Vereniging van Recreatieondernemers Nederland
Vervolg persbericht
Bedrijfsleven wil betere besteding promotiegelden toerisme
WOERDEN, 25 juli 2003
"Vereenvoudig de toeristische promotie- en marketingstructuur in
Nederland. Niet meer naast elkaar een landelijke toeristische
organisatie, provinciale bureaus van toerisme, regionale en
lokale/stedelijke VVV-organisaties, maar een transparante organisatie
die bestaat uit maximaal twee niveaus: één (inter)nationale en één voor
de regionale promotie en marketing inclusief de lokale toeristische
informatiefunctie. Iedere euro die geïnvesteerd wordt, moet voor een zo
groot mogelijk deel ingezet worden voor promotie en marketing, en zo
min mogelijk voor stafactiviteiten". Dat vinden Koninklijk Horeca
Nederland, HISWA Vereniging en RECRON in een gezamenlijk opgestelde
discussienota, waarin wordt aangegeven hoe de toeristische promotie en
marketing in Nederland georganiseerd zou moeten worden. Op 22 juli is
deze nota gepresenteerd aan vertegenwoordigers van de VVV-organisaties,
Ministerie van Economische Zaken, Vereniging Nederlandse Gemeenten,
Provincies en enkele andere belangenorganisaties. Deze hebben in grote
lijnen positief gereageerd.
De huidige lokale en regionale versnippering van middelen, gebrek aan
beleid, financiële problemen en een uiteenvallende VVV-organisaties
dragen niet bij aan een slagvaardige toeristische organisatie. De drie
brancheorganisaties stellen daarom voor dat Toerisme Recreatie
Nederland (TRN) dé organisatie is die zich bezighoudt met de
Holland-promotie en bevordering van het inkomend zakelijk en
toeristisch reisverkeer. De regionale marketing en promotieorganisaties
bevorderen het binnenlands reisverkeer door organisatie en ontwikkeling
van evenementen en arrangementen op regio- en stadsniveau, aldus de
drie brancheorganisaties. Door met nog maar twee organisatie-lagen te
werken en met een heldere taakverdeling, kan de euro voor promoties
effectiever en efficiënter worden ingezet. Uiteraard zal de lokale
toeristische informatie functie bewaard dienen te blijven. Toerisme is
een belangrijke groeiende sector in Nederland en daarom vinden
Koninklijk Horeca Nederland, HISWA Vereniging en RECRON een goed
functionerende toeristische promotie- en marketing organisatie
essentieel.
In de nieuwe structuur faciliteert TRN de regionale organisaties d.m.v.
landelijke promotiekaders, een landelijke databank en (inter)nationale
onderzoeksstandaards. Regionale promotie- en marketing-organisaties
kunnen gebruik maken van deze faciliteiten, en die eventueel aanvullen
met regionale informatie. Op deze wijze worden de landelijke en
regionale promotie- en marketingactiviteiten alsmede onderzoeken op
elkaar afgestemd. Daarnaast moet het bedrijfsleven via de
branche-organisaties, zowel landelijk als regionaal, een belangrijke
rol krijgen. De drie brancheorganisaties gaan uit van publiek private
financiering waarbij het (individuele) bedrijfsleven meebetaalt door in
te schrijven op marketing- en promotieprojecten.
De drie brancheorganisaties gaan hun gezamenlijke plan nu verder
uitdragen bij provinciale en gemeentelijke overheden, toeristische
organisaties en Kamers van Koophandel.
---
Noot voor de redactie -