Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Contraterrorisme in Nederland
25 juli 2003
11 september heeft op pijnlijke wijze duidelijk gemaakt dat terrorisme
een bedreiging van de nationale veiligheid vormt. Nationaal en
internationaal staat terrorismebestrijding dan ook hoog op de
politieke agenda. Drs. E.S.M. Akerboom, directeur democratische
rechtsorde van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, schreef
in het juninummer van het Tijdschrift voor de Politie een artikel over
contraterrorisme in Nederland. Dit artikel schetst (de radicalisering
van) het islamistisch terrorisme in Nederland en de werkwijze van de
AIVD. Hierbij wordt gewezen op het grote belang van een intensieve
samenwerking tussen de AIVD en de politie.
Hieronder volgen de conclusies uit het artikel. Het hele artikel in
PDf-formaat kunt u downloaden aan de rechterzijde van het scherm.
---
* Op dit moment kan worden gesteld dat de geweldsdreiging die
uitgaat van het islamistisch terrorisme zich ontwikkelt naar een
aanzienlijke en structurele exogene én endogene dreiging.
* Radicaal-islamitische personen en groeperingen in vele landen
blijken er in toenemende mate in te slagen gematigde moslims ervan
te overtuigen dat de verwezenlijking van een maatschappij die in
overeenstemming is met de zuivere islam dé oplossing biedt voor
onrechtvaardigheden in de betreffende samenleving.
* Op indringende wijze is aan het licht gekomen dat ook sommige in
Nederland opgegroeide moslims ontvankelijk zijn voor
radicaal-islamitische opvattingen en manipulatie. Een aantal van
hen is geradicaliseerd en succesvol gerekruteerd voor de jihad met
het martelaarschap in het vooruitzicht.
* Contraterrorisme geschiedt in Nederland op basis van een brede
benadering. Dit houdt in dat terrorisme niet als een geïsoleerd
fenomeen wordt bestreden maar in combinatie met aangrenzende
fenomenen van radicalisering en rekrutering. Om effectieve
interventies te kunnen doen, moeten signalen in een vroegtijdig
stadium worden onderkend.
* Effectieve contrastrategieën zijn in ieder geval gericht op de
volgende relevante categorieën: terroristen, ondersteuners,
sympathisanten, de (moslim)gemeenschap.
* De bestrijding van het islamistisch terrorisme vergt niet alleen
een grote inspanning van inlichtingen- en veiligheidsdiensten,
politie en justitie, maar behoeft ook voortdurende aandacht op
andere beleidsterreinen, zoals het immigratie- en
vreemdelingenbeleid en het integratiebeleid.
* Het onderkennen van terroristische netwerken en het voorkomen van
aanslagen is een kerntaak van de AIVD.
* De bestrijding van het internationaal terrorisme vraagt om een
nauwe samenwerking en gegevensuitwisseling met buitenlandse
opsporings-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten.
* Terrorismebestrijding bestaat in belangrijke mate uit het
onderkennen en zo nodig onder controle stellen van radicale kernen
en netwerken en uit het tijdig signaleren en voorkomen van
radicalisering. Hiertoe is intensieve samenwerking essentieel (met
BZK, Justitie, OM/LOvJ, KLPD/UTBT, MIVD, Kmar, politiekorpsen,
RID'en, en andere).
* Alleen al vanwege haar rol bij het opsporen en vervolgen van
strafbare feiten is de politie een belangrijke partner voor de
AIVD bij de bestrijding van terrorisme. In toenemende mate zal de
politie ook informatie kunnen verschaffen die helpt
radicaliseringsprocessen in een vroegtijdig stadium te
onderkennen. Het zwaartepunt ligt daarbij op de kwaliteit van haar
relatie met (personen in) de moslimgemeenschap.
* De regionale inlichtingendiensten vormen het schakelpunt tussen
politie en AIVD. Het toenemende belang van deze schakelfunctie
geeft de kwaliteitsverbetering die binnen de RID'en is ingezet
extra gewicht.