Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

26-7-2003; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring

HENK VAN DE LAGEMAAT (26E) VERBIJT DE PIJN, MAAR VERBETERD ZIJN TIJD

ALLEEN NOG PROBLEMEN IN DE 1e SECTIE VOOR KATJA POENSGEN (29E)

De tweede trainingsdag voor de Grosser Preis von Deutschland op de nabij het oude Oostblok gelegen Sachsenring verliep naar tevredenheid voor het Dark Dog Molenaar Honda team. Katja Poensgen verbeterde haar tij met 0,9 seconden en wist zich wederom te kwalificeren voor de race, terwijl teammaat Henk van de Lagemaat, ondanks hevige pijnsteken in zijn knie, ook een fikse vooruitgang boekte en mag starten vanaf de 26e plaats.

"Ik had heel veel last van mijn knie. Dat was er zelfs de reden van dat ik vandaag drie of vier keer vaker de pitbox op heb moeten zoeken dan normaal. Ik moest af en toe even mijn been strekken en schudden om de pijn tegen te gaan. Het was af en toe echt ondraaglijk", opent Van de Lagemaat, die afgelopen week zijn knie nog had laten onderzoeken. "In Donington Park speelde mijn knie al op. Daarom ben ik begon deze week bij dr. Peter Langenhorst van het sportmedisch centrum in Breda geweest om mijn linker knie te laten onderzoeken. Daar constateerde men een irritatie onder de knieschijf in het kraakbeen. Het is geen ontsteking, maar een irritatie die zo nu en dan opspeelt. Nadeel hier op de Sachsenring is dat we 10 linker bochten hebben en dat juist bij de linker bochten de knie die ik daar uitsteek af en toe door de pijnsteken zowat gevoelloos wordt. Dat haalde me enorm uit mijn trainingsritme. Maar toch heb ik in de laatste ronden van de beslissende tijdtraining de pijn verbeten en kwam ik nog tot een snellere tijd. Vanmorgen hadden we met de vering alles een stuk strakker gezet, maar dat bleek iets te veel. Met een ietsje 'terug' in de tijdtraining bleek at veel beter te gaan, dus ik heb ondanks de pijn echt wel een goed gevoel", meldt Van de Lagemaat, die op de weersvoorspellingen voor zondag veel wolken en regen ziet. Teammanager Martin van Genderen is tevens sportmasseur en verklaart over de pijnlijke knie van Henk: "Omdat Henk zijn knie moet buigen komt er compressie (druk) in de knie. Dat geeft echt heel fikse pijnscheuten. We gaan aan het einde van de middag even langs bij circuitarts dr. Costa of hij misschien een pijnstillende injectie voor de race van morgen heeft."

Katja Poensgen was enorm opgelucht dat ze er ook bij haar thuis Grand Prix 'bij staat'. "Weliswaar niet op de plek die ik gehoopt had, want ik wilde de wildcards achter me houden, maar toch ben ik tevreden. Mijn probleem ligt echter in de moeilijke eerst korte 6 bochten na start en finish. Dat is echt priegelen, en daar krijg ik mijn motor nog niet goed en snel genoeg omgelegd. Daar ontbeer ik misschien wel een beetje kracht ten opzichte van de mannen. Maar verder gaat het goed op de Sachsenring. De Honda loopt als vergif en het is dat de wind in de tijdtraining letterlijk en figuurlijk wat 'tegengas' gaf, want anders had ik mijn tijd nog verder kunnen verbeteren. Het is een goed baantje voor de Honda's, dat blijkt ook uit et feit dat Porto en Rolfo op de fabrieks Honda's van 2002 het hier met een eerste en tweede plaats goed doen. Ik heb echt zin in de race van morgen", meldt Katja, die aansluitend aan haar wedstrijd ook direct weer de microfoon er hand moet nemen voor de Duitse RTL televisie, om als co-commentator op te treden bij de MotoGP-race die na de 250cc van start gaat.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

