AutoRai

25-7-2003

Nederland klaar voor Chrysler Crossfire

Dit najaar maakt de Chrysler Crossfire zijn debuut in de showrooms van de Nederlandse Chrysler-dealers. Tot het einde van dit jaar worden circa tachtig exemplaren vanuit de fabriek in Osnabrück naar Nederland getransporteerd.

Gezien het hoge aantal voorintekeningen verwacht de divisie Chrysler, Jeep & Dodge van DaimlerChrysler Nederland dat haar dealers dit en volgend jaar circa 350 Crossfires zullen verkopen. De netto verkoopprijs van de Chrysler Crossfire is voor Europa voorlopig vastgesteld op 32.000, dit bedrag is exclusief BTW en BPM. Medio augustus worden in Nederland de consumentenprijzen bekend gemaakt voor de diverse uitvoeringsvarianten, accessoires en opties van de Crossfire.

De opvallende nieuwe tweezits sportcoupé van Chrysler is een product waarin Amerikaans ontwerp hand in hand gaat met technologie, rijeigenschappen en maatvoering die bijzonder geschikt zijn voor de Europese markten.

Chrysler wil met de Crossfire een echte rijdersauto neerzetten die de kernwaarden van het merk weergeeft expressief, zelfverzekerd, romantisch en geraffineerd. Met zijn lange motorkap en fastback boat tail achterkant zal het silhouet van de Crossfire overal ter wereld onmiddellijk herkenbaar zijn.

De Chrysler Crossfire is een auto met beproefde techniek in een opzienbarend jasje. Ik ben er zeker van dat de Crossfire een Chrysler-icoon zal worden, zegt Thomas Hausch, directeur internationale verkoop & marketing van de Chrysler Group. De voorzijde van deze coupé zal voor het grote publiek het nieuwe gezicht van Chrysler worden, en zijn rijkarakteristieken vormen de maatstaf voor toekomstige Chrysler-producten.

De Crossfire komt dit najaar voor de Europese markten zowel in een links- als rechtsgestuurde uitvoering op de markt. De Chrysler Group is van plan 20.000 exemplaren per jaar te produceren, waarvan circa vijftien procent bestemd is voor markten buiten Noord Amerika.

De Chrysler Crossfire werd in de Verenigde Staten ontwikkeld door de afdeling Advanced Vehicle Engineering, maar wordt in Duitsland gebouwd. Dit gebeurt in samenwerking met Karmann, een van de belangrijkste toeleveranciers in de automobielindustrie.