IP/03/1106
Brussel, 24 juli 2003
Nieuw verkoopmodel voor de uitzendrechten op de Bundesliga voetbal
De Commissie is voornemens het nieuwe verkoopmodel voor de
uitzendrechten op de eerste en tweede Bundesliga vrij te stellen van
het kartelverbod. Het door de Duitse Ligaverband voorgestelde model
belooft meer verscheidenheid en concurrentie bij de uitzending van de
wedstrijden van de eerste en tweede Bundesliga. Ook wordt een impuls
voor de nieuwe media UMTS en breedband-internet verwacht. De
gebruikelijke centrale verkoop heeft volgens de Commissie nadelige
gevolgen voor de concurrentie tussen clubs en mediaondernemingen en
versterkt de concentratietendensen in de branche. Volgens het nieuwe
model zal het niet meer mogelijk zijn alle uitzendrechten in één
pakket aan één omroeporganisatie te verkopen. Voor het eerst worden de
uitzendrechten gesplitst in een aantal pakketten, die apart via een
doorzichtige procedure worden aangeboden. In de toekomst zullen alle
wedstrijden beschikbaar zijn voor rechtstreekse uitzending via
internet en mobiele telefoon. De clubs van de eerste en tweede
Bundesliga kunnen bovendien een deel van de uitzendrechten zelf
verkopen. In de volgende fase van de procedure worden de
marktdeelnemers in de gelegenheid gesteld opmerkingen te maken.
Zoals het met concurrentie belaste Commissielid Mario Monti
verklaarde, geeft de splitsing in afzonderlijke pakketten die via een
doorzichtige procedure worden aangeboden "meer kansen aan
verschillende omroeporganisaties". Bovendien zou de verkoop van
rechten door de clubs leiden tot "meer concurrentie en extra
voetbalaanbod voor de consument". De splitsing zou voorts de
"monopolisering van de rechten door slechts enkele bijzonder
kapitaalkrachtige actoren tegengaan". "Dat is goed voor het voetbal en
goed voor de fans", aldus Monti.
Het ontwerp brengt dus de belangen van de voetbalsport en van de fans
en de economische voordelen van de centrale verkoop in overeenstemming
met de EU-mededingingsregels.
Monti beklemtoonde: "Na de zaak UEFA Champions League voert het
betrokken model voor het eerst ook in een nationale context een
doorzichtige en niet-discriminerende procedure voor de gunning van de
centraal aangeboden rechten in", en hij voegde daaraan toe: "Het
nieuwe verkoopsysteem beoogt meer rechtstreekse uitzendingen, ook van
wedstrijden uit de tweede Bundesliga, op tv te brengen. Ook voor
uitzending via internet en mobiele telefoon worden afzonderlijke
live-pakketten samengesteld." Aldus wordt de ontwikkeling van de
nieuwe media gestimuleerd, met name in het Duitstalige gebied. "De
mobiele telefoon van de volgende generatie en het internet hebben
dringend behoefte aan aantrekkelijke inhoud. De Commissie heeft
bewerkstelligd dat dergelijke inhoud voor het eerst in heel Europa ten
behoeve van de consument op de markt komt."
Over de rol van de clubs in het nieuwe model zei Monti: "De omvang van
de centrale verkoop wordt beperkt. Op alle gebieden televisie, radio,
internet en mobiele telefoon zullen bepaalde rechten buiten de
exclusieve centrale verkoop vallen en in de toekomst door de profclubs
zelf kunnen worden verkocht." De clubs kunnen bijvoorbeeld de
televisierechten op hun thuiswedstrijden een dag na de wedstrijd
verkopen en zo nieuwe inkomstenbronnen aanboren. Bovendien hebben de
clubs toegang tot de rechten waarbij de centrale verkoop niet lukt.
