Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
27-7-2003; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring
GRID-BOY STIMULEERT KATJA POENSGEN (18E)
HENK VAN DE LAGEMAAT IN SLOTFASE ONDERUIT
In haar 2e thuis Grand Prix, maar eigenlijk op Duits grondgebied de echte thuisrace, wist Katja Poensgen alle doelstellingen die ze voor ogen had te realiseren. "Ik moest en zou op de Sachsenring een ronde van 1 minuut 30 rijden en ik wilde dit seizoen één keer voor mijn teammaat Henk van de Lagemaat rijden en finishen. Beide zijn gelukt, waarmee mijn race voor eigen publiek met een 18e plaats aan de finish tot een groot succes genoemd mag worden, want 2 jaar geleden werd ik hier 20e", meldde de duidelijk in de 'winning mood' zijnde Katja, die wellicht ook nog een extra stimulans gehad heeft door de aantrekkelijke 'grid-boy' die de enige vrouwelijke coureur voor de start als een volleerde 'umbrella-girl' uit de fel brandende zon hield. Teammaat Henk van de Lagemaat had het moeilijk dit weekeinde. Naast een fel stekende pijnen in zijn opspelende linker knie deed de machine ook niet wat Van de Lagemaat wilde. Met een te veel stuiterende voorvork kon Henk niet de rondetijden rijden die hij normaal gesproken en ook in de trainingen al draaide. Dat was ook de reden dat hij zijn teammaatje in de slotfase voorbij zag komen. "Toen ik in de voorlaatste ronde toch nog even aanzette om aan te pikken, dribbelde mijn voorwiel zo van de baan en kon ik kiezen: of in de bandenrijen rijden of mijn machine platleggen in de grindbak. Dat laatste was de minst ongunstige oplossing, waarbij er zowel voor mijn machine als mezelf vrijwel geen schade was. Maar verder rijden zat er niet meer in", liet Van de Lagemaat teleurgesteld weten.
Vanaf zijn 26e startplaats kwam Henk van de Lagemaat goed weg. "In de eerste bocht caramboleerde er nog een paar af, maar ik zat aan de binnenkant en kon die vallende meute goed ontwijken. Van meet af aan reed ik daarna op de 20e plaats, maar mijn voorvork stuiterde te veel. Ik verloor de aansluiting en reed een eenzame race. Toen een paar ronden voor tijd de kopmannen voorbij kwamen raakte ik uit mijn ritme en werd ik opgeslokt door de groep waarin ook Katja reed. Toen ik in hun kielzog een paar keer laat wilde remmen bleek dat de voorvork echt niet deed wat ik wilde. Ik remde laat, moest de machine snel inleggen, maar de motor dribbelde zo naar buiten. Daarna was het over en uit. Van mijn knie had ik vrijwel geen last meer. Met een licht pijnstillend tabletje van dr. Costa kon ik de warm-up en de race redelijk goed rijden. Ik heb in ieder geval niet onderweg mijn ben moeten strekken om de pijnscheuten weg te laten gaan, zoals dat gisteren tijdens de trainingen het geval was. Maar al met al is dit een race om snel te vergeten. Het was op een voor mij nieuwe baan, en dan moet het wel meezitten. En dat heeft het alleen op de eerste trainingsdag gedaan...", was de veelzeggende reactie van Van de Lagemaat
Daarentegen was de Duitse Grand Prix voor Katja Poensgen een goede, een GP die zelfs boven verwachting goed ging, en dat ondanks de druk die ze toch wel voelde van het rijden voor eigen publiek met heel veel aandacht van de vaak niet al te zachtzinnige Duitse media. "Maar als ik het einderesultaat bekijk, kan ik alleen maar jubelen", opent Katja, die dat na afloop van haar race ook deed door voor de bomvolle tribunes haar fans uitvoerig te bedanken door haar racehandschoenen in het publiek te werpen. Katja was na het wederom behalen van de kwalificatie in 'the winning mood'. Zaterdag had ze nog met een afgeplakte laptimer op haar kroonplaten gereden, omdat ze zo dolgraag de voor haar belangrijke limiet van 1.30 wilde halen. "Dat lukte toen nog net niet, maar in de race wel. Het was in de ronde dat ik Henk in het vizier kreeg en naar hem toe kon rijden. Daarna reed ik nog een paar 1.30-ers en dat stemde me goed. Ook het feit dat ik een snellere rondetijd in de race gereden heb dan Henk geeft me vertrouwen dat mijn opgaande lijn nog steeds aanwezig is. Nu kunnen we drie weken ontspannen. En in die korte rustperiode kan ik ook nog bij de Honda Ladies Day op het TT Circuit Assen tijdens de zaterdagtrainingen van de Rizla Racing Day (2 aug) tal van vrouwelijke motorrijders de fijne kneepjes bijbrengen. Ja, daar heb ik ook al zin in, net als de volgende GP op Brno (17 aug), waar ook heel veel Duitse fans naar toe komen en waar ik 2 jaar geleden jammerlijk niet aan de start kon komen door teamperikelen die toen ontstonden."
Zowel in de 125cc klasse als de 250cc klasse is met een verrassende uitslag op de Sachsenring de strijd om de WK-titel weer spannender geworden dan ooit tevoren. Nadat Poggiali een 'uitstapje' maakte Won Fonsi Nieto 12 WK punten op de WK-leider, terwijl winnaar Rolfo 17 WK-punten op Poggiali inliep. De nummers 1 t/m 3 hebben respectievelijk 129, 126 en 122 WK-punten, met nog 7 GP's te gaan.
