Kinderen met een beperking op een reguliere basisschool
Nieuwe publicatie Werken aan inclusief onderwijs
Utrecht, 25 juli 2003 - Bij het NIZW is de brochure Werken aan
inclusief onderwijs verschenen. Hierin staan vijf voorbeelden van
kinderen met ernstige beperkingen die voltijds of enkele dagdelen naar
een reguliere basisschool gaan. De voorbeelden laten zien hoe deelname
aan het reguliere basisonderwijs verloopt en welke ondersteuning
daarbij geboden wordt. In de brochure komen ouders, leerkrachten en
begeleiders aan het woord.
Steeds meer ouders van kinderen met een beperking kiezen voor regulier
basisonderwijs, dicht bij huis. Zorgaanbieders hebben verschillende
initiatieven genomen om ouders en kinderen daarbij te ondersteunen.
Het overheidsbeleid is erop gericht deelname van kinderen met een
handicap aan het reguliere onderwijs te bevorderen.
Suggesties
De verhalen in de brochure laten zien wat deelname van kinderen met
een beperking aan het reguliere basisonderwijs betekent voor de
kinderen zelf, voor hun ouders en voor de school. De brochure geeft
suggesties aan ouders, directies en onderwijzers van scholen,
ambulante begeleiders van regionale expertisecentra en medewerkers van
zorginstellingen die willen samenwerken aan inclusief onderwijs.
Voorbeeld: Leonard
Leonard is elf jaar en heeft een ontwikkelingsachterstand. Hij gaat
twee dagdelen per week naar een reguliere basisschool: Aan de hand van
een kleuter loopt Leonard dwars over de speelplaats. Van zijn gezicht
is af te lezen dat hij geniet. Begeleidster Els loopt op een paar
meter afstand achter het tweetal aan om ervoor te zorgen dat Leonard
niet valt. Het meisje blijft hem stevig vasthouden. Bij het hek
aangekomen blijven ze even hangen, dan draaien ze weer om en gaan ze
richting de andere kinderen. Het is pauze voor de kleuters en het is
een drukte van belang op het plein; ze hollen, schreeuwen en spelen.
Er staan een paar 'speelhuizen' waar de kinderen in kruipen, bovenop
klimmen en vanaf springen. Els helpt Leonard om in een huisje te
klimmen waar ook een paar andere kinderen zitten. Leonard voelt zich
een beetje onwennig. Hij vindt het leuk om even in het huisje te
staan, maar hij wil toch liever rondlopen op het plein.
Princenhofgroep
Deze brochure is opgesteld in samenwerking met de Princenhofgroep. De
Princenhofgroep bestaat uit twaalf instellingen voor zorg- en
dienstverlening aan mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke
beperking die zich inzetten voor volwaardig burgerschap van mensen met
een handicap. Het doel van de Princenhofgroep is de toegankelijkheid
van de samenleving te vergroten, waardoor het voor mensen met een
beperking makkelijker wordt om eraan deel te nemen. Eén aspect daarvan
is inclusief onderwijs: onderwijs waar kinderen ongeacht hun
beperkingen samen kunnen leren.
Bestellen
Werken aan inclusief onderwijs. Voorbeelden van kinderen met een
beperking op een reguliere basisschool is geschreven door Mariëlle
Cuijpers en Jeroen Zomerplaag en kost EUR 9,50. ISBN 90-5957-069-3 en
E 328321. Verkrijgbaar via de boekhandel of te bestellen bij NIZW
Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07,
fax (030) 230 64 91, e-mail bestel@nizw.nl. Klik hier om de publicatie
te bestellen.
Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn