IP/03/1105
Brussel, 24 juli 2003
Commissie keurt nieuw beleid UEFA inzake de verkoop van de
mediarechten op de Champions League goed
De Europese Commissie heeft de nieuwe gezamenlijke verkoopregeling van
de UEFA voor de mediarechten op de Champions League bij beschikking
vrijgesteld. Het nieuwe beleid stelt de UEFA in staat de rechten op
haar succesvolle merk Champions League te blijven verkopen en
tegelijkertijd voetbal binnen het bereik te brengen van meer zenders,
alsmede van internet- en telefoonexploitanten, en geeft de clubs de
mogelijkheid om een deel van deze rechten individueel te verkopen. Het
met concurrentie belaste Commissielid Mario Monti zei over de
beschikking: "Dankzij het optreden van de Commissie zal het
voetbalaanbod op televisie breder en gevarieerder worden. De clubs
zullen de rechten onder hun eigen aanhang te gelde kunnen maken, en de
nieuwe mediamarkten zoals die voor UMTS-diensten zullen een impuls
krijgen. Dit positieve resultaat toont aan dat voetbalrechten op een
met het EU-mededingingsrecht verenigbare wijze kunnen worden verkocht
zonder dat de voor alle betrokkenen gunstige verkoop door een centrale
instantie ter discussie wordt gesteld."
De Commissie maakte aanvankelijk bezwaar tegen de gezamenlijke
verkoopregeling, die in 1999 werd aangemeld, omdat de UEFA alle
televisierechten op de Champions League voor perioden tot vier jaar
als exclusief pakket aan één zender verkocht. De kopers waren vaak
gratis televisiezenders die sommige rechten aan betaalzenders konden
doorverkopen. Een van de belangrijke nadelen van de oorspronkelijke
gezamenlijke verkoopregeling was dat niet alle wedstrijden
rechtstreeks op tv te zien waren en dat internet- en
telefoonexploitanten helemaal geen toegang tot de rechten hadden.
De gezamenlijke verkoopregeling van de UEFA had dus nadelige gevolgen
voor de concurrentie tussen zenders. Door de toegang tot belangrijke
sportevenementen te weigeren werd ook de ontwikkeling van
sportdiensten op internet en via de nieuwe generatie mobiele telefoons
gefnuikt. Dit was niet in het belang van zenders, clubs, fans en
consumenten.
De nieuwe gezamenlijke verkoopregeling van de UEFA
Naar aanleiding van de bezwaren van de Commissie heeft de UEFA een
nieuwe gezamenlijke verkoopregeling voorgesteld die deze bezwaren
wegneemt en die vanaf het seizoen 2003/2004 ingaat. Het nieuwe systeem
behelst het volgende:
* De UEFA zal de rechten op rechtstreekse tv-uitzending van de
wedstrijden op dinsdag en woensdag centraal blijven verkopen. De
belangrijkste rechten worden gesplitst in twee pakketten (gouden
en zilveren pakket) waarvan de kopers de twee interessantste
wedstrijden mogen uitkiezen.
* De UEFA zal aanvankelijk het exclusieve recht hebben de resterende
rechtstreekse rechten op de Champions League^(1) te verkopen.
Indien zij er echter niet in slaagt dit zogenaamde bronzen pakket
binnen een bepaalde termijn te verkopen, mogen de clubs de rechten
op de wedstrijden zelf verkopen.
* De nieuwe gezamenlijke verkoopregeling biedt ook mogelijkheden
voor de nieuwe media, aangezien zowel de UEFA als de voetbalclubs
Champions League-inhoud kunnen aanbieden aan internetexploitanten
en ondernemingen die de nieuwe generatie van
mobieletelefoondiensten met gebruikmaking van UMTS-technologie
willen opstarten of uitbouwen.
* De individuele voetbalclubs zullen ook, voor de eerste keer, de
rechten voor televisieuitzending op een later tijdstip kunnen
exploiteren en gebruik kunnen maken van archiefmateriaal, bv. voor
de productie van video's, en hun fans aldus een beter en
gevarieerder aanbod geven.
* De UEFA zal de rechten voor ten hoogste drie jaar verkopen via een
openbare aanbesteding, zodat alle zenders een bod kunnen doen.
De nieuwe gezamenlijke verkoopregeling van de UEFA betekent een
vooruitgang ten opzichte van het voorlopige compromis dat in juli 2002
met de Commissie werd bereikt en waarover een openbare raadpleging
werd gehouden (zie Publicatieblad C196 van 17 augustus 2002). Met name
was overeengekomen dat voetbalclubs niet zou worden belet
rechtstreekse rechten aan gratis tv-zenders te verkopen indien er geen
redelijk bod is van een betaalzender.
Achtergrond
Gezamenlijke verkoop op exclusieve basis beperkt de mededinging of dit
nu in de sport is of welke andere sector dan ook omdat het de
productie en de prijsconcurrentie vermindert.
De verkoop van alle rechten op exclusieve basis voor een lange periode
versterkt de positie van de oude omroeporganisaties, aangezien alleen
zij voldoende financiële middelen hebben om het hoogste bod op de
rechten uit te brengen. Dit leidt er weer toe dat niet aan de
behoeften van sommige zenders wordt voldaan, en zij minder goed in
staat zijn hun kijkers een een aantrekkelijk programma-aanbod voor te
schotelen. Sport en films zijn twee zeer belangrijke bestanddelen voor
televisie in het algemeen en betaalzenders in het bijzonder. Zij zijn
ook steeds belangrijker voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën.
De Commissie kon de gezamenlijke verkoop van de rechten op de
Champions League dan ook alleen goedkeuren indien de regeling zo zou
worden gewijzigd dat zij aan de voorwaarden van artikel 81, lid 3, van
het Verdrag zou voldoen. Overeenkomstig deze bepaling kan de Commissie
concurrentiebeperkende regelingen vrijstellen indien zij "bijdragen
tot verbetering van de productie of van de verdeling der prodcuten of
tot verbetering van de technische of economische vooruitgang, mits een
billijk aandeel in de daaruit voortvloeiende voordelen de gebruikers
ten goede komt".
De Commissie onderzoekt tevens gezamenlijke verkoopregelingen voor
nationale voetbalcompetities.
(1)
De Champions League is een jaarlijks tournooi tussen de beste Europese
voetbalclubs er nemen 72 clubs aan deel uit de Europese Unie en uit
derde landen. Het hoofdtoe^rnooi, dat in september begint, omvat de 32
clubs die zich hebben gekwalificeerd. Het seizoen van de^ Champions
League eindigt in mei van het volgende jaar.
European Commission