In de 125cc moest Pedrosa (4e) toezien hoe Perugini (nu 2e in het WK) met zijn overwinning 12 WK-punten goed maakte in de stand, maar de kleine Spanjaard had geluk dat Jenkner ten val kwam en niet scoorde en dat hij Cecchinello en Dovizisio achter zich hield.
In de MotoGP-klasse liet pole-man Max Biaggi zich na een slechte start en een prima inhaalrace door een val verrassen en bleef puntloos. Ook WK-leider Valentino Rossi liet zich verrassen. Hij leidde de race 80% van de 30 ronden, liet in de slotfase Gibernau het kopwerk doen en sloeg in de laatste ronde toe. Maar in de allerlaatste bocht maakte Vale een foutje, hij sneed de laatste bocht te krap aan om het gaatje dicht te houden, maar dreef bij het uitkomen van die bocht te ver naar buiten en kon het gas er niet vroeg genoeg opzetten. Daardoor pakte Gibernau zijn 4e GP-winst (en na 3 gewonnen regenraces eindelijk ook winst op een droge baan) van dit seizoen, waarmee Sete 5 WK-punten op koploper Rossi inliep.
Na een 3 weken pauze is de volgende GP op 17 augustus in Brno (Tsjechië).
Uitslag 250cc race:
1. Roberto Rolfo, I, Honda 42.06,199 = 152 km/uur gem.; 2. Fonsi Nieto, E, Aprilia op 0,150; 3. Randy de Puniet, F, Aprilia op 0,287; 4. Sebastian Porto, Arg, Honda op 5.305; 5. Franco Battaini, I, Aprilia op 13,097; 6. Ant West, Aus, Aprilia op 18,289; 7. Toni Elias, E, Aprilia op 20,881;8. Manuel Poggiali, RSM, Aprilia op 20,927; 9. Alex Debon, E, Honda op 45,171; 10. Alex Baldolini, I, Aprilia 48,701; 11. Dirk Heidolf; 12. Chas Davies; 13. Jakub Smrz; 14. Erwan Nigon; 15. Matthias Neukircher; 16. Lukas Pesek; 17. 18. Katja Poensgen, D, Dark Dog Honda op 1 ronde; Henk van de Lagemaat, NL, Dark Dog Honda kwam in 20e positie ten val.
250cc WK-stand na 9 van de 16 GP's:
1. Poggiali, 129; 2. F. Nieto, 126; 3. Rolfo, 122;4. Elias, 106; 5. De Puniet,105; 6. West, 104; 7. Battaini, 98; 8. Porto, 87.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
1. Sete Gibernau, E, Honda 42.41,180 = 155 km/uur gem.; 2. Valentino Rossi, I, Honda op 0,060; 3. Troy Bayliss, Aus, Ducati op 13,201; 4. Loris Capirossi, I, Ducati op 16,521;5. Nicky Hayden, USA, Honda op 16,563; 6. Tohru Ukawa, J, Honda op 18,743; 7. Shinya Nakano, J, Yamaha op 18,885; 8. Carlos Checa, E, Yamaha op 26,165; 9. Olivier Jacque, F, Yamaha op 28,281; 10. Norick Abe, J, Yamaha op 29,159; 11. N. Aoki; 12. McWilliams; 13. Tamada; 14. Edwards; 15. Roberts jr; 16. McCoy; 17. Hofmann; 18. Kyonari; 19. Pitt; 20. DeGea.
MotoGP WK-stand na 9 van de 16 GP's:
1. Rossi, 187; 2. Gibernau, 158; 3. Biaggi, 130; 4. Capirossi, 97; 5. Bayliss, 80; 6. Ukawa, 66; 7. Checa, 65.
Uitslag 125cc klasse:
1. Stefano Perugini, I, Aprilia 40.11,124 = 147,989 km/uur gem.; 2. Casey Stoner, Aus, Aprilia op 0,212; 3. Alex de Angelis, I, Aprilia op 0,375; 4. Daniel Pedrosa, E, Honda op 0,774; 5. Pablo Nieto, E, Aprilia op 5,877; 6. Gabor Talmacsi, H, Aprilia op 11,791; 7. Andrea Dovizioso, I, Honda op 12,070; 8. Lucio Cecchinello, I, Aprilia op 12,645; Steve Jenkner kwam ten val.
125cc WK-stand na 9 van de 16 GP's:
1. Pedrosa, 137; 2. Perugini, 117; 3. Cecchinello, 105; 4. Dovizioso, 102; 5. Jenkner, 98; 6. De Angelis, 92; 7. P. Nieto, 88; 8. Barbera, 67.
DARK DOG HONDA MOLENAAR
Official Sponsors
DARK DOG ENERGY DRINKS - DUTCH ORIGINALS FURNITURE - VOLVO VAN DIJK - SENT WANINGE TRUCK SERVICE - VENICE BEACH CLOTHING - LUMEN EYEWEAR - HONDA
Technical Sponsors
HRC - DUNLOP - MOTUL - PVM - BRAKING - CASE - CARBONE LORRAINE
Official Suppliers
VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN - EPPING HOTEL & CATERING - A&R TRANSMISSION - LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS
************