AutoRai

25-7-2003

BMW 545i en BMW 525i debuteren in het najaar

De begin juli met de sedanmodellen 520i, 530i en 530d geïntroduceerde BMW 5-serie krijgt nog dit najaar versterking van de 545i en de 525i.

De nieuwe BMW 545i is uitgerust met de tot nog toe exclusief aan de BMW 745i voorbehouden 4,4 liter V8 motor met VALVETRONIC, de nieuwe 525i krijgt de veelgeroemde 2,5 liter zescilinder lijnmotor van BMW.

BMW 545i: dynamiek en comfort van topniveau
De aluminium V8 van de BMW 545i met VALVETRONIC, Bi-VANOS, een geheel variabel aanzuigsysteem en andere hightech features, ontwikkelt uit een cilinderinhoud van 4.393 cc een vermogen van maar liefst 333 pk / 245 kW. Dat is een vermogenswinst van 47 pk / 35 kW vergeleken met het voorgaande model, de BMW 540i.

Het maximum koppel steeg tot 450 Nm en het koppelverloop is over het gehele toerengebied voelbaar verbeterd. Meer dan tachtig procent van het maximum koppel, dat bij 3.600 1/min wordt bereikt, staat tussen
1.500 en 6.400 toeren ter beschikking.

Voor een efficiënte krachtsoverbrenging zorgt de perfect afgestemde handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is er keuze uit de sequentieel geschakelde SMG-versnellingsbak of de van de 7-serie bekende, adaptief geregelde zestraps automatische transmissie met Steptronic.

De BMW 545i (545iA) accelereert als een echte sportwagen in slechts 5,8 (5,9) seconden van 0 naar 100 km/h. Voor de tussensprint van 80 naar 120 km/h zijn eveneens slechts 5,8 seconden nodig. De topsnelheid kan zowel in de vijfde als in de zesde versnelling worden bereikt en is elektronisch begrensd tot 250 km/h. De zesde versnelling heeft een overdrivekarakteristiek waardoor toerental, geluidsniveau en brandstofverbruik worden gereduceerd.

Ondanks de duidelijk toegenomen prestaties, het wezenlijk ruimere interieur en de verder uitgebreide standaarduitrusting zijn de ingenieurs van BMW erin geslaagd het brandstofverbruik andermaal te verlagen. Dat is te danken aan de geslaagde combinatie van efficiënte aandrijvingstechnologie, intelligente lichte bouwwijze en gunstige aërodynamica. Vergeleken met het voorgaande model daalde het gemiddelde brandstofverbruik in de EU-cyclus met 1,4 (1,7) liter/100 km naar 10,9 (10,6) liter/100 km. Daarbij voldoet de nieuwe BMW 545i aan de strenge eisen van de EU4 emissienorm.

Vanzelfsprekend is het onderstel goed voorbereid op de hogere prestaties. Zo staat de nieuwe 545i standaard op 7,5 J x 17 lichtmetalen BMW wielen met 225/50 banden. Een ruim bemeten 17 high performance remsysteem met aluminium remklauwen en inwendig geventileerde, lichtgewicht remschijven zorgt voor excellente vertragingswaarden bij een extreme belastbaarheid.

In het interieur onderscheidt de BMW 545i zich van de BMW 530i door een nog luxere ambiance met onder meer lederen bekleding, edelhoutapplicaties en geheel elektrische stoelverstelling voor rijder en voorpassagier met memoryfunctie voor de rijder. Daarnaast met een binnenlichtpakket en automatische airconditioning met extra functies als links- en rechtsvoor gescheiden temperatuurregeling en luchtverdeling, buitenluchtfilters met actief koolstof, automatische luchtrecirculatie, solar- en condenssensor, interieur- voorventilatie en een restwarmtefunctie.

Van buiten is de BMW 545i afgezien van de typeaanduiding te herkennen aan de verchroomde spijlen in de niervormige middengrille en aan de grotere en ronde, in plaats van ovale, dubbele uitlaatpijpen.

BMW 525i: centraal in het zescilinder-programma De bekende aluminium zescilinder lijnmotor van de BMW 525i met Bi-VANOS en resonantie-aanzuigsysteem ontwikkelt uit een cilinderinhoud van 2.494 cc een vermogen van 192 pk/141 kW en bereikt een maximum koppel van 245 Nm bij 3.500 1/min. De krachtsoverbrenging wordt, zoals in alle modellen van de nieuwe 5-serie, verzorgd door een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als alternatief staat ook hier de zestraps automaat met Steptronic ter beschikking.

De BMW 525i (525iA) sprint van 0 naar 100 km/h in 7,9 (8,7) seconden respectievelijk van 80 naar 120 km/h in de vierde versnelling in 8,4 seconden. De topsnelheid van 238 (233) km/h wordt in de vijfde versnelling bereikt. De zesde versnelling heeft een overdrive-karakteristiek.

Het gemiddeld verbruik in de EU-cyclus bedraagt 9,4 (9,9) liter/100 km. En ook de nieuwe BMW 525i voldoet aan de strenge eisen van de EU4-emissienorm.

De standaarduitvoering van de nieuwe BMW 525i komt overeen met die van de zescilindervarianten 520i, 530i en 530d. De, vergeleken met de voorgaande modellen, duidelijk toegenomen uitrusting omvat onder meer een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatische airconditioning. Daarnaast zijn standaard: deels elektrisch verstelbare voorstoelen, multifunctioneel stuurwiel, regensensor met lichtschakeling en hoofdairbags voor- en achterin. Tot de standaarduitvoering behoort bovendien de 6,5 kleurenmonitor van het Control Display, die bijvoorbeeld de BMW Business radio met cd-speler of de programmering van de portiersloten automatische vergrendeling na wegrijden zichtbaar maakt.

Consumentenprijzen inclusief BTW en BPM voor Nederland: BMW 525i vanaf 50.100,- In Executive-uitvoering vanaf 56.175,- BMW 545i vanaf 78.900,- In Executive-uitvoering vanaf 84.600,-

Executive is een specifiek op de Nederlandse markt afgestemde uitvoering. De rijke standaarduitvoering is uitgebreid met een aantal veelgevraagde opties, uiteraard met interessant prijsvoordeel voor de consument.

Tot de Executive uitvoering van de nieuwe BMW 5-serie behoort onder meer metallic lak, een zestraps automatische transmisie, alarm en Park Distance Control (PDC) met weergave via het Control Display.

Sterk tot de verbeelding sprekende opties zijn onder meer het innovatieve Active Front Steering en Dynamic Drive, het actieve onderstel dat hinderlijk overhellen van de carrosserie onderdrukt, Run-flat banden en Adaptieve bochtverlichting. Evenals het Head-up Display, mobiele telefoonvoorbereiding met bluetooth-interface en de sequentiële zesversnellingsbak (SMG) voor de BMW 545i.