AutoRai

28-7-2003

Fiat Stilo Abarth handgeschakeld: dynamisch en betaalbaar

De Fiat Stilo Abarth is in ons land een ware hit. Tot op de dag van vandaag neemt de Abarth zon 20 procent van de totale Stilo verkopen voor zijn rekening. Dit succesverhaal krijgt zonder twijfel een vervolg met de introductie van de handgeschakelde uitvoering van de Stilo Abarth.

Uiteraard beschikt die nieuwe versie over de uiterst gespierde 2,4 liter vijfcilinder 20V krachtbron die we van de Stilo Abarth Selespeed kennen. Met zijn 170 pk staat hij borg voor supersportieve prestaties. Het grote nieuws is dat Fiat de potentiële kopers nu drie keuzemogelijkheden biedt. Naast de Stilo Abarth Selespeed is er een identiek uitgevoerde versie die zich in feite alleen onderscheidt door zijn handmatig bediende vijfversnellingsbak. Beide topuitvoeringen krijgen hetzelfde, onverminderd scherpe prijskaartje mee van 24.595,-.

In het geval van de derde versie de Stilo Abarth 5M17 - ligt het accent nóg wat meer op sportiviteit en dynamiek. Zo is zijn rijgedrag geperfectioneerd met 17 inch lichtmetalen wielen met brede 215/45-series banden en profiteert hij van aërodynamische aanpassingen als speciale zijskirts. Die vergroten de toch al uitstekende stabiliteit en -ook meegenomen natuurlijk - geven de Stilo Abarth een nog atletischer uitstraling mee. Met een prijs van 22.995,- mag je deze nieuwe handgeschakelde uitvoering van de Fiat Stilo Abarth bovendien een unieke aanbieding noemen. Supersportief autorijden wordt nu dus bereikbaar voor kopers met een heel normaal budget.

Top prestaties
Dynamiek wordt met hoofdletters geschreven. Niet alleen waar het gaat om cruciale zaken als zijn sublieme wegligging en krachtige remmen, maar zeker als je naar de harde prestatiecijfers kijkt. De nieuwe handgeschakelde Stilo Abarth nestelt zich op dit gebied in de hogere regionen van de sportwagenwereld. Hij noteert een topsnelheid van 215 kilometer per uur en sprint in slechts 8,5 seconden van stilstand naar 100 kilometer per uur. Ook inhaaltesten raffelt de Italiaanse volbloed met gemak af. Dat alles realiseert hij zonder offers te brengen aan rijcomfort en gebruiksgemak.

Maximale veiligheid, inclusief zes airbags
Het spreekt vanzelf dat de nieuwe handgeschakelde uitvoering van de Stilo Abarth hetzelfde sportieve interieur meekrijgt dat we al van de Selespeed kennen. Ook zijn uitrusting is van zeer hoog niveau. Zo beschikt de Stilo Abarth 5M17 naast de speciale spoilers/skirts, lichtmetalen 17 inch wielen en sportbanden onder andere over airconditioning, een met leder bekleed stuur met bijbehorende lederen pookknop, elektrisch bedienbare ramen, radio/cd-speler met zes speakers en vanzelfsprekend ook over een toonaangevend veiligheidspakket met intelligent werkende, krachtafhankelijke airbags voorin, zijairbags en window bags. Verder present zijn een noodstop remkrachtversterker (Brake Assist), ABS, elektronische remkrachtverdeling, ESP stabiliteitsregeling met antislipregeling en het MSR systeem dat blokkeren van de wielen tegengaat bij gelijktijdig hard remmen en terugschakelen.

De nieuwe handgeschakelde Fiat Stilo Abarth, die uitsluitend als driedeurs ten tonele verschijnt, is de liefhebbers van sportieve en exclusieve automobielen op het lijf geschreven, maar zal zeker ook de aandacht trekken van andere zakelijke en particuliere rijders.

Stilo Abarth Selespeed
Wie het accent net iets meer op comfort en uitrusting wil leggen kan als gezegd ook kiezen voor de meest luxueuze Stilo Abarth Selespeed (ook als vijfdeurs leverbaar) en zijn verder identieke handgeschakelde variant, de Stilo Abarth 5M. Uiteraard leveren die dezelfde indrukwekkende prestaties als hun broeder, maar het comfort wordt nog een stapje verbeterd. Zo zijn ze uitgerust met 16-inch lichtmetalen wielen met 205/55-series banden, dual-zone automatische klimaatregeling, het geavanceerde CONNECT Nav+ systeem met kleurenbeeldscherm (satellietnavigatie, assistentie vanuit het dienstencentrum, handsfree telefoon met WAP en stembediening, een ingebouwde memo recorder en een MP3 speler) plus een met leder bekleed stuurwiel met geïntegreerde stuurbediening voor radio en CONNECT.

Het beste van twee werelden
Samenvattend, voor een heel modaal bedrag besteedt de Nederlandse autokoper namelijk zon 21.150 euro aan een nieuwe auto- biedt de fraai vormgegeven Italiaanse middenklasser een fikse portie veelzijdigheid en een in dit segment ongekend verfijnde veiligheids- en uitrusting. Het beste van meerdere werelden wordt in de hatchback verenigd: dynamiek, comfort, functionaliteit en een heel aantrekkelijk kostenplaatje.

DE ABRARTH LEGENDE...
Achter het spannende embleem met de schorpioen verschuilt zich de wereld van Carlo Abarth. Het staat garant voor technische perfectie, snelheid en verfijning. De Fiat Stilo in Abarth-uitvoering maakt derhalve deel uit van een legende.

Trouwe bezoekers van het Zandvoortse circuit in de jaren zestig kunnen het zich nog goed herinneren. De Fiat Abarths waren bijzondere auto's. Ze vielen niet alleen op door hun successen, maar ook door hun uiterlijk. Aan de voorkant een fraai gevormde en indrukwekkende oliekoeler, terwijl de motorkap achter horizontaal openstond om de nodige koeling te garanderen. Het waren gouden tijden voor coureurs als Ed Swart (Europees toerwagenkampioen 1965 met Abarth), Toine Hezemans, Ab Goedemans, Jan van Osch en Rein Zwolsman. Met vertedering werd gesproken over de Abarthjes. Het verkleinwoord bevatte geen verminderd waardeoordeel. Integendeel, de auto's waren populair over de hele wereld. Duizenden races werden er mee gewonnen, hele generaties coureurs werden er mee geschoold.

Vaak werd echter vergeten dat het indrukwekkende succes was bereikt door één man, Carlo Abarth (1908-1979). Hij werd in Wenen geboren als Karl Abarth, zoon van een Italiaanse vader. In zijn jonge jaren was Abarth monteur in een motorfabriek. Van zijn extra werk als testrijder kwam het tot zelf racen op twee en drie wielen (zijspan). In de Tweede Wereldoorlog vestigde hij zich in Joegoslavië, waar hij een werkplaats dreef. Na de vrede in 1945 voegde hij zich bij zijn vader in het Italiaanse Merano, waar senior als een Zuid-Tiroler werd beschouwd. Abarth raakte betrokken bij het ambitieuze en mislukte Cisitalia Grand Prix-project van de industrieel Piero Dusio, waaraan werd gewerkt door Ferry Porsche en ingenieur Hruschka. De vierwielaangedreven (inschakelbaar!) auto met anderhalve liter compressormotor was zijn tijd ver vooruit. Door geldgebrek heeft het model de circuits nooit gehaald; de failliete Dusio vertrok gedesillusioneerd naar Argentinië.

Karl Abarth richtte op 15 april 1949 in Turijn zijn eigen firma op, Abarth & Co; hij beschikte bij aanvang over 32 medewerkers. In zijn Cisitalia-periode leidde hij reeds de sportieve activiteiten van het kleine merk, waarvoor zelfs de legendarische Tazio Nuvolari heeft gereden.

Onder eigen naam bouwde hij sportwagens, waarbij ruim gebruik werd gemaakt van Fiat-onderdelen. Een nauwe samenwerking van vele jaren, die in augustus 1971 werd omgezet in volledige overname van Abarth & Co door Fiat.

Om in de beginjaren naast de racerij brood op de plank te krijgen, bracht Carlo Abarth (sinds zijn komst naar Italië handhaafde hij een Italiaanse voornaam) speciale uitlaten op de markt. Hij fabriceerde ook stuurwielen en motoronderdelen, maar de Abarth-uitlaten voor extra vermogen en extra vróóóóm waren destijds wereldberoemd. Wanneer een sportieve rijder iets aan zijn auto wilde doen, werd doorgaans begonnen met het monteren van een Abarth-pot. In 1956 produceerde de firma al meer dan 100.000 uitlaten.

Vanaf 1952 ontwierp en bouwde Abarth een flink aantal prototypen; sportwagens en coupés die werden aangedreven door Fiat 1100-motoren. Het koetswerk werd door toonaangevende carrosseriebouwers van die tijd aangekleed. Italiaanse pit met elegante Italiaanse stijl. De eerste belangrijke samenwerking met de grote broer Fiat in Turijn dateert van 1956, toen de standaard Fiat 600 door Abarth werd omgetoverd tot een bijterige 750 ccer. Vergroting van de motorinhoud, eerst 850 en toen
1.000 cm3, leverde een briljant wapen op voor de 1-liter toerwagenracerij. Duizenden triomfen werden er wereldwijd mee behaald.

Abarth zorgde er voor dat zijn firma grote bekendheid kreeg. Met zijn klein gecilindreerde auto's, vaak supergestroomlijnd, werden bijna aan de lopende band snelheidsrecords in de kleine klassen gevestigd op de daartoe bijzonder geschikte kombaan van Monza. Het droeg in de autowereld sterk bij tot verbreiding van de naam Abarth als pk-tovenaar.

Gezien zijn geboortedatum van 15 november was zijn sterrenbeeld de schorpioen. De ondernemer hoefde dan ook niet lang na te denken over het logo dat zijn producten moest opfleuren: een gestileerde schorpioen op een geel-rood schild. Carlo was een grote doorzetter, een Einzelgänger met autoritaire allure, die geen tegenspraak duldde. Orde en netheid met zijn wil als wet waren zijn normen en waarden.

In 1960 sloot Abarth een overeenkomst met Fiat, waarbij hij de kans kreeg om seriemodellen af fabriek op te voeren. Een jaar later deed hij met Simca iets soortgelijks. Ook de kleine Autobianchi A112 werd een Abarth-bommetje. Na de Fiat-overname in 1971 werd de rallyafdeling naar de Abarth-ateliers overgebracht; Carlo bleef als adviseur aan de onderneming verbonden. Met de Fiat 124 Spider werd veel succes behaald, zoals in 1972 het Europees rallykampioenschap.

In datzelfde jaar werd door Abarth een samenwerkingsverband afgesloten met Enzo Osella, een kleine sportwagenfabrikant in Turijn, die later opklom naar de Formule 1. Abarth staat echter voornamelijk synoniem met Fiat. Na de fraai gelijnde, door Pininfarina geschetste 124 Spider kreeg ook de 131 Mirafiori de Abarth-trim, evenals de Ritmo, de Cinquecento, de Seicento, de Punto en nu dan de Stilo. Het Abarth-merkteken pronkt er niet voor niets op. De schorpioen zorgt nog steeds voor veel prettig venijn.