25 Juli 2003: Waterballet wordt Waterloo voor Lister
De 24 uurs race van Spa Francorchamps werd onder typische Spa
weersomstandigheden gehouden. Bij de start van de race was het nog
droog, maar na twee uur begon het langzaam harder en harder te
regenen. Jamie Campbell-Walter startte de race voor Lister vanaf de
laatste positie en zat door de vele safety car onderbrekingen langer
dan gepland achter het stuur van de nr.14 wagen. De Engelsman reed de
Storm binnen twee uur naar een leidende positie. Vervolgens mocht Tom
Coronel het stuur overnemen en onder barre omstandigheden de baan op
gaan. De Huizenaar reed een goede stint en gaf het stuur weer over aan
Campbell-Walter. Het regende nog steeds flink en tot overmaat van ramp
had de ruitenwisser het ook nog begeven. "Tom had er in de laatste
paar ronden van z'n stint al last van, maar we wilden persé doorrijden
omdat we aan de leiding lagen en zodoende veel punten konden scoren in
het tussenklassement na 6 uur. Helaas ging het mis toen ik op de
Raidillon door een plas water reed. Ik had vanwege de aquaplanning
geen controle meer over de auto en sloeg over de kop. De motor deed
het nog en ik landde op vier wielen. Even dacht ik nog aan terugrijden
naar de pits, maar gezien de schade had dat geen enkele zin", aldus
Jamie Campbell-Walter.
---
25 Juli 2003: Tom Coronel pakt punt op Spa
Tom Coronel heeft in de zesde ronde van het ETCC een
kampioenschapspunt veilig gesteld. Coronel pakte in de tweede race van
de dag de achtste plaats die tevens recht gaf op een punt voor het
kampioenschap. De Huizenaar, die voor het team van Carly Motors
uitkomt als privateer, scoorde ook in de Michelin Independents trophy,
maar moest in die klasse zijn meerdere erkennen in Duncan Huisman die
opnieuw een sterke race rijdt. Huisman rijdt in tegenstelling tot
Coronel in een nieuwe BMW 320i. Coronel moet het met het model van
vorig jaar doen. "De verschillen zitten vooral in de aerodynamica en
de motor", aldus Tom. En dat zijn nou net de twee belangrijkste dingen
op dit circuit. Je hebt hier een lang recht stuk en een aantal snelle
bochten.
In de eerste race startte Tom vanaf zijn veertiende startplaats, maar
wist niet echt veel te winnen. "Ze gingen me echt aan alle kanten
voorbij, ik kon niets doen. Ik miste gewoon dat kleine beetje extra
snelheid op het rechte stuk waarmee ik anderen kan inhalen of
afhouden. In de tweede race ging het beter. We hebben de achtervleugel
wat lager gezet waardoor ik wat harder ging op het rechte stuk.
Hierdoor kon ik het gevecht aangaan en ben ik opgeklommen naar de
achtste plaats", zo besloot Tom.
Teamgenoot Duncan Huisman reed een solide race en eindigde in de
eerste race als zevende. Hierdoor mocht hij in de tweede race vanaf de
eerste startrij vertrekken. Huisman pakte meteen de leiding maar moest
uiteindelijk zijn meerdere erkennen in collega BMW rijder Andy
Priaulx. Huisman deed hierna uitstekend verdedigend werk door de Alfa
Romeos op een afstand te houden. Huisman was echter niet bestand tegen
het geweld van de fabrieksrijders en zakte uiteindelijk af naar een
zesde plaats. Priaulx had echter al een flinke voorsprong opgebouwd en
zou zijn leidende positie dan ook niet meer afstaan. Duncan Huisman
scoorde twee overwinningen in de Michelin Independents trophy en staat
hiermee aan de leiding van het kampioenschap. Tom Coronel staat met
een derde en een vierde plaats vandaag op de derde plaats in de
tussenstand.
---
Tom Coronel