Ingezonden persbericht


Merkwaarde Samsung in drie jaar meer dan verdubbeld

Interbrand roept Samsung uit tot snelst groeiend merk voor tweede jaar op rij

Delft, 25 juli 2003 Het wereldwijd toonaangevende merkenbureau Interbrand heeft Samsung voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot het snelst groeiende merk ter wereld. In slechts drie jaar is de merkwaarde van Samsung meer dan verdubbeld van US$ 5,2 miljard in 2001 tot de huidige waarde van US$ 10,8 miljard. In het jaarlijkse onderzoek van Interbrand naar de top 100 van wereldwijde merken heeft Samsung de 25ste plaats bereikt. Samsung stond in 2001 nog op de 42ste plaats en stootte in 2002 door naar plaats 34. Samsung maakt deel uit van een kopgroep van multinationals waarvan de merken voor consumenten, opinieleiders en retailers wereldwijd tot de verbeelding spreken.

Samsung gaat uit van een integrale aanpak van wereldwijde merkcommunicatie. De diverse, onafhankelijke lokale strategieën van Samsung hebben één brand image als basis. De zeer sterke groei van het Samsung-merk weerspiegelt de enorme investeringen die de onderneming voortdurend doet in geïntegreerde wereldwijde advertentie- en marketinginitiatieven, zoals het voortgezette partnership met de Olympische Spelen.

"In 1996 identificeerde en benadrukte topman Kun-Hee Lee de competitieve waarde van een premium merk", aldus TaeHo Kim, Vice President Corporate Communications van Samsung Group. "Wij hebben als gevolg hiervan een wereldwijd programma gelanceerd om van Samsung een internationaal topmerk te maken. In al onze marketingactiviteiten komt onze corporate identity tot uitdrukking."

"Uit de aanhoudende sterke stijging van de merkwaarde van Samsung blijkt dat het commitment van de onderneming om op wereldwijde schaal in het merk te investeren vruchten afwerpt. Het creëren van commitment van de merkwaarde vormt een belangrijk doel voor de gehele organisatie, van de CEO tot en met alle medewerkers. Samsung heeft de versterking van het merk aangemerkt als de belangrijkste invalshoek in haar marketingstrategie, met inbegrip van productontwikkeling, selectie van distributiekanalen, channel marketing en in- en externe communicatie", stelt Jan Lindemann, Global Managing Director van Interbrand. "Samsung s belangrijkste succesfactor is de ambitie en vastbeslotenheid van het management Samsung tot het leidende merk in de sector te maken, de daarvoor vereiste investeringen te doen en de juiste organisatie achter het merk te zetten."

De principes van Samsung s merkleiderschap zijn vastgelegd in de New Management Philosophy van Samsung, die topman Lee in 1993 heeft geïntroduceerd als onderdeel van het wereldwijde kwaliteitsinitiatief. Topman Lee verklaarde toen dat het merk Samsung synoniem moest worden met producten, medewerkers en processen van wereldklasse. Vanaf dat moment heeft Samsung zich ontwikkeld tot een wereldwijde marktleider in verschillende segmenten. Zo heeft de onderneming het grootste marktaandeel in geheugenchips, flat-panel monitoren en kleurentelevisies. Inmiddels heeft Samsung met het marktaandeel in mobiele telefoons wereldwijd de derde plaats bereikt. Sinds juni 2003 neemt Samsung in Nederland in deze markt de tweede plaats in.

Samsung wil de groei van de merkwaarde voortzetten via een geïnstitutionaliseerde benadering van marketing en continue investeringen in de medewerkers, producten en regio s waarin de onderneming actief is. Samsung wil wereldwijd leider worden in de revolutie van de digitale convergentie met het marktleiderschap voor tenminste 50 verschillende producten.

Samsung
Samsung is wereldwijd toonaangevend in elektronica, financiën, handel en dienstverlening. Het hoofdkantoor is gevestigd in Korea. Samsung heeft circa 175.000 medewerkers die op een van de 285 kantoren en locaties in 67 verschillende landen werkzaam zijn. In 2002 behaalde Samsung een totale omzet van US$ 116,8 miljard. Voor meer informatie over Samsung: www.samsung.com

Samsung Electronics
Samsung Electronics is met 75.000 medewerkers en 87 kantoren gevestigd in 45 landen. De onderneming behaalde in het eerste halfjaar van 2003 een omzet van ¬ 14,7 miljard en in 2002 een totale omzet van ¬ 32,6 miljard.

Wereldwijd is Samsung Electronics toonaangevend in geheugenchips, telecommunicatie en digitale convergentietechnologie. De Koreaanse onderneming is de grootste fabrikant van geavanceerde geheugenchips, TFT-LCD schermen, CDMA mobiele telefoons en videorecorders. Samsung Electronics bestaat uit vier business units: Digital Media Network, Device Solution Network, Telecommunication Network en Digital Appliance Network Business.

In de Benelux verkoopt Samsung Electronics PC-randapparatuur, telecomproducten, consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten. Het bedrijf heeft vestigingen in Delft en Wommelgem. In totaal werken circa 100 mensen bij Samsung Electronics Benelux. Voor meer informatie over Samsung Electronics Benelux: www.samsung.nl