Gemeente Helmond
ProRail wijst 900 huishoudens op risicos van gevaarlijke gedrag bij het
spoor
In Helmond worden deze week in opdracht van ProRail 900 brieven
verspreid aan omwonenden van het spoor, om te wijzen op het gevaar dat
ze lopen wanneer ze over of langs het spoor lopen. ProRail wil hiermee
de veiligheid op en rond het spoor verbeteren. Ook wil ProRail het
aantal verstoringen dat wordt veroorzaakt door mensen die langs het
spoor lopen terugdringen met 20 procent.
In Helmond komen veel verstoringen door spoorlopers voor. Voorbeelden
zijn: mensen die buiten de overwegen het spoor oversteken, spelende
kinderen op de geluidswallen en mensen die onder de gesloten
spoorbomen doorkruipen. Deze mensen brengen zichzelf in gevaar, en
veroorzaken ook vertragingen. De machinist moet namelijk abrupt remmen
wanneer hij iemand op het spoor ziet. Hij schrikt en weet niet of de
persoon op het spoor de trein ziet aankomen. Tot de spoorloper weg is,
moeten alle treinen stapvoets rijden en dit zorgt voor vertragingen.
Brieven
ProRail en de gemeente Helmond hebben vorige week conceptbrieven laten
pretesten door 19 proefpersonen uit Helmond. Aan de hand van hun tips
zijn de brieven verbeterd. Deze week stuurt ProRail de 900 brieven aan
omwonenden van station t Hout en het Centraal station om ze te wijzen
op de gevaren en gevolgen van langs en over het spoor lopen. Ook
controleert de spoorwegpolitie extra op mensen die illegaal het spoor
oversteken. Mensen die langs of over het spoor lopen krijgen een
bekeuring.
Achtergrond
10 procent van alle verstoringen van het treinverkeer wordt
veroorzaakt door derden. Daaronder verstaan we: aanrijdingen,
zelfdoding, spoorlopers en vandalisme. ProRail werkt er samen met NS,
gemeentes en spoorwegpolitie aan om dergelijke vertragingen terug te
dringen. Doelstelling van ProRail is om op de derdenstoringen in 2003
in Zuid Nederland een daling van 20 procent te realiseren ten opzicht
van 2002.
---