Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn

Kinderen met een beperking op een reguliere basisschool

Nieuwe publicatie Werken aan inclusief onderwijs

Utrecht, 25 juli 2003 - Bij het NIZW is de brochure Werken aan inclusief onderwijs verschenen. Hierin staan vijf voorbeelden van kinderen met ernstige beperkingen die voltijds of enkele dagdelen naar een reguliere basisschool gaan. De voorbeelden laten zien hoe deelname aan het reguliere basisonderwijs verloopt en welke ondersteuning daarbij geboden wordt. In de brochure komen ouders, leerkrachten en begeleiders aan het woord.

Steeds meer ouders van kinderen met een beperking kiezen voor regulier basisonderwijs, dicht bij huis. Zorgaanbieders hebben verschillende initiatieven genomen om ouders en kinderen daarbij te ondersteunen. Het overheidsbeleid is erop gericht deelname van kinderen met een handicap aan het reguliere onderwijs te bevorderen.

Suggesties
De verhalen in de brochure laten zien wat deelname van kinderen met een beperking aan het reguliere basisonderwijs betekent voor de kinderen zelf, voor hun ouders en voor de school. De brochure geeft suggesties aan ouders, directies en onderwijzers van scholen, ambulante begeleiders van regionale expertisecentra en medewerkers van zorginstellingen die willen samenwerken aan inclusief onderwijs.

Voorbeeld: Leonard
Leonard is elf jaar en heeft een ontwikkelingsachterstand. Hij gaat twee dagdelen per week naar een reguliere basisschool: Aan de hand van een kleuter loopt Leonard dwars over de speelplaats. Van zijn gezicht is af te lezen dat hij geniet. Begeleidster Els loopt op een paar meter afstand achter het tweetal aan om ervoor te zorgen dat Leonard niet valt. Het meisje blijft hem stevig vasthouden. Bij het hek aangekomen blijven ze even hangen, dan draaien ze weer om en gaan ze richting de andere kinderen. Het is pauze voor de kleuters en het is een drukte van belang op het plein; ze hollen, schreeuwen en spelen. Er staan een paar 'speelhuizen' waar de kinderen in kruipen, bovenop klimmen en vanaf springen. Els helpt Leonard om in een huisje te klimmen waar ook een paar andere kinderen zitten. Leonard voelt zich een beetje onwennig. Hij vindt het leuk om even in het huisje te staan, maar hij wil toch liever rondlopen op het plein.

Princenhofgroep
Deze brochure is opgesteld in samenwerking met de Princenhofgroep. De Princenhofgroep bestaat uit twaalf instellingen voor zorg- en dienstverlening aan mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking die zich inzetten voor volwaardig burgerschap van mensen met een handicap. Het doel van de Princenhofgroep is de toegankelijkheid van de samenleving te vergroten, waardoor het voor mensen met een beperking makkelijker wordt om eraan deel te nemen. Eén aspect daarvan is inclusief onderwijs: onderwijs waar kinderen ongeacht hun beperkingen samen kunnen leren.

Bestellen
Werken aan inclusief onderwijs. Voorbeelden van kinderen met een beperking op een reguliere basisschool is geschreven door Mariëlle Cuijpers en Jeroen Zomerplaag en kost EUR 9,50. ISBN 90-5957-069-3 en E 328321. Verkrijgbaar via de boekhandel of te bestellen bij NIZW Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07, fax (030) 230 64 91, e-mail bestel@nizw.nl. Klik hier om de publicatie te bestellen.