Ingezonden persbericht
Cable1-CEB Racing Team tijdens Pearle Alfa 147 GTA rae op Spa-Francorchamps
Voor de vierde race binnen de Pearle Alfa 147 Challenge verkoos de organisatie het vermaarde Formule 1 circuit van Spa-Francorchamps boven het gebruikelijke Zandvoort of Assen. Mede door de lengte van het circuit werd besloten op hetzelfde moment ook een race om het Italiaans Alfa GTA kampioenschap te verrijden, waardoor het gezamenlijk resultaat de klassering opleverde voor de eerste Europese ronde binnen deze klasse. Van de Cable1-CEB Racing Teamleden scoorde Tim Coronel dit keer het best. Hij startte -de hectisch verlopen- race als vijfde en eindigde achter de Italiaan Maurizio Campani als tweede en was daarmee tevens beste Nederlander. Met de klassering verstevigt Tim Coronel zijn leidende positie in het tussenklassement na vier races. Van de overige Cable1-CEB Team rijders haalde alleen Paulien Zwart de finish. Zij eindigde als 16e algemeen en zesde Nederlander. De overige teamleden raakten in de beginfase van de strijd betrokken bij een crash als gevolg van een enorm oliespoor.
Tim Coronel (Alphen aan den Rijn): "Ik kwam als vijfde uit de training. Dat had beslist nog beter gekund, maar op een tweetal cruciale momenten ging het net niet helemaal lekker. Tijdens mijn eerste snelle ronde reed ik samen met Berend Gesman en Sandor van Es. Wij vormden een treintje om zo optimaal mogelijk de slipstream te gebruiken. Maar bij de Busstop-chicane raakte een voor ons rijdende Ier niet alleen een bandenstapel, maar ook de auto van Berend. Daarmee was bij ons de snelheid er uit en konden we opnieuw beginnen. Het roomlaagje was daarmee wel van mijn banden. Het rondje erna heb ik eerst Sandor aan zijn snellere tijd geholpen, maar verspeelde mijn eigen kansen door me een keer te verremmen. Sandor dus vierde en ik vijfde. De start liep volgens plan en samen sloten we vrijwel direct aan bij leider Maurizio Campani. Goed ventje die Italiaan. En nu ik het toch over goed heb, ik wil hier ook nog wel eens een keer aangeven dat mijn auto ook perfect was. Die mannen van Dusan (Rakic-de preparateur van de auto's -red.) hadden het echt helemaal voor elkaar. Maar in die eerste raceronde ging er van alles mis en de Safety Car kwam op de baan. Na anderhalve ronde volgde er een herstart en het lukte me weer om goed weg te komen. Sandor kon door toedoen van Rory Bertram alleen niet lekker aansluiten, dus heb ik mij maar op die Italiaan gefocust. Samen streden we om de overwinning, tot het moment dat ik drie ronden voor het eind in de Busstop-chicane ook een bandenstapel tegenkwam. Mijn wiel raakte iets ontzet en de motorkap schoot deels uit de vergrendeling. Ik kon wel doorrijden, maar winnen was er niet meer bij. Daarna ben ik voor de maximale punten in het Nederlands kampioenschap gegaan. En dat is toppie gelukt, mag ik wel zeggen!"
Sandor van Es (Amsterdam): "Je weet dat dit een circuit is, waar je ontzag voor moet hebben. Vandaar dat ik het eerste deel van mijn vrije training heb gebruikt om de bochten nog beter te leren kennen. Alles langzaam maar zeker opgebouwd. In de tijdtraining heb ik nauw samengewerkt met Tim Coronel. Die vierde plaats op de startgrid vormde een uitstekend uitgangspunt voor de race. Na een goede start, samen met Tim liet ik de twee voor ons staande Nederlanders achter me en zo lagen wij twee en drie. Even later kwam Tim uit mijn slipstream en schoof een plek op, waardoor ik derde lag. Het idee was om samen weg te komen door optimaal gebruik te maken van elkaars slipstream op de lange rechte stukken. Maar dat liep allemaal een beetje anders. Zo kwam er al snel een Safety Car in de baan en tijdens die fase werd ik -onder een gele vlag- ingehaald door (de later gediskwalificeerde-red.) Bertram. Daarmee viel ons plannetje eigenlijk gelijk in duigen. Gelukkig kreeg ik na de herstart weer aansluiting bij Tim Coronel, al duurde dat niet al te lang. Ik werd namelijk op het achterwiel aangetikt door Sebastiaan Bleekmolen, die volgens eigen zeggen, op zijn beurt weer werd geraakt door de wat verder teruggevallen Bertram. Mijn achterwiel stond er niet alleen krom onder maar was ook voor een deel afgebroken. Einde race dus voor mij en geen punten!"
