Datum 25 juli 2003 Intelligente computer voorkomt prijsstijging 118KPN introduceert voor de nummerinformatiedienst 118 een zgn. 'sprekende computer' die tevens kan 'luisteren'. Deze nieuwe techniek voorkomt een prijsstijging doordat vragen zelfstanding door de computer afgehandeld kunnen worden. Na een proefperiode waar het spraakherkenningsysteem met daadwerkelijke vragen van klanten is getest, wordt het vernieuwde 118 vandaag landelijk ingevoerd.
Door het aanbieden van een volledig geautomatiseerde dienstverlening daalt de kostprijs dermate, dat het huidige tarief van E 0,60 gehandhaafd kan blijven. KPN mag namelijk per 1 juli 2003 van toezichthouder OPTA, zijn landelijke telefonische abonnee-informatiedienst 118 niet langer onder kostprijs aanbieden. Een kostendekkend tarief met de huidige technologie zou leiden tot een tariefstijging van de huidige E 0,60 naar ca. E 1,-.
De nieuwe 118-formule is dynamisch en vraagt de klant bevestiging van hetgeen er "verstaan" is. Dit leidt enerzijds tot een hoger percentage geslaagde gesprekken, maar is anderzijds ook prettiger voor de klant. Indien de klant niet door de sprekende computer kan worden geholpen, kan deze tegen een meerprijs van E 0,55 automatisch doorgeschakeld worden naar een medewerker of kan de verbinding verbreken. Kiest men voor de eerste optie dan is de totaalprijs identiek aan het tarief voor de nummerinformatiedienst 0900-8008, waar men direct door een medewerker geholpen wordt. Nu KPN de dienst 118 kostendekkend aanbiedt, kan de dienstverlening verder uitgebreid worden met bijvoorbeeld het verstrekken van nummers per sms, of het direct doorverbinden naar het gewenste nummer.
SNT is verantwoordelijk voor de huidige uitvoering van de dienst 118 en heeft de applicatie spraakherkenning, in samenspraak met KPN, ontwikkeld. In afwachting van de resultaten, zal SNT nagaan of deze applicatie ook voor andere diensten en opdrachtgevers kan worden ingezet.
Nummerinformatie via spraakherkenning wordt al enige tijd met succes toepast in de Verenigde Staten, Zweden en Portugal.
---
Noot voor de redactie,
KPN NV