28-7-2003
Fiat Stilo Abarth handgeschakeld: dynamisch en betaalbaar
De Fiat Stilo Abarth is in ons land een ware hit. Tot op de dag van
vandaag neemt de Abarth zon 20 procent van de totale Stilo verkopen
voor zijn rekening. Dit succesverhaal krijgt zonder twijfel een
vervolg met de introductie van de handgeschakelde uitvoering van de
Stilo Abarth.
Uiteraard beschikt die nieuwe versie over de uiterst gespierde 2,4
liter vijfcilinder 20V krachtbron die we van de Stilo Abarth Selespeed
kennen. Met zijn 170 pk staat hij borg voor supersportieve prestaties.
Het grote nieuws is dat Fiat de potentiële kopers nu drie
keuzemogelijkheden biedt. Naast de Stilo Abarth Selespeed is er een
identiek uitgevoerde versie die zich in feite alleen onderscheidt door
zijn handmatig bediende vijfversnellingsbak. Beide topuitvoeringen
krijgen hetzelfde, onverminderd scherpe prijskaartje mee van 24.595,-.
In het geval van de derde versie de Stilo Abarth 5M17 - ligt het
accent nóg wat meer op sportiviteit en dynamiek. Zo is zijn rijgedrag
geperfectioneerd met 17 inch lichtmetalen wielen met brede
215/45-series banden en profiteert hij van aërodynamische aanpassingen
als speciale zijskirts. Die vergroten de toch al uitstekende
stabiliteit en -ook meegenomen natuurlijk - geven de Stilo Abarth een
nog atletischer uitstraling mee. Met een prijs van 22.995,- mag je
deze nieuwe handgeschakelde uitvoering van de Fiat Stilo Abarth
bovendien een unieke aanbieding noemen. Supersportief autorijden wordt
nu dus bereikbaar voor kopers met een heel normaal budget.
Top prestaties
Dynamiek wordt met hoofdletters geschreven. Niet alleen waar het gaat
om cruciale zaken als zijn sublieme wegligging en krachtige remmen,
maar zeker als je naar de harde prestatiecijfers kijkt. De nieuwe
handgeschakelde Stilo Abarth nestelt zich op dit gebied in de hogere
regionen van de sportwagenwereld. Hij noteert een topsnelheid van 215
kilometer per uur en sprint in slechts 8,5 seconden van stilstand naar
100 kilometer per uur. Ook inhaaltesten raffelt de Italiaanse volbloed
met gemak af. Dat alles realiseert hij zonder offers te brengen aan
rijcomfort en gebruiksgemak.
Maximale veiligheid, inclusief zes airbags
Het spreekt vanzelf dat de nieuwe handgeschakelde uitvoering van de
Stilo Abarth hetzelfde sportieve interieur meekrijgt dat we al van de
Selespeed kennen. Ook zijn uitrusting is van zeer hoog niveau. Zo
beschikt de Stilo Abarth 5M17 naast de speciale spoilers/skirts,
lichtmetalen 17 inch wielen en sportbanden onder andere over
airconditioning, een met leder bekleed stuur met bijbehorende lederen
pookknop, elektrisch bedienbare ramen, radio/cd-speler met zes
speakers en vanzelfsprekend ook over een toonaangevend
veiligheidspakket met intelligent werkende, krachtafhankelijke airbags
voorin, zijairbags en window bags. Verder present zijn een noodstop
remkrachtversterker (Brake Assist), ABS, elektronische
remkrachtverdeling, ESP stabiliteitsregeling met antislipregeling en
het MSR systeem dat blokkeren van de wielen tegengaat bij gelijktijdig
hard remmen en terugschakelen.
De nieuwe handgeschakelde Fiat Stilo Abarth, die uitsluitend als
driedeurs ten tonele verschijnt, is de liefhebbers van sportieve en
exclusieve automobielen op het lijf geschreven, maar zal zeker ook de
aandacht trekken van andere zakelijke en particuliere rijders.