Berend Gesman (Alphen aan den Rijn): "Het was voor mij zeker niet de eerste keer hier op Spa-Francorchamps. Ik heb hier drie keer eerder gereden. Dat merk je ook, je bent snel weer gewend aan de bochten, het enige is dat je met deze auto hier nooit eerder gereden hebt en dat is iets waar je dan wel weer rekening mee moet houden. In de vrije training zat ik bij de snelsten dus dat beloofde veel voor de kwalificatie naar de race. Vooraf hebben we onze tactiek duidelijk doorgesproken. We zouden met een lang lint proberen om met elkaar aan snelle tijden te komen. Juist toen ik in mijn flying lap achter Tim en Sandor aan reed, kwamen we in de Busstop-chicane een Ier tegen die de zaak niet echt onder controle had en mij vol op het achterwiel raakte. Dat verklaart gelijk mijn twaalfde startplaats, of, wanneer je de Italianen niet zou meetellen een achtste plek. De avond en nacht voor de race op zaterdag hebben de technici van het team hard gewerkt om mij toch weer een goede auto te bezorgen. Voor de start lag mijn focus duidelijk op het binnenhalen van punten voor het Nederlands kampioenschap. Om die reden startte ik ook iets voorzichtiger om een beetje de kat uit de boom te kijken. Maar bij de derde bocht was het al raak. Met bosjes gingen we eraf, nadat een van de voor ons rijdende Italianen precies op die plek zijn hele oliecarter had leeggestort. Er was geen houden meer aan! Einde oefening dus en een weekend om snel te vergeten!"
Oscar Middeldorp (Alphen aan den Rijn): "Ik moet een jaar of tien terug in de tijd. Toen reed ik mijn laatste race hier op Spa-Francorchamps. Tijdens de vrije training op donderdag regende het, dus moest je het beslist rustiger aan doen. Een vrije training later, ging het voor mijn gevoel wel behoorlijk, maar ik miste toch wel een stukje grip en wegligging. Later bleek dat in de schokdempers te zitten. Een mankement dat de monteurs nog voor de officiële training konden verhelpen. Toch bracht ook die training niet wat ik er van verwachtte. Een steentje boorde zich al vroeg door de radiateur en met een oplopende temperatuurmeter ben je niet optimaal geconcentreerd bezig om snelle tijden te rijden. Ik stond dus helemaal achteraan bij de start. Bij de start kwam ik goed weg en schoof redelijk door naar voren. Maar ook voor mij lag daar in één keer dat oliespoor en was er geen houden meer aan. Net als bij Berend was het voor mij daar einde race."
Jan-Joris Verheul (Dordrecht): "Ik ben hier vol enthousiasme naar toe gegaan. Met het DTCC reed ik hier al eens eerder en tijdens de vrije training kwamen de racelijnen dan ook snel terug. En hoewel er meer in zat, was ik tevreden met mijn plaats in de top 10. We probeerden tijdens de training in elkaars slipstream naar hele snelle tijden te komen, maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt. Soms zijn de onderlinge gaten toch net iets te groot om echt voordeel van je voorganger te hebben. Uiteindelijk bleek het verschil met Tim en Sandor maar drie-tiende van een seconde. Vandaar mijn tevredenheid met het resultaat. Vanaf mijn tiende plaats kwam ik goed weg en had gelijk drie man te pakken. Even later verremde ik mij en moest weer iets van die winst prijsgeven. Toen lag daar ook voor mij dat inmiddels beroemde oliespoor, waar ook ik op onderuit ging. Ik dook zo de grintbak in! De auto bleef onbeschadigd, maar wanneer je met hulp die bak weer uitkomt is je race over. Dat was dus mijn weekendje Spa! "
Paulien Zwart (Ouderkerk aan de Amstel): "Twee jaar geleden heb ik hier een keer met een Clio gereden. Het circuit was dus niet onbekend, maar met de Alfa was het toch wel wat anders. Net als de anderen van ons team heb ik goed opgelet en zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de slipstream. Als tiende Nederlander en twintigste algemeen stond ik weliswaar wat verder naar achteren, maar zat er bij de start -voor mijn gevoel- goed bij. Ik probeerde gelijk wat verder naar voren te komen en kwam zo in het groepje terecht waar ook Oscar, Berend en Jan-Joris zaten. Toen iedereen op de olie begon te glijden raakte niet alleen mijn deur maar ook het voorwiel beschadigd. Mijn stuur stond helemaal scheef, maar ik kon doorrijden, dus dat heb ik ook gedaan. Aanvallen op die positie afslaan werd moeilijker want ik miste gewoon een stukje snelheid en wegligging. Maar ik wilde finishen en dat is dit keer gelukt. Voor het eerst dit seizoen! Ik ben dus wel tevreden, maar had graag nog wat verder naar voren gestaan in het klassement."
Uitslag 1e EK en 4e race Pearle Alfa Romeo 147 GTA Challenge, Spa-Francorchamps
1. Maurizio Campani 10 ronden in 32.05.161; 2. (1) Tim Coronel, op 01.604; 3. Simone Iacone op 04.921; 4. (2) Boy Zentveldt op 06.356; 5. Dirk Wagner op 17.728; 6. (3) Phil Bastiaans 18.401 en 16. (8) Paulien Zwart op 59.173. Tussen haakjes de posities in het nationaal klassement.
Spa-Francorchamps, 26-27 juli 2003
Foto vrij van copyright (volgt op een later tijdstip)