De rechten van de clubs op het gebied van mobiele telefonie en
internet lenen zich er bijzonder goed toe om speciale aanbiedingen
voor hun fans samen te stellen. Zo zouden de fans fragmenten met hun
team van internet kunnen downloaden of actuele wedstrijdclips op hun
mobiele telefoon kunnen bekijken.
Met het nieuwe model wordt tegelijkertijd het evenement Bundesliga als
merk beschermd. Tenslotte profiteren de afnemers ervan dat zij zich
slechts tot één aanbieder moeten wenden voor de verwerving van de
uitzendrechten die nodig zijn voor uitgebreide verslaggeving over de
Bundesliga.
In een parallelle procedure heeft de Commissie een vrijstelling
verleend voor de centrale verkoop van de wedstrijden in de UEFA
Champions League.
Overzicht van de ontwerp-regeling
* De pakketten worden via een doorzichtige en niet-discriminerende
procedure door de Ligaverband of een onafhankelijke
verkooporganisatie aangeboden. Bij geschillen kunnen de bieders
zich tot een arbitrage-instantie wenden. De looptijd van de
contracten mag ten hoogste drie seizoenen zijn.
* Er zijn twee televisiepakketten met rechtstreekse uitzendrechten.
Deze pakketten kunnen zowel door gratis tv-zenders als door
betaaltelevisiezenders worden verworven. Een pakket omvat de op
zaterdag gespeelde wedstrijden van de eerste Bundesliga en de op
zondag gespeelde wedstrijden van de tweede Bundesliga (pakket
hoofdspeeldagen). Het tweede pakket omvat de op zondag gespeelde
wedstrijden van de eerste Bundesliga en de op vrijdag gespeelde
wedstrijden van de tweede Bundesliga (pakket nevenspeeldagen).
Beide pakketten geven bovendien recht op uitzending van de
wedstrijden van de andere speeldag via conferentieschakeling.
* Het derde pakket omvat gratis televisierechten voor de eerste
uitzending van samenvattingen alsmede rechten op rechtstreekse
uitzending van ten minste twee wedstrijden uit de eerste
Bundesliga per seizoen. Het vierde pakket omvat rechtstreekse
uitzendingen van wedstrijden uit de tweede Bundesliga via de
gratis televisie. Voorts zijn er nog pakketten voor secundaire en
tertiaire rechten voor gratis televisie. Deze pakketten kunnen
worden verdeeld over verschillende aanbieders van gratis
televisie.
* Centraal verkochte pakketten voor internet en mobiele telefoon:
verschillende pakketten met rechten op rechtstreekse uitzending en
uitzending op een later tijdstip.
* Televisierechten van de clubs: elke club kan zijn thuiswedstrijden
24 uur na de wedstrijd eenmaal aan een gratis televisiezender
verkopen.
* Mobiele telefoon-, internet- en audiorechten van de clubs: elke
club kan actuele clips via de mobiele telefoon en uitgebreide
fragmenten via internet aanbieden. Bovendien kan elke club
rechtstreekse fragmenten van zijn wedstrijden via radio en mobiele
telefoon en rechtstreekse audiostreaming op internet aanbieden.
* Door de Liga niet verkochte rechten kunnen door de thuisspelende
club worden aangeboden.
* De ontwerp-regeling wordt afgerond door verdere competitiepaketten
en clubrechten. Het is de bedoeling dat de televisie-aspecten van
de regeling in juli 2004 in werking treden en alle andere
bepalingen reeds in juli 2004.
Verdere procedure
Voordat de Commissie een definitieve beschikking kan geven over de
vrijstelling van de aldus geliberaliseerde verkoopregels, moet het
door de Ligaverband voorgestelde toekomstige verkoopmodel
overeenkomstig artikel 19, lid 3, van Verordening nr. 17/1962 van de
Raad in het Publicatieblad worden bekendgemaakt. Alle betrokken
partijen, met name clubs, mediaondernemingen en
consumentenorganisaties, kunnen dan hun opmerkingen over het
voorgestelde verkoopmodel aan de Commissie doen toekomen.
European Commission