Ariba Spend Management gaat British Airways helpen 300 miljoen pond te besparen

Succesvolle inzet Ariba Buyer zorgt voor uitbreiding Spend Management-strategie van British Airways

Schiphol-Rijk, 28 juli 2003 - British Airways, één van de grootste internationale luchtvaartmaatschappijen, gaat Ariba Spend Management gebruiken om kosten te besparen en het bedrijfsresultaat te verbeteren. De inzet van Ariba Spend Management moet ervoor zorgen dat British Airways in 2005 in totaal 300 miljoen pond heeft bespaard. Het bedrijf gaat hiervoor de processen voor procurement, sourcing en contractenbeheer effectiever en efficiënter managen. De besparingen maken onderdeel uit van het totale besparingsprogramma van British Airways.

De luchtvaartmaatschappij, die vorig jaar meer dan 44 miljoen mensen vervoerde op 499.000 vluchten, gaat gebruikmaken van een aantal belangrijke onderdelen van de Ariba Spend Management-oplossing: Ariba Enterprise Sourcing, Ariba Contracts, Ariba Category Management en Ariba Analysis. De aanschaf is een uitbreiding op de reeds in 2001 aangeschafte Ariba Buyer-applicatie.

Silla Maizey, Procurement Director bij British Airways: "Door de diverse mogelijkheden voor uitgavenbeheer te proberen, kwam naar voren dat we alleen besparingen konden behalen door eSourcing in ons bedrijf te implementeren. We zijn nu voorzien van een systematische en closed loop-benadering van onze procurement- en sourcingactiviteiten. Alleen door gebruik te maken van een oplossing die het gehele proces kan controleren en beheren, kunnen we onze doelstellingen - die onderdeel uitmaken van het totale besparingsprogramma van British Airways - realiseren. Wij hebben daarom gekozen voor Ariba Spend Management, maar ook omdat wij denken dat dit de beste oplossing is die momenteel verkrijgbaar is in de markt."

Steve Muddiman, Ariba's VP Marketing, EMEA: "British Airways is een vooraanstaand internationaal bedrijf. Het commitment van dit bedrijf voor Ariba Spend Management, is voor ons een bevestiging dat dit soort bedrijven op zoek zijn naar nieuwe en slimme manieren om kosten te besparen. Dit is ook nodig in de economie van vandaag de dag. Wij verwachten dan ook dat steeds meer bedrijven Spend Management gaan implementeren om zo kostenbesparingen te realiseren."

In de toekomst verwacht British Airways haar Spend Management-strategie verder uit te breiden en gebruik te gaan maken van Ariba Category Management. Het bedrijf wil zo zijn bedrijfsprocessen beter automatiseren en de productiviteit verhogen in zijn Category Procurement-teams.

Fotomateriaal van British Airways is verkrijgbaar via ariba@whizpr.nl

Over British Airways
British Airways is 's werelds grootste internationale luchtvaartmaatschappij en vervoert jaarlijks meer passagiers dan haar concurrenten. Zo vlogen in 2002 meer dan 44 miljoen mensen met de maatschappij op 499.000 vluchten. Tevens werd meer dan 907.000 ton aan goederen en post vervoerd. British Airways is één van de oprichters van de oneworld-alliance, die in februari 1999 werd opgezet.