Ingezonden persbericht
Bedrijfsleven wil betere besteding promotiegelden toerisme
WOERDEN, 25 juli 2003 - "Vereenvoudig de toeristische promotie- en marketingstructuur in Nederland. Niet meer naast elkaar een landelijke toeristische organisatie, provinciale bureaus van toerisme, regionale en lokale/stedelijke VVV-organisaties, maar een transparante organisatie die bestaat uit maximaal twee niveaus: één (inter)nationale en één voor de regionale promotie en marketing inclusief de lokale toeristische informatiefunctie. Iedere euro die geïnvesteerd wordt, moet voor een zo groot mogelijk deel ingezet worden voor promotie en marketing, en zo min mogelijk voor stafactiviteiten". Dat vinden Koninklijk Horeca Nederland, HISWA Vereniging en RECRON in een gezamenlijk opgestelde discussienota, waarin wordt aangegeven hoe de toeristische promotie en marketing in Nederland georganiseerd zou moeten worden. Op 22 juli is deze nota gepresenteerd aan vertegenwoordigers van de VVV-organisaties, Ministerie van Economische Zaken, Vereniging Nederlandse Gemeenten, Provincies en enkele andere belangenorganisaties. Deze hebben in grote lijnen positief gereageerd.
De huidige lokale en regionale versnippering van middelen, gebrek aan beleid, financiële problemen en een uiteenvallende VVV-organisaties dragen niet bij aan een slagvaardige toeristische organisatie. De drie brancheorganisaties stellen daarom voor dat Toerisme Recreatie Nederland (TRN) dé organisatie is die zich bezighoudt met de Holland-promotie en bevordering van het inkomend zakelijk en toeristisch reisverkeer. De regionale marketing en promotieorganisaties bevorderen het binnenlands reisverkeer door organisatie en ontwikkeling van evenementen en arrangementen op regio- en stadsniveau, aldus de drie brancheorganisaties. Door met nog maar twee organisatie-lagen te werken en met een heldere taakverdeling, kan de euro voor promoties effectiever en efficiënter worden ingezet. Uiteraard zal de lokale toeristische informatie functie bewaard dienen te blijven. Toerisme is een belangrijke groeiende sector in Nederland en daarom vinden Koninklijk Horeca Nederland, HISWA Vereniging en RECRON een goed functionerende toeristische promotie- en marketing organisatie essentieel.
In de nieuwe structuur faciliteert TRN de regionale organisaties d.m.v. landelijke promotiekaders, een landelijke databank en (inter)nationale onderzoeksstandaards. Regionale promotie- en marketing-organisaties kunnen gebruik maken van deze faciliteiten, en die eventueel aanvullen met regionale informatie. Op deze wijze worden de landelijke en regionale promotie- en marketingactiviteiten alsmede onderzoeken op elkaar afgestemd. Daarnaast moet het bedrijfsleven via de branche-organisaties, zowel landelijk als regionaal, een belangrijke rol krijgen. De drie brancheorganisaties gaan uit van publiek private financiering waarbij het (individuele) bedrijfsleven meebetaalt door in te schrijven op marketing- en promotieprojecten.
De drie brancheorganisaties gaan hun gezamenlijke plan nu verder uitdragen bij provinciale en gemeentelijke overheden, toeristische organisaties en Kamers van Koophandel.
---
Noot voor de redactie -