Gemeente Amsterdam

Haven Amsterdam gaat samenwerken met haven van Kiel 22 juli 2003 - Johanneke Helmers
De havens van Amsterdam en Kiel (Duitsland) ondertekenen 23 juli een samenwerkingsovereenkomst voor het opstarten van een short sea (kustvaart) lijndienst tussen beide havens, de Baltische staten en Rusland. Met een roll-on/-roll off lijndienst willen beide havens een deel van het wegvervoer verplaatsen naar het water en een milieuvriendelijk alternatief aanbieden t.o.v. het vervoer van goederen over de weg.

De intentieverklaring wordt getekend door Jörg Rüdel, Algemeen Directeur Seehafen Kiel en Hans Gerson, Algemeen Directeur Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam.

'Voor Amsterdam betekent een short sea lijnverbinding via de Noord-Duitse haven Kiel naar de Baltische en Russische havens een uitbreiding van haar vervoersmogelijkheden. Hierdoor ontstaat een nog betere uitgangspositie voor het aantrekken van lading via de Amsterdamse haven', aldus Hans Gerson, directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam.

Milieuvriendelijk en kostenbesparend

Volgens de heer Rüdel, directeur van Seehafen Kiel is dit short sea project niet alleen milieuvriendelijk maar ook kostenbesparend. 'De snel groeiende goederenstromen in de Oost-West corridor en de toenemende congestie op de autowegen met de verwachte Duitse wegenbelasting en de regularisatie van de rijtijden in Polen en de Baltische Staten, zullen de kosten voor het wegtransport verder opjagen.'

Momenteel kent de Amsterdamse haven, op het gebied van short sea, al regelmatige lijnverbindingen met Scandinavië, Groot Brittannië en het Middellandse zee gebied. Door deze nieuwe samenwerking krijgt Amsterdam een rechtstreekse short sea lijnverbinding met Kiel. In Kiel wordt vervolgens direct aangesloten op een netwerk van bestaande lijndiensten naar Klaipeda, een van de belangrijkste verbindingen tussen Kiel en de Baltische Staten, en andere havens zoals Sint Petersburg, Tallin, Vyborg en Kaliningrad.

Marktpotentieel van 500.000 ton

De lijndienst is gericht op stukgoedlading, zoals houtproducten, consumenten artikelen, elektronica en levensmiddelen. Een eerste inventarisatie heeft een marktpotentieel van meer dan 500.000 ton lading per jaar opgeleverd.

Naast het Gemeentelijk Havenbedrijf zijn in Amsterdam de terminal operator Verenigd Cargadoors Kantoor (VCK), gespecialiseerd in ro/ro en short sea, en scheepsagent/logistieke dienstverlener, Vectura, betrokken bij dit project. Van Duitse zijde nemen naast het Havenbedrijf van Kiel, de organisaties van de Baltische reders met hun plaatselijke kantoren deel aan het project.

Voor de uitvoering van de lijndienst Amsterdam-Kiel zal op korte termijn een rederij worden aangezocht.

De eerste stap in de samenwerking is de uitvoering van een haalbaarheidsonderzoek naar deze nieuwe short sea lijnverbinding. Afhankelijk van de uitkomsten daarvan zal naar verwachting in de eerste helft van 2004 de nieuwe short sea lijndienst van start gaan.

© Gemeente Amsterdam