Stilo Abarth Selespeed
Wie het accent net iets meer op comfort en uitrusting wil leggen kan
als gezegd ook kiezen voor de meest luxueuze Stilo Abarth Selespeed
(ook als vijfdeurs leverbaar) en zijn verder identieke handgeschakelde
variant, de Stilo Abarth 5M. Uiteraard leveren die dezelfde
indrukwekkende prestaties als hun broeder, maar het comfort wordt nog
een stapje verbeterd. Zo zijn ze uitgerust met 16-inch lichtmetalen
wielen met 205/55-series banden, dual-zone automatische
klimaatregeling, het geavanceerde CONNECT Nav+ systeem met
kleurenbeeldscherm (satellietnavigatie, assistentie vanuit het
dienstencentrum, handsfree telefoon met WAP en stembediening, een
ingebouwde memo recorder en een MP3 speler) plus een met leder bekleed
stuurwiel met geïntegreerde stuurbediening voor radio en CONNECT.
Het beste van twee werelden
Samenvattend, voor een heel modaal bedrag besteedt de Nederlandse
autokoper namelijk zon 21.150 euro aan een nieuwe auto- biedt de fraai
vormgegeven Italiaanse middenklasser een fikse portie veelzijdigheid
en een in dit segment ongekend verfijnde veiligheids- en uitrusting.
Het beste van meerdere werelden wordt in de hatchback verenigd:
dynamiek, comfort, functionaliteit en een heel aantrekkelijk
kostenplaatje.
DE ABRARTH LEGENDE...
Achter het spannende embleem met de schorpioen verschuilt zich de
wereld van Carlo Abarth. Het staat garant voor technische perfectie,
snelheid en verfijning. De Fiat Stilo in Abarth-uitvoering maakt
derhalve deel uit van een legende.
Trouwe bezoekers van het Zandvoortse circuit in de jaren zestig kunnen
het zich nog goed herinneren. De Fiat Abarths waren bijzondere auto's.
Ze vielen niet alleen op door hun successen, maar ook door hun
uiterlijk. Aan de voorkant een fraai gevormde en indrukwekkende
oliekoeler, terwijl de motorkap achter horizontaal openstond om de
nodige koeling te garanderen. Het waren gouden tijden voor coureurs
als Ed Swart (Europees toerwagenkampioen 1965 met Abarth), Toine
Hezemans, Ab Goedemans, Jan van Osch en Rein Zwolsman. Met vertedering
werd gesproken over de Abarthjes. Het verkleinwoord bevatte geen
verminderd waardeoordeel. Integendeel, de auto's waren populair over
de hele wereld. Duizenden races werden er mee gewonnen, hele
generaties coureurs werden er mee geschoold.
Vaak werd echter vergeten dat het indrukwekkende succes was bereikt
door één man, Carlo Abarth (1908-1979). Hij werd in Wenen geboren als
Karl Abarth, zoon van een Italiaanse vader. In zijn jonge jaren was
Abarth monteur in een motorfabriek. Van zijn extra werk als testrijder
kwam het tot zelf racen op twee en drie wielen (zijspan). In de Tweede
Wereldoorlog vestigde hij zich in Joegoslavië, waar hij een werkplaats
dreef. Na de vrede in 1945 voegde hij zich bij zijn vader in het
Italiaanse Merano, waar senior als een Zuid-Tiroler werd beschouwd.
Abarth raakte betrokken bij het ambitieuze en mislukte Cisitalia Grand
Prix-project van de industrieel Piero Dusio, waaraan werd gewerkt door
Ferry Porsche en ingenieur Hruschka. De vierwielaangedreven
(inschakelbaar!) auto met anderhalve liter compressormotor was zijn
tijd ver vooruit. Door geldgebrek heeft het model de circuits nooit
gehaald; de failliete Dusio vertrok gedesillusioneerd naar Argentinië.
