Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 2513 AA 's-GRAVENHAGE

Uw brief Ons kenmerk B&GA/BR&I/03/48651a

Onderwerp Datum Uitvoering Wet SUWI 24 juli 2003 door de gemeente Loenen

Bij brief van 11 maart jl. hebben burgemeester en wethouders van de gemeente Loenen de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gemeld, dat zij hebben besloten uitkeringsaanvragen zelf in te nemen zonder de wettelijk verplichte tussenkomst van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Deze werkwijze wijkt af van de voorschriften in de Wet SUWI en in de Algemene bijstandswet. Op 8 april jl. heeft de gemeenteraad van Loenen met deze aanpak ingestemd.
Bijstandsaanvragers worden door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek, aan de hand waarvan de gemeente zélf bepaalt of verwijzing naar het CWI noodzakelijk is. In de visie van de gemeente ontbreekt de noodzaak van verwijzing naar het CWI bij cliënten met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, namelijk cliënten in fase 2, 3 en 4. Voor deze groep van cliënten handelt de gemeente de bijstandsaanvragen zélf af, zonder tussenkomst van het CWI.

Naar aanleiding van het besluit van de gemeente Loenen heeft de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) een onderzoek uitgevoerd naar de rechtmatigheid van de uitvoering van de Wet SUWI en de Algemene bijstandswet (Abw). IWI constateert in bijgevoegde brief dat de aanpak van de gemeente Loenen in strijd is met artikel 28 van de Wet SUWI en artikel 63a van de Abw. Derhalve oordeelt IWI dat de werkwijze van de gemeente Loenen onrechtmatig is.

Ik ben van oordeel dat er sprake is van een onaanvaardbare situatie. De wetgever heeft voorzien in een CWI als publieke instantie met één loket voor een baan en zonodig een uitkering. Met cliënten behoort immers direct te worden nagegaan welke mogelijkheden er voor hen zijn op de arbeidsmarkt. Dit beginsel van "werk boven uitkering" is neergeslagen in de Wet SUWI, waarbij de kerntaak van het CWI is geformuleerd als het zorgdragen voor de basisdienstverlening op de terreinen werk en inkomen. Het CWI verricht deze activiteiten als enige instantie binnen de Wet SUWI, onder meer vanwege de gewenste




---

onafhankelijkheid en concentratie van deskundigheid. Ook cliënten met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt kunnen actief door het CWI worden bemiddeld. Op lokaal niveau is er ­ binnen de kaders van de Wet SUWI ­ naar mijn mening voldoende ruimte om de samenwerking op een efficiënte en effectieve wijze vorm te geven. De samenwerking moet op lokaal niveau nader worden ingevuld door de ketenpartners, in gezamenlijk overleg. Daarbij past geen eenzijdig gemeentelijk besluit.

Naar aanleiding van het oordeel van IWI heb ik er bij de gemeente Loenen op aangedrongen om haar beleid zo spoedig mogelijk in overeenstemming te brengen met de wet. Indien de gemeente hiertoe niet bereid blijkt, overweeg ik het besluit van de gemeente voor schorsing en vernietiging voor te dragen. Los hiervan leidt de uitvoering van het gemeentelijke besluit tot onrechtmatige uitkeringen, die niet in aanmerking komen voor rijksvergoeding. Alle uitkeringen die zonder de wettelijk verplichte tussenkomst van het CWI zijn toegekend, komen volledig voor rekening van de gemeente.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)