaties van de nieuwe X5 motoren, is de technologie die dat alles onder alle omstandigheden en overal op de weg zet. Dat is de taak van het geheel nieuw ontwikkelde, intelligente vierwielaandrijvingssysteem xDrive, dat nieuwe maatstaven op het gebied van tractie en beweeglijkheid van vierwielaandrijvers aanlegt. xDrive maakt traploze en variabele verdeling van de aandrijfkracht tussen voor- en achteras mogelijk met een nog niet eerder bereikte alertheid.

Actie in plaats van reactie
xDrive handelt sneller en adequater dan andere
vierwielaandrijvingssystemen, omdat het onder alle omstandigheden verder vooruit kan denken. Daarbij maakt het systeem niet alleen gebruik van informatie van wielsensoren, die het doordraaien van een wiel kunnen signaleren, maar ook van de gegevens die de sensoren van de Dynamische Stabiliteitscontrole DSC verzamelen. Daardoor kan het systeem beschikken over belangrijke informatie van de actuele rijtoestand, zoals bijvoorbeeld de draaibeweging om de hoogteas en de stuuruitslag. xDrive verhoogt het sportieve weggedrag in de bocht, doordat het in staat is op elk moment de aandrijfkracht tussen voor- en achteras optimaal te verdelen en daarmee de neiging tot onder- of oversturen beduidend te verminderen. Naast een voelbare verhoging van sportiviteit en het rijplezier verhoogt xDrive ook in sterke mate de rijveiligheid. Onderstelregelsystemen als DSC komen onder vele rijomstandigheden beduidend later in actie dan bij conventionele systemen.

Het nieuwe systeem biedt door zijn ongekend snelle reactie enorme tractievoordelen. In het terrein of op glad wegdek verlopen er slechts enkele milliseconden tussen het doordraaien van een wiel en de nieuwe verdeling van de aandrijfkracht tussen de wielen met voldoende grip. De elektronisch gestuurde lamellenkoppeling laat geen kostbare tijd verloren gaan en reageert direct. Dat maakt wegrijden met de nieuwe X5 op spekglad wegdek of tegen steile hellingen kinderspel.

Markante designelementen versterken de contouren De excellente rijkwaliteiten van de nieuwe X5 inspireerden de vormgevers om er ook optisch nog een schepje bovenop te doen. Met hun bijdrage aan de model update zijn bijzondere eigenschappen die aan het oog onttrokken bleven, nu met gevoel voor understatement zichtbaar gemaakt.

De voorzijde van de X5 is tot aan de A-stijl onder handen genomen. Daarbij is het voor de BMW X-modellen zo kenmerkende reliëf in de motorkap nu sterker geprononceerd, de afwisseling van convexe en concave vlakken oogt dynamischer. De belijning van de motorkap verloopt breder en hoger en mondt uit in de niervormige grille. Ook deze dubbele luchtinlaten zijn nieuw en vooral groter vormgegeven. De dubbele koplampen kregen dynamischer contouren die samen met de meer afgeronde richtingaanwijzers beter passen in het nieuwe verschijningsbeeld van het modellenprogramma. Nieuwe lichtringen coronas - om alle vier de koplampen maken de X5 voortaan ook in het donker in één oogopslag herkenbaar.

De onderzijde van het front is nu markanter van design en van grote, in het midden gedeelde luchtinlaten voorzien, waardoor de belijning van de motorkap optisch verder naar onderen doorloopt. Aan de achterzijde ronden nieuwe, heldere achterlichten het verschijningsbeeld van de nieuwe BMW X5 op harmonieuze wijze af.

Meest gewaardeerd: de veiligheid
Ook op het gebied van veiligheid neemt de nieuwe BMW X5 niet in de laatste plaats door de update - een koppositie in. Dat komt omdat het nieuwe vierwielaandrijvingssysteem xDrive de actieve veiligheid naar een hoger niveau tilt. En zijn kwaliteiten op het gebied van passieve veiligheid heeft de X5 zojuist in een van de zwaarste crashtests ter wereld bewezen. In de Euro NCAP crashtest scoorde de BMW X5 als eerste zogenoemde large offroader een totaal van maar liefst 33 punten: goed voor een bekroning met vijf sterren. Dat bewijst andermaal het hoge veiligheidsniveau van BMWs Sports Activity Vehicle.

Verder dragen vele nieuwe en vertrouwde features bij aan veilig rijplezier met de nieuwe X5. De innovatieve, als optie verkrijgbare Adaptieve bochtverlichting kan bijvoorbeeld het verloop van een bocht optimaal verlichten. Daaraan leveren de nieuwe Bi-Xenon koplampen natuurlijk een belangrijke bijdrage; standaard op de achtcilinder modellen en als optie op de zescilinders.

Wie met de nieuwe X5 een aanhangwagen van caravan tot paardentrailer - wil trekken, kan beschikken over een nieuwe veiligheidsvoorziening: aanhanger-stabilisatiecontrole. Dit systeem voorkomt het gevaarlijke pendelen van aanhangers omdat zij via de sensoren van het onderstelregelsysteem DSC zon pendelbeweging heel vroeg herkent en met gerichte remingrepen in de kiem smoort. Dat maakt het rijden met een aanhanger veiliger dan ooit.