Karl Abarth richtte op 15 april 1949 in Turijn zijn eigen firma op,
Abarth & Co; hij beschikte bij aanvang over 32 medewerkers. In zijn
Cisitalia-periode leidde hij reeds de sportieve activiteiten van het
kleine merk, waarvoor zelfs de legendarische Tazio Nuvolari heeft
gereden.
Onder eigen naam bouwde hij sportwagens, waarbij ruim gebruik werd
gemaakt van Fiat-onderdelen. Een nauwe samenwerking van vele jaren,
die in augustus 1971 werd omgezet in volledige overname van Abarth &
Co door Fiat.
Om in de beginjaren naast de racerij brood op de plank te krijgen,
bracht Carlo Abarth (sinds zijn komst naar Italië handhaafde hij een
Italiaanse voornaam) speciale uitlaten op de markt. Hij fabriceerde
ook stuurwielen en motoronderdelen, maar de Abarth-uitlaten voor extra
vermogen en extra vróóóóm waren destijds wereldberoemd. Wanneer een
sportieve rijder iets aan zijn auto wilde doen, werd doorgaans
begonnen met het monteren van een Abarth-pot. In 1956 produceerde de
firma al meer dan 100.000 uitlaten.
Vanaf 1952 ontwierp en bouwde Abarth een flink aantal prototypen;
sportwagens en coupés die werden aangedreven door Fiat 1100-motoren.
Het koetswerk werd door toonaangevende carrosseriebouwers van die tijd
aangekleed. Italiaanse pit met elegante Italiaanse stijl. De eerste
belangrijke samenwerking met de grote broer Fiat in Turijn dateert van
1956, toen de standaard Fiat 600 door Abarth werd omgetoverd tot een
bijterige 750 ccer. Vergroting van de motorinhoud, eerst 850 en toen
1.000 cm3, leverde een briljant wapen op voor de 1-liter
toerwagenracerij. Duizenden triomfen werden er wereldwijd mee behaald.
Abarth zorgde er voor dat zijn firma grote bekendheid kreeg. Met zijn
klein gecilindreerde auto's, vaak supergestroomlijnd, werden bijna aan
de lopende band snelheidsrecords in de kleine klassen gevestigd op de
daartoe bijzonder geschikte kombaan van Monza. Het droeg in de
autowereld sterk bij tot verbreiding van de naam Abarth als
pk-tovenaar.
Gezien zijn geboortedatum van 15 november was zijn sterrenbeeld de
schorpioen. De ondernemer hoefde dan ook niet lang na te denken over
het logo dat zijn producten moest opfleuren: een gestileerde
schorpioen op een geel-rood schild. Carlo was een grote doorzetter,
een Einzelgänger met autoritaire allure, die geen tegenspraak duldde.
Orde en netheid met zijn wil als wet waren zijn normen en waarden.
In 1960 sloot Abarth een overeenkomst met Fiat, waarbij hij de kans
kreeg om seriemodellen af fabriek op te voeren. Een jaar later deed
hij met Simca iets soortgelijks. Ook de kleine Autobianchi A112 werd
een Abarth-bommetje. Na de Fiat-overname in 1971 werd de rallyafdeling
naar de Abarth-ateliers overgebracht; Carlo bleef als adviseur aan de
onderneming verbonden. Met de Fiat 124 Spider werd veel succes
behaald, zoals in 1972 het Europees rallykampioenschap.
In datzelfde jaar werd door Abarth een samenwerkingsverband afgesloten
met Enzo Osella, een kleine sportwagenfabrikant in Turijn, die later
opklom naar de Formule 1. Abarth staat echter voornamelijk synoniem
met Fiat. Na de fraai gelijnde, door Pininfarina geschetste 124 Spider
kreeg ook de 131 Mirafiori de Abarth-trim, evenals de Ritmo, de
Cinquecento, de Seicento, de Punto en nu dan de Stilo. Het
Abarth-merkteken pronkt er niet voor niets op. De schorpioen zorgt nog
steeds voor veel prettig venijn.
AutoRai