25-7-2003
BMW 545i en BMW 525i debuteren in het najaar
De begin juli met de sedanmodellen 520i, 530i en 530d geïntroduceerde
BMW 5-serie krijgt nog dit najaar versterking van de 545i en de 525i.
De nieuwe BMW 545i is uitgerust met de tot nog toe exclusief aan de
BMW 745i voorbehouden 4,4 liter V8 motor met VALVETRONIC, de nieuwe
525i krijgt de veelgeroemde 2,5 liter zescilinder lijnmotor van BMW.
BMW 545i: dynamiek en comfort van topniveau
De aluminium V8 van de BMW 545i met VALVETRONIC, Bi-VANOS, een geheel
variabel aanzuigsysteem en andere hightech features, ontwikkelt uit
een cilinderinhoud van 4.393 cc een vermogen van maar liefst 333 pk /
245 kW. Dat is een vermogenswinst van 47 pk / 35 kW vergeleken met het
voorgaande model, de BMW 540i.
Het maximum koppel steeg tot 450 Nm en het koppelverloop is over het
gehele toerengebied voelbaar verbeterd. Meer dan tachtig procent van
het maximum koppel, dat bij 3.600 1/min wordt bereikt, staat tussen
1.500 en 6.400 toeren ter beschikking.
Voor een efficiënte krachtsoverbrenging zorgt de perfect afgestemde
handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is er keuze uit de
sequentieel geschakelde SMG-versnellingsbak of de van de 7-serie
bekende, adaptief geregelde zestraps automatische transmissie met
Steptronic.
De BMW 545i (545iA) accelereert als een echte sportwagen in slechts
5,8 (5,9) seconden van 0 naar 100 km/h. Voor de tussensprint van 80
naar 120 km/h zijn eveneens slechts 5,8 seconden nodig. De topsnelheid
kan zowel in de vijfde als in de zesde versnelling worden bereikt en
is elektronisch begrensd tot 250 km/h. De zesde versnelling heeft een
overdrivekarakteristiek waardoor toerental, geluidsniveau en
brandstofverbruik worden gereduceerd.
Ondanks de duidelijk toegenomen prestaties, het wezenlijk ruimere
interieur en de verder uitgebreide standaarduitrusting zijn de
ingenieurs van BMW erin geslaagd het brandstofverbruik andermaal te
verlagen. Dat is te danken aan de geslaagde combinatie van efficiënte
aandrijvingstechnologie, intelligente lichte bouwwijze en gunstige
aërodynamica. Vergeleken met het voorgaande model daalde het
gemiddelde brandstofverbruik in de EU-cyclus met 1,4 (1,7) liter/100
km naar 10,9 (10,6) liter/100 km. Daarbij voldoet de nieuwe BMW 545i
aan de strenge eisen van de EU4 emissienorm.
Vanzelfsprekend is het onderstel goed voorbereid op de hogere
prestaties. Zo staat de nieuwe 545i standaard op 7,5 J x 17
lichtmetalen BMW wielen met 225/50 banden. Een ruim bemeten 17 high
performance remsysteem met aluminium remklauwen en inwendig
geventileerde, lichtgewicht remschijven zorgt voor excellente
vertragingswaarden bij een extreme belastbaarheid.
In het interieur onderscheidt de BMW 545i zich van de BMW 530i door
een nog luxere ambiance met onder meer lederen bekleding,
edelhoutapplicaties en geheel elektrische stoelverstelling voor rijder
en voorpassagier met memoryfunctie voor de rijder. Daarnaast met een
binnenlichtpakket en automatische airconditioning met extra functies
als links- en rechtsvoor gescheiden temperatuurregeling en
luchtverdeling, buitenluchtfilters met actief koolstof, automatische
luchtrecirculatie, solar- en condenssensor, interieur- voorventilatie
en een restwarmtefunctie.
Van buiten is de BMW 545i afgezien van de typeaanduiding te herkennen
aan de verchroomde spijlen in de niervormige middengrille en aan de
grotere en ronde, in plaats van ovale, dubbele uitlaatpijpen.
BMW 525i: centraal in het zescilinder-programma
De bekende aluminium zescilinder lijnmotor van de BMW 525i met
Bi-VANOS en resonantie-aanzuigsysteem ontwikkelt uit een
cilinderinhoud van 2.494 cc een vermogen van 192 pk/141 kW en bereikt
een maximum koppel van 245 Nm bij 3.500 1/min. De krachtsoverbrenging
wordt, zoals in alle modellen van de nieuwe 5-serie, verzorgd door een
handgeschakelde zesversnellingsbak. Als alternatief staat ook hier de
zestraps automaat met Steptronic ter beschikking.
De BMW 525i (525iA) sprint van 0 naar 100 km/h in 7,9 (8,7) seconden
respectievelijk van 80 naar 120 km/h in de vierde versnelling in 8,4
seconden. De topsnelheid van 238 (233) km/h wordt in de vijfde
versnelling bereikt. De zesde versnelling heeft een
overdrive-karakteristiek.
Het gemiddeld verbruik in de EU-cyclus bedraagt 9,4 (9,9) liter/100
km. En ook de nieuwe BMW 525i voldoet aan de strenge eisen van de
EU4-emissienorm.
De standaarduitvoering van de nieuwe BMW 525i komt overeen met die van
de zescilindervarianten 520i, 530i en 530d. De, vergeleken met de
voorgaande modellen, duidelijk toegenomen uitrusting omvat onder meer
een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatische
airconditioning. Daarnaast zijn standaard: deels elektrisch
verstelbare voorstoelen, multifunctioneel stuurwiel, regensensor met
lichtschakeling en hoofdairbags voor- en achterin. Tot de
standaarduitvoering behoort bovendien de 6,5 kleurenmonitor van het
Control Display, die bijvoorbeeld de BMW Business radio met cd-speler
of de programmering van de portiersloten automatische vergrendeling na
wegrijden zichtbaar maakt.
Consumentenprijzen inclusief BTW en BPM voor Nederland:
BMW 525i vanaf 50.100,- In Executive-uitvoering vanaf 56.175,-
BMW 545i vanaf 78.900,- In Executive-uitvoering vanaf 84.600,-
Executive is een specifiek op de Nederlandse markt afgestemde
uitvoering. De rijke standaarduitvoering is uitgebreid met een aantal
veelgevraagde opties, uiteraard met interessant prijsvoordeel voor de
consument.
Tot de Executive uitvoering van de nieuwe BMW 5-serie behoort onder
meer metallic lak, een zestraps automatische transmisie, alarm en Park
Distance Control (PDC) met weergave via het Control Display.
Sterk tot de verbeelding sprekende opties zijn onder meer het
innovatieve Active Front Steering en Dynamic Drive, het actieve
onderstel dat hinderlijk overhellen van de carrosserie onderdrukt,
Run-flat banden en Adaptieve bochtverlichting. Evenals het Head-up
Display, mobiele telefoonvoorbereiding met bluetooth-interface en de
sequentiële zesversnellingsbak (SMG) voor de BMW 545i.
AutoRai