Tom Coronel



25 Juli 2003: Waterballet wordt Waterloo voor Lister

De 24 uurs race van Spa Francorchamps werd onder typische Spa weersomstandigheden gehouden. Bij de start van de race was het nog droog, maar na twee uur begon het langzaam harder en harder te regenen. Jamie Campbell-Walter startte de race voor Lister vanaf de laatste positie en zat door de vele safety car onderbrekingen langer dan gepland achter het stuur van de nr.14 wagen. De Engelsman reed de Storm binnen twee uur naar een leidende positie. Vervolgens mocht Tom Coronel het stuur overnemen en onder barre omstandigheden de baan op gaan. De Huizenaar reed een goede stint en gaf het stuur weer over aan Campbell-Walter. Het regende nog steeds flink en tot overmaat van ramp had de ruitenwisser het ook nog begeven. "Tom had er in de laatste paar ronden van z'n stint al last van, maar we wilden persé doorrijden omdat we aan de leiding lagen en zodoende veel punten konden scoren in het tussenklassement na 6 uur. Helaas ging het mis toen ik op de Raidillon door een plas water reed. Ik had vanwege de aquaplanning geen controle meer over de auto en sloeg over de kop. De motor deed het nog en ik landde op vier wielen. Even dacht ik nog aan terugrijden naar de pits, maar gezien de schade had dat geen enkele zin", aldus Jamie Campbell-Walter.

---

25 Juli 2003: Tom Coronel pakt punt op Spa

Tom Coronel heeft in de zesde ronde van het ETCC een kampioenschapspunt veilig gesteld. Coronel pakte in de tweede race van de dag de achtste plaats die tevens recht gaf op een punt voor het kampioenschap. De Huizenaar, die voor het team van Carly Motors uitkomt als privateer, scoorde ook in de Michelin Independents trophy, maar moest in die klasse zijn meerdere erkennen in Duncan Huisman die opnieuw een sterke race rijdt. Huisman rijdt in tegenstelling tot Coronel in een nieuwe BMW 320i. Coronel moet het met het model van vorig jaar doen. "De verschillen zitten vooral in de aerodynamica en de motor", aldus Tom. En dat zijn nou net de twee belangrijkste dingen op dit circuit. Je hebt hier een lang recht stuk en een aantal snelle bochten.

In de eerste race startte Tom vanaf zijn veertiende startplaats, maar wist niet echt veel te winnen. "Ze gingen me echt aan alle kanten voorbij, ik kon niets doen. Ik miste gewoon dat kleine beetje extra snelheid op het rechte stuk waarmee ik anderen kan inhalen of afhouden. In de tweede race ging het beter. We hebben de achtervleugel wat lager gezet waardoor ik wat harder ging op het rechte stuk. Hierdoor kon ik het gevecht aangaan en ben ik opgeklommen naar de achtste plaats", zo besloot Tom.

Teamgenoot Duncan Huisman reed een solide race en eindigde in de eerste race als zevende. Hierdoor mocht hij in de tweede race vanaf de eerste startrij vertrekken. Huisman pakte meteen de leiding maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in collega BMW rijder Andy Priaulx. Huisman deed hierna uitstekend verdedigend werk door de Alfa Romeos op een afstand te houden. Huisman was echter niet bestand tegen het geweld van de fabrieksrijders en zakte uiteindelijk af naar een zesde plaats. Priaulx had echter al een flinke voorsprong opgebouwd en zou zijn leidende positie dan ook niet meer afstaan. Duncan Huisman scoorde twee overwinningen in de Michelin Independents trophy en staat hiermee aan de leiding van het kampioenschap. Tom Coronel staat met een derde en een vierde plaats vandaag op de derde plaats in de tussenstand.

---