1. S. PORTO ARG 1'25.728 HONDA -0.772

2. R. ROLFO ITA 1'25.891 HONDA -0.543

3. F. BATTAINI ITA 1'25.944 APRILIA -0.493

4. F. NIETO SPA 1'25.963 APRILIA -0.805

5. R. DE PUNIET FRA 1'26.032 APRILIA -0.090

6. M. POGGIALI RSM 1'26.104 APRILIA -0.507

7. N. MATSUDO JPN 1'26.116 YAMAHA -0.554

8. S. GUINTOLI FRA 1'26.381 APRILIA -0.262

9. T. ELIAS SPA 1'26.517 APRILIA -0.359

10. A. WEST AUS 1'26.878 APRILIA -0.064

11. J. OLIVE SPA 1'27.099 APRILIA 0.381

12. A. BALDOLINI ITA 1'27.212 APRILIA -1.180

13. A. DEBON SPA 1'27.241 HONDA -0.576

14. E. NIGON FRA 1'27.281 APRILIA -0.782

15. H. FAUBEL SPA 1'27.409 APRILIA -0.489

16. H. MARCHAND FRA 1'27.482 APRILIA -0.591

17. C. DAVIES GBR 1'27.512 APRILIA -0.540

18. D. HEIDOLF GER 1'27.568 APRILIA -0.819

19. J. SMRZ CZE 1'27.656 HONDA -0.781

20. J. STIGEFELT SWE 1'27.768 APRILIA -0.541

21. E. BATAILLE FRA 1'28.057 HONDA -0.727

22. M. NEUKIRCHNER GER 1'28.458 HONDA -0.640

23. L. PESEK CZE 1'28.563 YAMAHA -0.639

24. C. GEMMEL GER 1'28.670 HONDA 0.262

25. T. PALANDER SWE 1'29.191 HONDA -1.531

26. H. vd LAGEMAAT NED Dark Dog Molenaar Honda 1'30.214 HONDA -0.766

27. V. KALLIO FIN 1'30.377 YAMAHA -1.673

28. N. RANK GER 1'30.725 HONDA -2.397

29. K. POENSGEN GER Dark Dog Molenaar Honda 1'31.103 HONDA -0,826

Not qualified (Out of 107%)

N. KEHRER GER 1'32.270 HONDA, Qualification Time 107% 1'31.729

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:

1. M. BIAGGI ITA 1'23.734 HONDA -0.636

2. J. McWILLIAMS GBR 1'23.736 PROTON KR -0.676

3. L. CAPIROSSI ITA 1'24.058 DUCATI -0.961

4. V. ROSSI ITA 1'24.253 HONDA -0.082

5. S. GIBERNAU SPA 1'24.287 HONDA -0.577

6. T. BAYLISS AUS 1'24.405 DUCATI -0.337

7. C. CHECA SPA 1'24.423 YAMAHA -0.312

8. T. UKAWA JPN 1'24.492 HONDA -0.742

9. N. AOKI JPN 1'24.574 PROTON KR -1.990

10. S. NAKANO JPN 1'24.592 YAMAHA -0.530

11. A. BARROS BRA 1'24.745 YAMAHA -0.465

12. M. MELANDRI ITA 1'24.781 YAMAHA -0.095

13. C. EDWARDS USA 1'24.794 APRILIA -0.820

14. K. ROBERTS USA 1'24.913 SUZUKI -0.994

15. N. HAYDEN USA 1'24.961 HONDA -0.594

16. N. ABE JPN 1'24.981 YAMAHA 0.748

17. N. HAGA JPN 1'25.008 APRILIA -0.776

18. O. JACQUE FRA 1'25.038 YAMAHA -0.378

19. M. TAMADA JPN 1'25.360 HONDA -0.359

20. G. McCOY AUS 1'25.563 KAWASAKI 0.274

21. A. HOFMANN GER 1'26.003 KAWASAKI -0.011

22. J. HOPKINS USA 1'26.247 SUZUKI 0.199

23. R. KIYONARI JPN 1'26.296 HONDA -1.167

24. A. PITT AUS 1'26.302 KAWASAKI -1.504

25. D. DE GEA SPA 1'26.727 SABRE V4 0.023

NQ C. BURNS GBR ROC YAMAHA met een gebroken sleutelbeen

125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:

1. S.PERUGINI ITA 1'27.717 APRILIA -1.401

2. A.DE ANGELIS RSM 1'27.771 APRILIA -0.874

3. H.BARBERA SPA 1'28.022 APRILIA -1.469

4. L.CECCHINELLO ITA 1'28.097 APRILIA -1.440

5. C.STONER AUS 1'28.223 APRILIA -0.886

6. A. DOVIZIOSO ITA 1'28.291 HONDA -1.011

7. D.PEDROSA SPA 1'28.355 HONDA -0.792

8. G.BORSOI ITA 1'28.392 APRILIA -1.267

9. S.JENKNER GER 1'28.457 APRILIA -0.456

10. S.CORSI ITA 1'28.459 HONDA -2.057

************

Ingezonden persbericht