Ingezonden persbericht

Uniek familiefilter op Keeno DVD verhuursite helpt ouders bij filmkeuze.

Op de nieuwe Keeno DVD-verhuur website kiezen kinderen alleen uit de films die hun ouders via de Kijkwijzer hebben toegelaten.

Ouders die films huren via de website van de nieuwe DVD-verhuurder Keeno (www.keeno.nl) kunnen met een uniek familiefilter voorkomen dat hun kinderen films zien waar zij volgens hen te jong voor zijn. In samenwerking met het NICAM, dat in Nederland de Kijkwijzer onderhoudt, heeft Keeno bij de meeste van haar DVD's de officiële Kijkwijzer classificatie kunnen weergeven. Kinderen kunnen een eigen wenslijst maken, maar deze kan alleen bestaan uit films die aan door de ouders vooraf gestelde Kijkwijzer criteria voldoen, zoekt een kind een film die buiten deze criteria valt dan blijft de film onzichtbaar.



Keeno website vandaag geopend

Het familiefilter is een onderdeel van de nieuwe Keeno DVD-verhuur website welke vandaag officieel geopend is. Het zeer brede assortiment waar huurders uit kunnen kiezen beslaat meteen al meer dan 2.000 titels, het grootste assortiment in de Benelux. Zo zal Keeno het gehele verhuurassortiment aan Disney films bieden en heeft zij tevens een overeenkomst met A-film gesloten om het gehele verhuurassortiment van het recent geïntroduceerde kinderlabel Hebbuz te gaan voeren. Hebbuz bevat vele bekroonde jeugdfilms. Ouders Online, Nederlands' grootste website voor ouders steunt dit nieuwe initiatief en zal het vanaf september actief promoten.


Keeno maakt gebruik van het internet betaalsysteem TWYP van de ING bank. Abonnees kunnen betalen met vier soorten creditcards, internet bankieren van vier banken, overschrijving en via (eenmalige) machtiging. Abonnees vinden op de website real-time overzichten van o.a. hun betalingen, filmwaarderingen en hun huurhistorie. Ieder uur prognosticeert de website voor iedere DVD wat de wachttijd zou zijn als een abonnee de DVD nu zou willen huren. 85% van de DVD's is per direct beschikbaar.


DVD's huren op abonnementsbasis

Het verschil tussen huren in de videotheek en huren bij Keeno is vergelijkbaar met het verschil tussen het kopen van een tijdschrift in de losse verkoop en het hebben van een abonnement op het tijdschrift: het gemak van een abonnement is groter en bij regelmatig gebruik vaak zelfs goedkoper. Zodra een persoon Keeno abonnee is geworden, kan zij op de website www.keeno.nl direct DVD's uitkiezen en op de persoonlijke huurlijst zetten. Afhankelijk van de abonnementsvorm worden direct één of meerdere DVD's per TPG-Post opgestuurd. De abonnee bekijkt de films wanneer haar dat uitkomt en stuurt de DVD's in een portvrije enveloppe terug. Zodra Keeno een DVD terug heeft ontvangen wordt de volgende beschikbare DVD van de lijst gestuurd. De abonnee betaalt een vaste abonnementsprijs per maand (vanaf EUR 14,95), waarvoor de DVD's onbeperkt in bezit gehouden kunnen worden.


Over Keeno

Keeno BV is één van acht jonge bedrijven die onder de vleugels van de stichting Immovator vanaf het Mediapark in Hilversum activiteiten op het kruisgebied van nieuwe media ontplooien. Het bedrijf, gestart begin van dit jaar, werkt alleen met gecertificeerde partners, waaronder ING bank voor het betalingsverkeer en TPG-Post voor de verzending van de DVD's. Alle grote Nederlandse filmdistributeurs hebben hun medewerking aan het nieuwe verhuurconcept verleend.


Over Kijkwijzer

Eén classificatiesysteem voor tv, video, film en games. Ouders en opvoeders kunnen voortaan in één oogopslag zien of een televisieprogramma, bioscoopfilm, video of computerspel schadelijk kan zijn voor kinderen. Kijkwijzer geeft een leeftijdsadvies - Alle Leeftijden, 6 jaar, 12 jaar en 16 jaar - en pictogrammen met informatie over de inhoudelijke aspecten waardoor een productie is af te raden voor bepaalde leeftijdsgroepen. Hierbij is een onderscheid gemaakt naar: geweld, angst, seks, discriminatie, drugs en alcoholmisbruik, en grof taalgebruik.
Uit recent onderzoek blijkt dat ruim 80% van de ouders geïnformeerd en gewaarschuwd wil worden over de inhoud van audiovisuele producties. Een vergelijkbaar percentage geeft te kennen ook daadwerkelijk van een dergelijke service gebruik te zullen maken. Met het nieuwe classificatiesysteem, ontwikkeld door een groep onafhankelijke deskundigen, wordt effectief in deze behoefte voorzien. Op basis van een gestandaardiseerde vragenlijst kunnen codeurs binnen de audiovisuele organisaties en bedrijven hun producties zelf op adequate wijze classificeren.


Over Ouders Online

Ouders Online is een onafhankelijke website voor ouders en toekomstige ouders. Zij kunnen onderling gegevens uitwisselen, vragen stellen aan deskundigen, en meer dan 20.000 pagina's aan onmisbare informatie raadplegen. De site bestaat sinds begin 1996 en wordt dagelijks door duizenden ouders in binnen- en buitenland bezocht. De toegang is gratis.


Over Stichting Immovator

Immovator Hilversum is een business accelerator voor groeiende crossmedia bedrijven. Het is een initiatief van de Hilversumse media industrie en regionale overheden en is sinds 2000 gevestigd op het Media Park. www.immovator.nl


---

VOOR DE REDACTIE (