Haven Amsterdam gaat samenwerken met haven van Kiel
22 juli 2003 - Johanneke Helmers
De havens van Amsterdam en Kiel (Duitsland) ondertekenen 23 juli een
samenwerkingsovereenkomst voor het opstarten van een short sea
(kustvaart) lijndienst tussen beide havens, de Baltische staten en
Rusland. Met een roll-on/-roll off lijndienst willen beide havens een
deel van het wegvervoer verplaatsen naar het water en een
milieuvriendelijk alternatief aanbieden t.o.v. het vervoer van
goederen over de weg.
De intentieverklaring wordt getekend door Jörg Rüdel, Algemeen
Directeur Seehafen Kiel en Hans Gerson, Algemeen Directeur
Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam.
'Voor Amsterdam betekent een short sea lijnverbinding via de
Noord-Duitse haven Kiel naar de Baltische en Russische havens een
uitbreiding van haar vervoersmogelijkheden. Hierdoor ontstaat een nog
betere uitgangspositie voor het aantrekken van lading via de
Amsterdamse haven', aldus Hans Gerson, directeur van het Gemeentelijk
Havenbedrijf Amsterdam.
Milieuvriendelijk en kostenbesparend
Volgens de heer Rüdel, directeur van Seehafen Kiel is dit short sea
project niet alleen milieuvriendelijk maar ook kostenbesparend. 'De
snel groeiende goederenstromen in de Oost-West corridor en de
toenemende congestie op de autowegen met de verwachte Duitse
wegenbelasting en de regularisatie van de rijtijden in Polen en de
Baltische Staten, zullen de kosten voor het wegtransport verder
opjagen.'
Momenteel kent de Amsterdamse haven, op het gebied van short sea, al
regelmatige lijnverbindingen met Scandinavië, Groot Brittannië en het
Middellandse zee gebied. Door deze nieuwe samenwerking krijgt
Amsterdam een rechtstreekse short sea lijnverbinding met Kiel. In Kiel
wordt vervolgens direct aangesloten op een netwerk van bestaande
lijndiensten naar Klaipeda, een van de belangrijkste verbindingen
tussen Kiel en de Baltische Staten, en andere havens zoals Sint
Petersburg, Tallin, Vyborg en Kaliningrad.
Marktpotentieel van 500.000 ton
De lijndienst is gericht op stukgoedlading, zoals houtproducten,
consumenten artikelen, elektronica en levensmiddelen. Een eerste
inventarisatie heeft een marktpotentieel van meer dan 500.000 ton
lading per jaar opgeleverd.
Naast het Gemeentelijk Havenbedrijf zijn in Amsterdam de terminal
operator Verenigd Cargadoors Kantoor (VCK), gespecialiseerd in ro/ro
en short sea, en scheepsagent/logistieke dienstverlener, Vectura,
betrokken bij dit project. Van Duitse zijde nemen naast het
Havenbedrijf van Kiel, de organisaties van de Baltische reders met hun
plaatselijke kantoren deel aan het project.
Voor de uitvoering van de lijndienst Amsterdam-Kiel zal op korte
termijn een rederij worden aangezocht.
De eerste stap in de samenwerking is de uitvoering van een
haalbaarheidsonderzoek naar deze nieuwe short sea lijnverbinding.
Afhankelijk van de uitkomsten daarvan zal naar verwachting in de
eerste helft van 2004 de nieuwe short sea lijndienst van start gaan.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam